Άνοιξε η κερκόπορτα για την άλωση του σταθερού ποσοστού κέρδους Τροπολογία με την οποία αντικαθίσταται η επίμαχη παράγραφος 6 του άρθρου 35 του φορολογικού νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών, που αφορά την υποχρέωση των φαρμακοποιών να χορηγούν έκπτωση της τάξης του 3% προς τα ασφαλιστικά ταμεία για τα φάρμακα που πωλούν στους ασφαλισμένους, κατέθεσαν το βράδυ της Τετάρτης 10 Σεπτεμβρίου στη Βουλή οι υπουργοί Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης και Υγείας Δ. Αβραμόπουλος. Η τροπολογία που ψηφίστηκε προβλέπει ρητά μεν ότι η έκπτωση του 3% θα αφορά και θα βαρύνει αποκλειστικά τη φαρμακοβιομηχανία, ενώ τη διατύπωση του τεχνικού μηχανισμού, με βάση τον οποίο θα καθορίζεται και θα εφαρμόζεται η έκπτωση του 3% χωρίς επιβάρυνση των φαρμακοποιών, την παραπέμπει σε υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί αργότερα. Ωστόσο, την ίδια στιγμή, η νέα τροπολογία προβλέπει επίσης ρητά ότι τα ασφαλιστικά ταμεία θα αποζημιώνουν τους φαρμακοποιούς μέχρι την τιμή που θα προκύπτει με την έκπτωση του 3%...! Δηλαδή, και η νέα τροπολογία προβλέπει σαφώς την επιβολή της υποχρέωσης για έκπτωση της τάξης του 3% από τους φαρμακοποιούς προς τα ασφαλιστικά ταμεία και αφήνει στο μέλλον την... ανακάλυψη εκείνου του τεχνικού μηχανισμού, με βάση τον οποίο η φαρμακοβιομηχανία θα επιστρέφει το 3% στους φαρμακοποιούς! Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι τεχνικά πολύ περίπλοκο και δυσεπίλυτο, γιατί δε φαίνεται να υπάρχει μηχανισμός που να προσδιορίζει επακριβώς για κάθε φαρμακείο της χώρας ποια φάρμακα χορηγήθηκαν σε κάθε ταμείο και ποια στην ελεύθερη αγορά, καθώς και ποια από τα πωληθέντα φάρμακα ανήκουν σε καθεμία από τις φαρμακευτικές εταιρείες. Η έλλειψη μηχανοργάνωσης των ασφαλιστικών ταμείων αλλά και της συντριπτικής πλειονότητας των φαρμακείων αποδεικνύεται για άλλη μία φορά ο καθοριστικός αρνητικός παράγοντας. Πάντως, η νέα τροπολογία Αλογοσκούφη - Αβραμόπουλου δίνει τη νομική βάση, τόσο στα ασφαλιστικά ταμεία όσο και στους φαρμακοποιούς, για προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, εάν η εκτελεστική εξουσία δεν έχει εξασφαλίσει μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2009 την πλήρη και πιστή εφαρμογή εκείνων των διατάξεων της παραγράφου 6 του άρθρου 35 του φορολογικού νομοσχεδίου, οι οποίες αφορούν καθεμία από τις δύο πλευρές. Ας σημειωθεί ότι η αιφνιδιαστική κίνηση της κυβέρνησης να αλώσει το σταθερό ποσοστό κέρδους του φαρμακείου προκάλεσε από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκε, στις 4 του Σεπτέμβρη, σφοδρή αναστάτωση, αγανάκτηση και οργή στους φαρμακοποιούς, συνδικαλιστικά στελέχη των οποίων από όλους τους πολιτικούς χώρους απείλησαν με κινητοποιήσεις διαρκείας. Ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής (Φ.Σ.