Πριν από περίπου 50 χρόνια, ο Νίκος και η Νίκη Κουτσιανά δημιούργησαν την Apivita, μια επιχείρηση που ξεκίνησε από ένα φαρμακείο της Αθήνας και εξελίχθηκε σε κορυφαία, παγκόσμια εταιρεία φυσικών καλλυντικών. Σήμερα έχουν προχωρήσει στο νέο τους εγχείρημα, τη Symbeeosis, με τη φιλοσοφία της να βασίζεται στη ρήση του Ιπποκράτη «η τροφή σου, το φάρμακό σου».
Κατά γενική ομολογία το αποτύπωμα που άφησε η Apivita ήταν πολύ μεγαλύτερο των αρχικών προσδοκιών, αφού κατόρθωσε να αλλάξει την τοποθέτηση του φαρμακείου, αυτό που λέμε paradigm shift. Μέχρι τότε τα φαρμακεία πουλούσαν αποκλειστικά φάρμακα και αυτό που κατόρθωσε η οικογένεια Κουτσιανά ήταν να βάλει στον χάρτη τα φυσικά προϊόντα, τα ειδικά καλλυντικά, τις εναλλακτικές θεραπείες και παράλληλα να προωθήσει σταθερά και με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια το wellness. Το μοντέλο αυτό εξελίχτηκε και το φαρμακείο μετασχηματίστηκε τελικά σε έναν χώρο που υπηρετεί την υγεία, την ομορφιά και το wellness στο σύνολό του.
«Ο κύκλος αυτός ολοκληρώθηκε για εμάς και άφησε το αποτύπωμά του στην αγορά συνολικά, αλλά πρωτίστως σε εμάς τους ίδιους. Μας ενέπνευσε στο πώς αντιλαμβανόμαστε την επιχειρηματική δραστηριότητα, τι στόχους έχουμε και πώς μπορούμε να κάνουμε την αλλαγή προς το καλύτερο. Αυτή είναι η παρακαταθήκη της Apivita που κουβαλάμε και θα κουβαλάμε πάντα μαζί μας», τονίζει στη συνέντευξή του ο Νίκος Κουτσιανάς, Pharmacist, Beekeeper, Founder of Apivita & Symbeeosis.
Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στη δημιουργία της Symbeeosis;
Αυτό το νέο ταξίδι που λέγεται Symbeeosis έχει αφετηρία τον άνθρωπο στη ρήση του Ιπποκράτη «η τροφή σου, το φάρμακό σου» Δεν επικεντρωθήκαμε στο εγώ, στην αναγνώριση ή στο κέρδος. Επικεντρωνόμαστε σε αυτό που μας «τρώει» και μας κεντρίζει το ενδιαφέρον· την ανάγκη για καινοτομία και δημιουργία. Προσφέρουμε χρήσιμα και χρηστικά προϊόντα, υπηρετώντας ταυτόχρονα την αναγέννηση της οικονομίας και του πλανήτη. Το όνειρο αυτό μας κινητοποίησε. Γνωρίζουμε ότι όταν ονειρευτείς, θα κάνεις κάτι. Κι όταν κάνεις κάτι, θα ονειρευτείς ξανά. Γνωρίζουμε ότι η φύση τα έχει όλα και το μόνο που χρειάζεται τελικά είναι να εντοπίσουμε αυτά που χρειαζόμαστε και να τα συνδυάσουμε με τον σωστό τρόπο, να τα επεξεργαστούμε και να τα διατηρήσουμε. Χρησιμοποιώντας όλες τις γνώσεις και τις εμπειρίες που φέρουμε από το παρελθόν, αναγνωρίζοντας παράλληλα το παρόν. Με τη Symbeeosis θέλουμε να επιτύχουμε μια νέα ισορροπία μεταξύ ανθρώπου και φύσης, μια ισορροπία που τελικά είναι ευεργετική και ωφέλιμη και για τους δύο, αλλά και για τον πλανήτη, για το μέλλον, για τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας.
