![main photo](/thumb/article/652x0/30027/d3b466c383e57c970671e76ff37cccb4.jpg)
Έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Journal of the American Pharmacists Association αναδεικνύει την ανάγκη για επιμόρφωση των φαρμακοποιών στη βελτίωση του αλφαβητισμού της υγείας. Ειδικότερα, η μελέτη είχε στόχο να αξιολογήσει τις γνώσεις και τις αντιλήψεις του κλάδου σχετικά με την επίδραση του περιορισμένου αλφαβητισμού των ασθενών σε θέματα υγείας. Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι έχει βελτιωθεί ο τρόπος που οι φαρμακοποιοί επικοινωνούν με αυτή τη μερίδα των ασθενών, ωστόσο μόνο το 41% έχει λάβει επίσημη σχετική εκπαίδευση. Επίσης έδειξε ότι το 81,6% των Αμερικανών φαρμακοποιών που συμμετείχαν στην έρευνα δεν μπαίνει στη διαδικασία να αξιολογήσει το επίπεδο γνώσεων του ασθενή σε θέματα υγείας.
Σε συνέντευξή της στο περιοδικό Drug Topics, η επικεφαλής της μελέτης και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, Karissa Kim, εξηγεί πως ως βασικές προκλήσεις οι φαρμακοποιοί προέβαλαν την έλλειψη του χρόνου στην καθημερινότητα του φαρμακείου, γεγονός που βάζει την αξιολόγηση του αλφαβητισμού της υγείας «σε δεύτερη μοίρα», καθώς και την έλλειψη εξειδικευμένης κατάρτισης στο θέμα. Η ίδια προτείνει σε αρμόδιους φορείς τη δημιουργία σύντομων (π.χ. 15λεπτων) εκπαιδευτικών βίντεο ή podcast ως την καλύτερη λύση, δεδομένου ότι ο χρόνος του μέσου φαρμακοποιού δεν επαρκεί για μακροσκελή σεμινάρια που θα ήταν ιδανικά.
Πρακτικές συμβουλές «συμπερίληψης»
Κάθε φαρμακοποιός, σύμφωνα πάντα με την ειδικό, μπορεί να εφαρμόσει εύκολα μερικές απλές πρακτικές για να είναι το φαρμακείο του πιο «συμπεριληπτικό» σε αυτούς τους ασθενείς, όπως: να χρησιμοποιεί αποτελεσματικές στρατηγικές επικοινωνίας, να δίνει γραπτώς (π.χ. σε ετικέτα πάνω στη συσκευασία) ξεκάθαρες και σαφέστατες οδηγίες για τη χρήση των φαρμάκων αλλά και να μη βομβαρδίζει τον πελάτη με πολλές πληροφορίες, διότι πιθανότατα θα τις ξεχάσει. Είναι καλύτερο, όπου αυτό είναι εφικτό, να εστιάζει σε 2-3 βασικά μηνύματα σχετικά με το τι πρέπει να ξέρει και το τι πρέπει να κάνει ο ασθενής.