Α.) Κ. Λουράντος τόνισε ότι δεν είναι δυνατόν οι φαρμακοποιοί να πιστώνουν το κοινωνικό κράτος, να ασκούν την κοινωνική πολιτική του κράτους και να μειώνουν το εισόδημά τους για να περιοριστεί η αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης που προκαλείται από την ανεξέλεγκτη συνταγογράφηση, τις φαρμακευτικές δαπάνες των νοσοκομείων, των ιδιωτικών ιατρείων και των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων, αλλά και από την έλλειψη μηχανοργάνωσης των ασφαλιστικών ταμείων. Ο Π.Φ.Σ. χαρακτήρισε σε ανακοίνωσή του την τροπολογία ως απαράδεκτη, κάλεσε τα Δ.Σ. των φαρμακευτικών συλλόγων όλης της χώρας σε αγωνιστική επαγρύπνηση και δήλωσε κατηγορηματικά ότι: «Είναι απαράδεκτο να αντιμετωπίζονται τέτοιας σημασίας θέματα με αυτή την απίστευτη προχειρότητα και χωρίς κανένα διάλογο και επεξεργασία. Η διάταξη είναι πρακτικά ανεφάρμοστη. Οι φαρμακοποιοί δεν είναι δυνατό να πληρώσουν την αδυναμία των αρμόδιων παραγόντων να εισπράξουν από τη βιομηχανία τη νόμιμη επιστροφή των ποσών υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων. Η τροπολογία, αντί να λύνει το πρόβλημα, το περιπλέκει και μεταφέρει σκανδαλωδώς το βάρος από τη φαρμακοβιομηχανία στους φαρμακοποιούς…»
Η πρωτοβουλία πάρθηκε από την κυβερνητική πολιτική, όμως στην παρτίδα στρατηγικής που παίχτηκε, το ματ το έκανε η βιομηχανία. Με μία και μόνο ιδιοφυή κίνηση, ταυτόχρονα και παράλληλα: α) ανέτρεψε την επαπειλούμενη αρνητική λίστα φαρμάκων που προέβλεπε η αρχική διατύπωση της παραγράφου 6 του άρθρου 35 του φορολογικού νομοσχεδίου, β) μετέτρεψε τη δική της υποχρέωση για απόδοση του 4% των πωλήσεών της (rebate) στην κοινωνική ασφάλιση σε υποχρέωση των φαρμακοποιών (-3%), γ) απάλειψε νομοθετημένο χρέος της προς τα ασφαλιστικά ταμεία των προηγούμενων ετών που προέβλεπε ο νόμος Κακλαμάνη για το rebate, ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Για το ανεξάρτητο ελληνικό φαρμακείο ξημερώνουν πια δύσκολες ημέρες. Μετά τον αρχικό αιφνιδιασμό της συνδικαλιστικής του ηγεσίας, μεθοδεύτηκαν άμεσα οι πρώτες αντιδράσεις. Από την αντίσταση του κλάδου σε αυτές τις πρώτες πιέσεις φαίνεται πως θα κριθεί και η μελλοντική του βιωσιμότητα. Και από αυτή την αντίσταση, επίσης, θα κριθούν αυτοί που έχουν την ευθύνη να τον εκπροσωπούν σε αυτές τις δύσκολες ιστορικές στιγμές.
Στην Ετήσια Έκθεση 2008 του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε.) για την αγορά φαρμάκου στην Ελλάδα, αναφέρονται τα παρακάτω στοιχεία: • Η φαρμακευτική δαπάνη στην Ελλάδα το 2006 ανήλθε στα 3,4 δισ. €, αποτελώντας το 17,6% της δαπάνης υγείας και το 1,6% του Α.Ε.Π. • Τέλος, ο Δείκτης Τιμών Φαρμάκων παρουσιάζει χαμηλότερη μεταβολή σε σχέση τόσο με το Δείκτη Τιμών Υγείας όσο και με το Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Συγκεκριμένα, ο πληθωρισμός φαρμάκου ανήλθε το 2006 στο 0,3%, ενώ ο Δείκτης Τιμών Υγείας και ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκαν κατά 2,7% και 3,2%, αντίστοιχα.
Ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων (Ε.Ο.Φ.) ανακοίνωσε τη μετάθεση του χρόνου έναρξης της εφαρμογής της υπ’ αριθμό 46986/14-7-08 εγκυκλίου του, περί χρωματικής διαφοροποίησης των στοιχείων της ταινίας γνησιότητας των φαρμάκων, από την 1/10/2008 στην 1/1/2009. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον Ε.Ο.Φ., η χρωματική διαφοροποίηση των στοιχείων γνησιότητας των φαρμάκων γίνεται «με στόχο την περαιτέρω διασφάλιση της ορθής διακίνησης και διάθεσης των φαρμακευτικών προϊόντων και τον αποτελεσματικότερο έλεγχο των συνταγών από τα ασφαλιστικά ταμεία». Σύμφωνα, λοιπόν, με την εγκύκλιο 46986/14-7-08: Στα φάρμακα που προορίζονται για Νοσοκομειακή Χρήση, τα στοιχεία θα έχουν μπλε χρώμα.
Από 1ης Οκτωβρίου ισχύει η διακοπή κάλυψης 126 φαρμακευτικών σκευασμάτων από την κοινωνική ασφάλιση. Από 1ης Οκτωβρίου όλα τα ασφαλιστικά ταμεία (συμπεριλαμβανομένου του Ι.Κ.Α.) δεν αποζημιώνουν τη δαπάνη για φάρμακα που αφορούν χιλιάδες ασθενείς, παρά μόνο με ειδικές, αυστηρές γραφειοκρατικές διαδικασίες και προϋποθέσεις (όταν δηλαδή συνυπάρχουν «εγκεκριμένες ενδείξεις» - συνοδές παθήσεις). Με το πρόσχημα ότι τα σκευάσματα αυτά ανήκουν στα λεγόμενα «lifestyle», η κυβέρνηση επιχειρεί συγκράτηση των φαρμακευτικών δαπανών. Στην πραγματικότητα μετακυλίει το κόστος (εκατομμύρια ευρώ) στους ασφαλισμένους. Οι αντιδράσεις για τον αποκλεισμό των συγκεκριμένων φαρμάκων από την ασφαλιστική κάλυψη συνεχίζουν να συσσωρεύονται και προέρχονται πλέον από κάθε κατεύθυνση: ασφαλισμένους, φαρμακευτικούς συλλόγους και ιατρικό κόσμο. «Το φάρμακο είναι μία από τις βασικότερες τροφές για εμάς τους ηλικιωμένους και αξίζουμε καλύτερη αντιμετώπιση» αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνταξιούχων του Ο.Α.Ε.Ε. Π. Τάτσης. Επίσης, ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής (Φ.Σ.Α.) Κ. Λουράντος σημειώνει: «Φάρμακα lifestyle ειδικά για τους ηλικιωμένους δε νοούνται» και συμπληρώνει ότι πλήθος των υπόλοιπων αποκλεισμένων φαρμάκων, κάθε άλλο παρά... lifestyle είναι. Τα αντισυλληπτικά φάρμακα, για παράδειγμα, πέραν της αντισύλληψης, χορηγούνται πολύ συχνά σε γυναίκες που έχουν ορμονικές διαταραχές, δυσμηνόρροια ή ακμή. Ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Ροδόπης αναφέρει: «Πιστεύουμε ότι με την απόφαση αυτή υποβαθμίζεται το φάρμακο από “κοινωνικό αγαθό” σε “lifestyle” καταναλωτικό προϊόν. Για μας δεν υπάρχουν “lifestyle” φάρμακα. Ή είναι φάρμακα ή δεν είναι. Η συγκεκριμένη λίστα φαρμάκων δε διευκολύνει τον πολίτη στην πρόσβασή του σε σκευάσματα που θα βοηθούσαν σημαντικά τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και της υγείας του». Την αντίθεσή του στη λίστα των «lifestyle» φαρμάκων εκφράζει και ο γραμματέας του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών (Ι.Σ.Α.) και της Ελληνικής Αγγειοχειρουργικής Εταιρείας, Γ. Ελευθερίου. «Η φλεβική ανεπάρκεια των κάτω άκρων» εξηγεί «είναι συχνή πάθηση, από την οποία πάσχει σχεδόν η μία στις δύο γυναίκες. Είναι πάθηση δυνητικά σοβαρή, διότι μπορεί να προκαλέσει φλεβικά έλκη στα πόδια και φλεβικές θρομβώσεις». Ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας Ευάγγελος Φιλόπουλος, μιλώντας για τη μη κάλυψη των σκευασμάτων απεξάρτησης από τη νικοτίνη, αναφέρει ότι «το κόστος από τις ασθένειες που προκαλεί το κάπνισμα είναι πολλαπλάσιο του κόστους των οποιωνδήποτε παρεμβάσεων για διακοπή καπνίσματος, μεταξύ των οποίων και τα φάρμακα διακοπής».