Ποιες είναι οι αρχές με βάση τις οποίες κινείστε;
Στο πρώτο μας εγχείρημα, την Apivita, φέραμε μια ανατροπή. Πετύχαμε γιατί την πιστέψαμε και τη στηρίξαμε. Αμφισβητήσαμε τον τρόπο που ζούσαμε και εργαζόμασταν, καθώς και τη σχέση μας με την κοινωνία και τον πλανήτη. Αμφισβητήσαμε συνολικά το μοντέλο της επιχειρηματικότητας που κυριαρχούσε (profit, profit, profit) και πορευτήκαμε με βάση τα τρία «p»: people, planet, profit. Στη Symbeeosis κάναμε ακόμα ένα βήμα παραπέρα. Η ανάγκη μας να υπάρξει μια νέα, διαφορετική πρόταση ζωής, η αγάπη μας για την Ελλάδα, την ιστορία και τον πολιτισμό αλλά και η πίστη μας στον Ιπποκράτη μάς οδήγησαν σε μια νέα μορφή επιχειρηματικότητας που στηρίζεται σε πέντε αξίες. Αυτή τη φορά μιλάμε για πέντε διαφορετικά «p» (people, planet, purpose, platforms, profit) και ένα «r», τοr obot που εμπεριέχει την καινοτομία και την τεχνολογία, τη smart intelligence που λέμε σήμερα. Στη Symbeeosis επιδιώκουμε και τα πέντε "p" να είναι ισότιμα μεταξύ τους και ισότιμες με την ευθύνη που έχουμε ως πολίτες, ως επιχειρηματίες και ως άνθρωποι.
Σε ποιους απευθύνονται τα προϊόντα σας;
Στη Symbeeosis δεν απευθυνόμαστε στο κοινό με τους όρους της αγοράς και δεν λειτουργούμε με την ψυχολογία της αγοράς. Υπερβάλλοντας, θα μπορούσα να πω ότι δεν αναζητούμε απλώς αγοραστές για τα προϊόντα μας. Θέλουμε κάτι πολύ μεγαλύτερο και πολύ πιο ολιστικό. Θέλουμε να δείξουμε ότι υπάρχει ένας άλλος τρόπος ζωής. Να εμπνεύσουμε και να παρακινήσουμε τους άλλους να σκεφτούν κι αυτοί με τον ίδιο τρόπο, δηλ. με υπευθυνότητα απέναντι στον πλανήτη και στους εαυτούς τους. ΓιΆ αυτό και επιμένουμε να παράγουμε προϊόντα που καλύπτουν την ποιοτική ανάγκη. Συνάμα αυτό βοηθά όλους μας να σκεφτούμε τη ζωή και την καθημερινότητά μας ως κάτι ποιοτικά ανώτερο που έχει ανάγκη από φροντίδα. Φροντίδα μοναδική και ποιοτική, φροντίδα φυσική, φροντίδα που επιστρέφει στον πλανήτη και που σέβεται το σύνολο. Κινητήριος δύναμη για εμάς είναι η βαθιά πεποίθηση ότι όλοι οι άνθρωποι δικαιούνται το καλύτερο που μπορεί να προσφέρει η φύση, με τη αρωγή πάντα της τεχνολογίας. Ζώντας επίσης στην Ελλάδα, έχουμε την ευλογία η φύση να παράγει αγαθά μοναδικά στον κόσμο. Εμπλουτίζοντάς τα απολύτως φυσικά, παράγουμε προϊόντα που και απευθύνονται και να ανήκουν σε όλους. Η φροντίδα μέσω της διατροφής καλύπτει όλες τις ηλικιακές ομάδες των συνανθρώπων μας
Ποια η άποψή σας για την επιχειρηματικότητα σήμερα;
Η επιχειρηματικότητα, όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα, έχοντας μοναδικό και αποκλειστικό στόχο το κέρδος, είναι η κύρια υπαίτια του καταναλωτικού μοντέλου που βλέπουμε γύρω μας. Ένα μοντέλο που θυμίζει απληστία και που τελικά δεν βοηθάει την ίδια την οικονομία. Δεν τρέχουμε μόνο να καλύψουμε τις βασικές καταναλωτικές ανάγκες μας, αλλά καθοδηγούμαστε από μια άλλη ψυχική τελικά ανάγκη που ζητάει ολοένα το κάτι παραπάνω. Καταλήγοντας κατ' αυτόν τον τρόπο σε μια συνολική στάση ζωής που ολοένα παλεύει για το κάτι παραπάνω. Η στάση αυτή οδηγεί σε μια συνεχή ταραχή που μας απομακρύνει από έννοιες όπως ευθύνη, ισορροπία με τον εαυτό μας, σεβασμό στη φύση κ.ά. Μας απομακρύνει συνεπώς από το «είναι» μας και τις πραγματικές μας ανάγκες για μια όμορφη ζωή.
