Ο κλάδος των καλλυντικών είναι μια εξαιρετικά δυναμική και αναπτυσσόμενη βιομηχανία που συνεχώς εξελίσσεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ), ο οποίος και ενημέρωσε για τα Στοιχεία της Ελληνικής Αγοράς 2022-2023.
Όσον αφορά τις καινοτομίες νέων προϊόντων, η κατηγορία της περιποίησης της επιδερμίδας συνεχίζει να είναι πολύ σημαντική, με τις εταιρείες να αναπτύσσουν προϊόντα με νέα συστατικά και σκευάσματα για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της επιδερμίδας, όπως την αντιγήρανση και την ακμή.
Την ίδια στιγμή σημαντικές είναι οι εξελίξεις και στην περιποίηση των μαλλιών, εστιάζοντας περισσότερο σε φυσικά και φυτικά συστατικά, καθώς και σε θεραπείες που βασίζονται στην τεχνολογία, όπως ανάλυση του τριχωτού της κεφαλής και εξατομικευμένες λύσεις περιποίησης μαλλιών.
Επιπλέον, η αναγνώριση της διαφορετικότητας είναι μια πολύ σημαντική τάση στη βιομηχανία ομορφιάς με τη συμπερίληψη και την προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών που είναι προσαρμοσμένα σε διάφορους τύπους δέρματος, μαλλιών και αναγκών καταναλωτών να αποτελεί σημαντική εξέλιξη.
Από τον πίνακα που ακολουθεί γίνεται σαφές πως η περιποίηση προσώπου, μαλλιών και προϊόντων σώματος και υγιεινής αύξησαν ραγδαία τα μερίδια πωλήσεων τους τον τελευταίο χρόνο, κάτι που δεν συνέβη με τα προϊόντα μακιγιάζ και τα αρώματα, τα οποία σημειώνουν πτώση που εν πολλοίς δικαιολογείται από την αύξηση του κόστους διαβίωσης.
Εκτιμήσεις για την πορεία των συνολικών πωλήσεων καλλυντικών (σε αξία) στην Ελλάδα τη διετία 2022-2023
Ετήσια αύξηση (%) |
||
2022 |
2023 |
|
Περιποίηση μαλλιών |
3.4% |
8.0% |
Περιποίηση προσώπου |
1.9% |
13.0% |
Περιποίηση σώματος |
4.0% |
8.3% |
Προϊόντα μακιγιάζ |
16.9% |
13.1% |
Αρώματα |
16.6% |
13.0% |
*Αντιηλιακά |
8.1% |
7.3% |
*Προϊόντα Υγιεινής |
4.1% |
7.1% |
Σύνολο πωλήσεων καλλυντικών |
6.4% |
9.6% |
Από την ίδια έκθεση προκύπτει πως το κανάλι του φαρμακείου έχει σημαντικό ρόλο στις πωλήσεις καθώς μετά την ευρεία διανομή με ποσοστό 32% των συνολικών πωλήσεων ακολουθούν τα φαρμακεία με το ανάλογο ποσοστό να διαμορφώνεται στο 19%.
Εκτιμήσεις για τη συμμετοχή (%) κάθε καναλιού διανομής στις συνολικές πωλήσεις καλλυντικών στην Ελλάδα
2022 |
|
Ευρεία διανομή |
32% |
Επιλεκτική διανομή |
17% |
Φαρμακεία |
19% |
Ινστιτούτα αισθητικής |
1,5% |
Κομμωτήρια |
8% |
Απευθείας πωλήσεις (door to door) |
3% |
e-commerce |
14% |
Standalone Boutiques |
5,5% |
Σύνολο |
100% |
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΣΒΑΚ, Θόδωρο Γιαρμενίτη, μέσω των ePharmacies το 2023 θα διατεθούν καλλυντικά αξίας περίπου €150 εκατ., ενώ από τα eGroceries η συνολική αξία υπολογίζεται σε €20 εκατ. και από την e-επιλεκτική διανομή και όσα αγοράζονται από το εξωτερικό (notino κτλ.) η αξία τους θα φθάσει €250-€300 εκατ.
«Ένα αρκετά μεγάλο πρόβλημα της αγοράς είναι οι διαρκώς αυξανόμενες τιμές, οι οποίες πιέζουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό, παρότι η κατηγορία των προϊόντων ομορφιάς δεν βρίσκεται στις κατηγορίες με τις υψηλότερες αυξήσεις. Συνεπώς οι καταναλωτές περιμένουν από τις εταιρείες να προσαρμοστούν στις ανάγκες τους και να συνεχίσουν τις προσφορές / εκπτώσεις / προωθητικές ενέργειες, προκειμένου να διατηρήσουν τις τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα. Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα αποτελεί η βιωσιμότητα στη βιομηχανία καλλυντικών. Η υπερβολική συσκευασία, η πλαστική ρύπανση και η μη βιώσιμη κατανάλωση πόρων έχουν σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και απαιτούν δράση από τη βιομηχανία και τους καταναλωτές», σημειώνει.