Μια ατομική ηλεκτρονική κάρτα υγείας και ασφάλισης, η οποία θα συνοδεύει τον Έλληνα πολίτη σε όλες τις επαφές του με ασφαλιστικά ταμεία, ιατρεία, νοσοκομεία και φαρμακεία, είναι η νέα παρέμβαση που προωθεί η κυβέρνηση και η οποία συζητήθηκε σε συνάντηση του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή με την υπουργό Απασχόλησης Φ. Πάλλη-Πετραλιά και τον υπουργό Υγείας Δ. Αβραμόπουλο. H κάρτα υγείας θα περιέχει τον αριθμό μητρώου κοινωνικής ασφάλισης, θα περιλαμβάνει ατομικά χαρακτηριστικά του κατόχου και θα αποτελεί ιατρικό φάκελο υγείας, στον οποίο θα έχουν πρόσβαση μόνο οι θεράποντες γιατροί με ειδικό κωδικό ασφαλείας που θα γνωρίζει ο ασφαλισμένος και ο ασφαλιστικός φορέας. Επιπλέον, η ηλεκτρονική κάρτα θα χρησιμοποιείται για την πληρωμή νοσηλειών και επισκέψεων διαμέσου των ασφαλιστικών ταμείων και για πληρωμή φαρμακείων. Η Φ. Πετραλιά χαρακτήρισε την ηλεκτρονική κάρτα υγείας ως ένα πολύ μεγάλο έργο, που θα οδηγήσει στον εξορθολογισμό του συστήματος και των ασφαλιστικών ταμείων και την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών στους πολίτες. Ο Δ. Αβραμόπουλος πρόσθεσε ότι θα εξαλειφθούν οι αλόγιστες συνταγογραφήσεις και οι άσκοπες ιατρικές πράξεις. Σύμφωνα με τον υπουργό, οι διαδικασίες για τη θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής κάρτας υγείας αναμένεται να ξεκινήσουν το φθινόπωρο.
Το νέο Π.Δ. 121/2008 Υπεγράφη από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια και από τους υπουργούς Φ. Πάλλη - Πετραλιά και Δημ. Αβραμόπουλο και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στο ΦΕΚ 183/3-9-2008 τεύχος Α, το νέο Προεδρικό Διάταγμα 121/2008, το οποίο τροποποιεί και αντικαθιστά το Π.Δ. 67/2000. Το νέο Π.Δ., η υπογραφή του οποίου εκκρεμούσε εδώ και αρκετά χρόνια, καθορίζει τις υποχρεώσεις των θεράποντων και ελεγκτών γιατρών, των φαρμακοποιών και των ασφαλιστικών οργανισμών και επίσης προβλέπει τις αντίστοιχες κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων. Τα βασικά σημεία του νέου Π.Δ. είναι τα εξής: • Οι συνταγογράφοι γιατροί είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την ορθή και σύννομη συνταγογράφηση, καθώς και για την αναγραφή του ποσοστού συμμετοχής (%) ή της μηδενικής συμμετοχής του ασφαλισμένου. Σε περίπτωση που στη συνταγή δεν αναγράφεται από το γιατρό το ποσοστό συμμετοχής του ασφαλισμένου στη δαπάνη των φαρμάκων, η συμμετοχή υπολογίζεται αυτοδίκαια στο 25%. Επειδή το ποσοστό συμμετοχής επί της συνταγής από το συνταγογράφο γιατρό δεσμεύει το φαρμακοποιό κατά την εκτέλεσή της, η οποιαδήποτε διαφορά καταλογίζεται στο συνταγογράφο γιατρό. • Συνταγές γιατρών θεωρημένες από ελεγκτές γιατρούς είναι έγκυρες, εκτελούνται υποχρεωτικά από τους φαρμακοποιούς και δεν υπόκεινται σε καμία απολύτως