Αυτό το μοντέλο επιχειρηματικότητας πρέπει να αλλάξει. Εμείς τολμήσαμε το μετασχηματισμό αυτόν και τοποθετηθήκαμε απέναντι στην πληθώρα προϊόντων για τους πάντες που υπάρχει έξω, επιμένοντας με μοναδικά προϊόντα και απώτερο στόχο να επηρεάσουμε τους πάντες. Να τους κάνουμε να μας ακούσουν, να τους εμπνεύσουμε και να τους παρακινήσουμε. Ένας ένας και όχι όλοι μαζί. Και εκεί επιστρέφουμε πάλι στον σοφό Ιπποκράτη που όταν οι φιλόσοφοι μιλούσαν για τον άνθρωπο γενικά, αυτός επέμενε να μιλάει για «αυτόν τον άνθρωπο».
Πόσο εύκολο είναι να παράγεις προϊόντα με σεβασμό στη φύση και τις βιώσιμες πρακτικές;
Ζούμε στην εποχή που η κανονικότητα έχει ξεφύγει από τις αρχές και τις βάσεις της. Το σημερινό δίλλημα θα έλεγα είναι natural vs normal. Δηλαδή το φυσικό απέναντι στη λεγόμενη «κανονικότητα». Συνηθίζω να αναφέρω ότι η Symbeeosis είναι μια εταιρεία που θα δημιουργούσαν οι μέλισσες. Οι μέλισσες που ζουν κατά μέσο όρο 30 μέρες, αλλά στο διάστημα αυτό παράγουν χρήσιμα και χρηστικά προϊόντα όπως το μέλι, τη γύρη, την πρόπολη και τον βασιλικό πολτό και συμβάλουν το μέγιστο στην αειφορία της φύσης, επικονιάζοντας τα περισσότερα φυτά. Αυτό ακριβώς το μοντέλο έχουμε στο μυαλό μας, που εμπεριέχει την έννοια της συμβίωσης με τη φύση. Εξ ου και τοmotoμας«Love yourself, love your planet».Έμπνευσή μας ήταν και παραμένει ο Ιπποκράτης και η φιλοσοφία που ανέπτυξε για την υγεία, τον άνθρωπο, την ευημερία και το ευ ζην. Ο πατέρας της Ιατρικής μάς έχει διδάξει, 2.500 χρόνια πριν, τις βασικές αρχές και αξίες και με αυτές πορευόμαστε. «Η φύση είναι κυρίαρχος όλων», «η τροφή είναι το φάρμακό μας» και «η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία». Η Symbeeosis βασίζεται στις αρχές του Ιπποκράτη και προσπαθεί να τις κάνει πράξη μέσω της βιολογικής και αναγεννητικής γεωργίας και μελισσοκομίας, παράγοντας μοναδικά, ποιοτικά, φυσικά, βιολογικά, λειτουργικά τρόφιμα και ελιξίρια που είναι απαραίτητα για μια υγιεινή ζωή. Πρώτη ύλη μας είναι πάντα η ελληνική φύση. Αγαπάμε αυτό που κάνουμε, αλλά αγαπάμε τη γη ακόμα περισσότερο σαν δική μας και τα προϊόντα μας προέρχονται κυριολεκτικά από αυτήν.