περικοπή. Σε περίπτωση που περικοπεί εκτελεσθείσα συνταγή που θεωρήθηκε από ελεγκτή γιατρό για λόγο που αφορά παράβαση υποχρεώσεως του γιατρού, ο ασφαλιστικός οργανισμός υποχρεούται να αποζημιώσει το φαρμακοποιό που εκτέλεσε τη συνταγή και να εισπράξει με τη διαδικασία του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.) την αξία της από το συνταγογράφο γιατρό. • Οι γιατροί υποχρεούνται να συνταγογραφούν ιδιοσκευάσματα φαρμακευτικής δράσης μόνο για νοσήματα της ειδικότητάς τους. • Προβλέπονται επίσης πρόστιμα και κυρώσεις για τους γιατρούς, αν διαπιστωθούν παραβιάσεις διατάξεων της νομοθεσίας. • Συνταγή κανονικώς εκδοθείσα και κανονικώς εκτελεσθείσα θεωρείται μία συνταγή όταν περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία: » την επωνυμία του ασφαλιστικού φορέα » το ονοματεπώνυμο του ασφαλισμένου – ασθενούς » τον αριθμό μητρώου του ασφαλισμένου » την πάθηση από την οποία πάσχει, ως αναφέρεται από το θεράποντα γιατρό » τα χορηγηθέντα φάρμακα (ονομασία, μορφή, περιεκτικότητα, ποσότητα αριθμητικά και ολογράφως, δοσολογία) » την ημερομηνία έκδοσης » τη σφραγίδα και την υπογραφή γιατρού, με τον αριθμό μητρώου αυτού και θεώρηση, όπου απαιτείται » την υπογραφή του παραλήπτη των φαρμάκων » τη σφραγίδα, την υπογραφή και τον αριθμό μητρώου του φαρμακοποιού » τα συνοδά έντυπα » την καταχώρηση στο βιβλιάριο υγείας, όπου αυτό προβλέπεται από τη νομοθεσία του οικείου φορέα. • Συνταγή που φέρει διορθώσεις ή ξέσματα που δεν έχουν βεβαιωθεί από το θεράποντα γιατρό ή δεν είναι θεωρημένη, όπου αυτό απαιτείται, δεν είναι έγκυρη και δεν εκτελείται. Η συνταγή απαραίτητα συνοδεύεται από το βιβλιάριο υγείας του ασφαλισμένου, στο οποίο ο φαρμακοποιός ελέγχει την καταχώρηση των φαρμάκων και συμπληρώνει τα στοιχεία εκτέλεσης, όπου αυτό προβλέπεται. • Οι φαρμακοποιοί υποχρεούνται να εκτελούν τη συνταγή τη στιγμή που προσκομίζεται. Η συνταγή δεν επιτρέπεται να παραμείνει στο φαρμακείο ανεκτέλεστη. Αν ο φαρμακοποιός δεν έχει όλα τα φάρμακα που αναγράφονται στη συνταγή, είναι δυνατή η μερική εκτέλεση αυτής. Η ολική εκτέλεση της συνταγής θα πρέπει να γίνει μέσα σε διάστημα 5 εργάσιμων ημερών. • Κατοχυρώνεται η προχορήγηση φαρμάκων, υπό την προϋπόθεση της τήρησης ειδικού βιβλίου διάθεσης φαρμάκων από τα φαρμακεία. Στην περίπτωση αυτή οι ταινίες γνησιότητας των προχορηγούμενων φαρμάκων, φυλάσσονται εντός του ειδικού βιβλίου σε ειδική θέση (ζελατίνα) και για χρονικό διάστημα έως και 30 ημερών. • Οι φαρμακοποιοί υποχρεούνται να μην κρατούν στο φαρμακείο βιβλιάρια υγείας των ασφαλισμένων και συνταγολόγια. Τα βιβλιάρια υγείας και τα συνταγολόγια παραδίδονται μαζί με τα φάρμακα αμέσως στον ασφαλισμένο ή στον απεσταλμένο του. Σε περίπτωση που ο ασφαλισμένος ξεχάσει το βιβλιάριο υγείας ή το συνταγολόγιό του στο χώρο του φαρμακείου, ο φαρμακοποιός οφείλει να το παραδώσει εντός 48 ωρών στον ίδιο ή στον οικείο ασφαλιστικό οργανισμό ή στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής του. • Οι φαρμακοποιοί υποχρεούνται να αριθμούν εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών τις συνταγές που έχουν εκτελέσει με αύξουσα συνεχή αρίθμηση μηνιαία για τον ΟΠΑΔ ή ανά ασφαλιστικό οργανισμό και να τις καταχωρούν στο τέλος κάθε μήνα σε ειδικές καταστάσεις φυσικών ή μαγνητικών μέσων ανά οργανισμό. Όλες οι συνταγές και οι ειδικές καταστάσεις τηρούνται και διατηρούνται υποχρεωτικά στο φαρμακείο. • Οι φαρμακοποιοί υποχρεούνται να επιτρέπουν σε οποιαδήποτε εργάσιμη ημέρα και ώρα την είσοδο στο φαρμακείο των εντεταλμένων ελεγκτικών οργάνων των ασφαλιστικών οργανισμών, προκειμένου να ελέγξουν συνταγές αποκλειστικά και μόνο του ασφαλιστικού φορέα στον οποίο υπάγονται. Έλεγχο σε συνταγές όλων των ταμείων διενεργούν αποκλειστικά και μόνο το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας Πρόνοιας (Σ.Ε.Υ.Υ.Π.) και η Υπηρεσία Ελέγχου Δαπανών Υπηρεσιών Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (Υ.Π.Ε.Δ.Υ.Φ.Κ.Α.). • Τα αποτελέσματα του διενεργούμενου ελέγχου, ο οποίος θα γίνεται σεβόμενος την τιμή και την αξιοπρέπεια του επιστήμονα φαρμακοποιού και των βοηθών του, θα καταγράφονται αποκλειστικά και μόνο σε σχετικό πρωτόκολλο ελέγχου, το οποίο υπογράφεται από τον ελεγκτή (ή επιθεωρητή) και το φαρμακοποιό, ο οποίος μπορεί να διατυπώσει και τις παρατηρήσεις του. • Σε περίπτωση λήψης συνταγών εκτός του χώρου του φαρμακείου για περαιτέρω έλεγχο, τα εντεταλμένα όργανα του ελέγχοντος ασφαλιστικού φορέα ή του αρμόδιου υπουργείου υποχρεούνται να τις επιστρέφουν κατ’ ανώτατο χρονικό όριο μέχρι το τέλος του μήνα που έγινε ο έλεγχος. • Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις των φαρμακοποιών ορίζονται ανάλογα με τη συχνότητα και τη σοβαρότητα αυτών και μπορεί να είναι τα εξής: » σύσταση, » πρόστιμο από 1-30% επί της αξίας των συνταγών, το οποίο εφαρμόζεται στο λογαριασμό του ταμείου του προηγούμενου μήνα από αυτόν που έγινε η παράβαση, » σε περίπτωση εύρεσης ταινίας γνησιότητας στο φαρμακείο, επιβάλλεται πρόστιμο 5πλάσιο της αξίας του ιδιοσκευάσματος, » προσωρινή διακοπή σύμβασης 2-6 μήνες. • Πληρωμή των φαρμακοποιών από τα ασφαλιστικά ταμεία μέσα σε 30 ημέρες και από τον ΟΠΑΔ μέσα σε 45 εργάσιμες ημέρες.
|
Διαβάστε επίσης
19/12/2024 3:51:45 μμΕΛΣΤΑΤ: Μειώθηκε ο αριθμός των φαρμακείων και των φαρμακαποθηκών
Παραμένει όμως σε υψηλά επίπεδα η πυκνότητά τους
19/12/2024 3:46:36 μμNovo Nordisk: Επενδύει σε νέα υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής αξίας 1,2 δισ. ευρώ
Θα είναι πρώτη νέα παραγωγική εγκατάσταση της εταιρείας στον 21ο αιώνα