Πώς συμβαδίζει το φυσικό προϊόν με την τεχνολογία;
Η καινοτομία μπορεί να εξελίξει τη φύση. Είναι ένα εργαλείο που μας επιτρέπει να κάνουμε άλματα και να δημιουργήσουμε το καλύτερο. Αρκεί να θέλουμε να τη χρησιμοποιήσουμε αποτελεσματικά και υπεύθυνα. Να μην ξεφεύγουμε από την αρχή της ευθύνης και της ηθικής. Στη Symbeossis έχουμε τις ρίζες μας στη φύση, αλλά χρησιμοποιούμε την επιστήμη αιχμής και την τεχνολογία, που μας επιτρέπει να παρακολουθούμε και να βελτιστοποιούμε κάθε πτυχή των λειτουργιών μας. Χρησιμοποιούμε παράλληλα όλες τις πληροφορίες που έχουμε συλλέξει για να κάνουμε τα προϊόντα μας καλύτερα και για να τηρήσουμε την υπόσχεση που έχουμε δώσει: love yourself, love your planet. Συνδυάζουμε την εμπειρία και τη γνώση μας 50 ετών, την εμπειρία 2500 ετών κλινικών μελετών του Ιπποκράτη με τις πιο νέες και σύγχρονες τεχνολογίες, την έρευνα και την καινοτομία.
Ας πάρουμε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το μέλι. Έχουμε ως βασικό στόχο να καθιερώσουμε το ελληνικό και λειτουργικό μέλι ως ένα super superfood, με ευεργετικές για τον άνθρωπο ιδιότητες. Για το λόγο αυτό άλλωστε ενισχύουμε γνωστές βιολογικές ποικιλίες μελιού με δραστικά συστατικά από φαρμακευτικά φυτά και πρόπολη, προκειμένου να ενισχύσουμε τη θρεπτική τους αξία και να αποκτήσουν επιπλέον οφέλη. ΚατΆ αυτόν τον τρόπο παράγουμε μέλι ενισχυμένο με δραστικά ξηρά εκχυλίσματα από πρόπολη, για ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, μέλι με κουρκουμά για αντιφλεγμονώδη δράση και μέλι με τζίντζερ για την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
Πώς φαντάζεστε τον φαρμακοποιό του μέλλοντος; Πώς θα θέλατε να εξελιχθεί το επάγγελμα σας;
Θα επιθυμούσα να δω τους φαρμακοποιούς να ενσωματώνουν τη σημασία της διατροφής στη φαρμακευτική πρακτική. Θα ήταν σπουδαίο να οργανώνονταν σεμινάρια και εργαστήρια, ακόμη και σε επίπεδο κοινότητας, με ειδίκευση στη διατροφή και τη σημασία της για την υγεία, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην πρόληψη και τη θεραπεία ασθενειών μέσω της διατροφής. Θα ήταν ωφέλιμο να δημιουργηθεί και να διανέμεται εκπαιδευτικό, ενημερωτικό υλικό, δοσμένο με απλό και επίκαιρο τρόπο που να εξηγεί τη διασύνδεση της διατροφής με την υγεία. Οι ίδιοι οι φαρμακοποιοί έχουν τις γνώσεις και μπορούν να χορηγήσουν συμπληρώματα διατροφής και άλλα προϊόντα που υποστηρίζουν την υγεία, με εξατομικευμένες διατροφικές συμβουλές, λαμβάνοντας υπόψη τις μοναδικές ανάγκες υγείας των πελατών ασθενών. Κατ' αυτόν τον τρόπο δημιουργείται και αναπτύσσεται μια προσωποποιημένη και ιδιαίτερη σχέση με τον πελάτη που βλέπει τον φαρμακοποιό ως σύμβουλο διατροφής και υγείας. Σε συνεχή συνεργασία με οργανισμούς υγείας, εκπαιδευτικά ιδρύματα και άλλες επιχειρήσεις για την προώθηση της σημασίας της διατροφής για την υγεία, ο φαρμακοποιός μπορεί να συμβάλλει δραστικά στη βελτίωση της υγείας του πελάτη του.
Τέλος, προσωπικά πιστεύω ότι καταλυτικής σημασίας είναι η επικοινωνία του οράματος κάθε επαγγελματία για το λειτούργημά του. Διανύοντας μια εποχή που τα κοινωνικά δίκτυα μας επιτρέπουν να είμαστε οι ίδιοι τα μέσα, έχουμε όλοι το βήμα να εξελίξουμε το κοινό μας και να το βοηθήσουμε να κατευθυνθεί σε πιο επίκαιρες, φυσικές και ολιστικές λύσεις ευεξίας και μακροζωίας. Ο φαρμακοποιός θα πρέπει για ακόμη μια φορά να είναι προετοιμασμένος για να συμμετέχει ενεργά στη νέα αυτή πραγματικότητα.
Πηγή: Φαρμακευτικός Κόσμος#198