Ως "βόμβα" χαρακτηρίζει ο νομικός Χρήστος Αρβανίτης τη γνωστοποίηση της θέσης του υπουργείου Υγείας για τα ασυμβίβαστα που αναφέρονται στο Π.Δ. 64/2018.
Φαίνεται πως το υπουργείο θεωρεί ότι οι απαγορεύσεις για να συμμετέχει κάποιος σε εταιρεία φαρμακείου ισχύουν και για τους φαρμακοποιούς και για τους μη φαρμακοποιούς.
Όπως αναφέρει ο κ. Αρβανίτης (σε ανάρτησή του στην ιστοσελίδα του δικηγορικού του γραφείου) το υπουργείο Υγείας υποστήριξε ότι στην απαγορευτική διάταξη του Π.Δ. 64/2018 (παρ. 5γ', άρθρο 2) εμπίπτει κάθε φυσικό πρόσωπο [...] "και δεν μπορεί να συμμετάσχει ως εταίρος σε εταιρεία που λειτουργεί φαρμακείο, ανεξαρτήτως του εάν είναι φαρμακοποιός ή ιδιώτης μη φαρμακοποιός".
Το υπουργείο υποστηρίζει δε στη συνέχεια ότι, σύμφωνα με το άρθρο 3 του Π.Δ. 64/2018, τα φαρμακεία, που λειτουργούν νομίμως ως εταιρείες, πρέπει να εναρμονιστούν με τις διατάξεις του Π.Δ. εντός προθεσμίας 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του διατάγματος, υποβάλλοντας ακριβές αντίγραφο του καταστατικού τους, θεωρημένο από το Γ.Ε.ΜΗ., στη Διεύθυνση Φαρμάκων και Φαρμακείων της κατά τόπον αρμόδιας Περιφερειακής Ενότητας καθώς και στον οικείο Φαρμακευτικό Σύλλογο.
Σε διαφορετική περίπτωση επέρχονται έννομες συνέπειες, οι οποίες -όπως σημειώνει ο κ. Αρβανίτης- είναι η αυτεπάγγελτη ανάκληση της άδειας ίδρυσης του φαρμακείου από την αρμόδια Περιφέρεια.
Τα ασυμβίβαστα θα έπρεπε να αφορούν μόνο την προστασία των φαρμακείων από επιχειρηματικά συμφέροντα
Όπως εξηγεί ο κ. Αρβανίτης, θεωρεί ότι πρόκειται για παρερμηνεία του κειμένου του Π.Δ. που δικαιολογείται από τη μη άρτια διατύπωση της σχετικής διάταξης.
Ωστόσο, ο κ. Αρβανίτης κρίνει πως οι συνέπειες της επίσημης αυτής ερμηνευτικής προσέγγισης του υπουργείου Υγείας, καθ' όλα εσφαλμένης κατά την άποψή του, θα είναι τραγικές, δηλ. "κλείσιμο φαρμακείων, παραιτήσεις και αλλαγές στις διοικήσεις συνεταιριστικών φαρμακαποθηκών, αλλαγές στο ιδιοκτησιακό φαρμακείων και στις ιδιωτικές φαρμακαποθήκες κτλ.".
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ορθή ερμηνεία για τα ασυμβίβαστα είναι ότι "θεσπίσθηκαν αποκλειστικά και μόνο για να αποτρέψουν την άλωση των φαρμακείων από επιχειρηματικά συμφέροντα των επαγγελματιών του χώρου που δεν ανήκουν σε φαρμακοποιούς ούτε διοικούνται από αυτούς" (αφορούν δηλ. τρίτα πρόσωπα, μη φαρμακοποιούς) "και όχι για τη δημιουργία προσκομμάτων στους ίδιους τους φαρμακοποιούς για την άσκηση του επαγγέλματός τους ή τη δραστηριοποίησή τους στους συναφείς χώρους".
Προσβολή της διάταξης στο Συμβούλιο της Επικρατείας προτείνει ο νομικός
Τον Αύγουστο του 2018, μετά τη δημοσίευση του Π.Δ., η πρόταση του κ. Αρβανίτη ήταν για το ίδιο θέμα: "προς αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων προτείνεται η έκδοση διευκρινιστικής εγκυκλίου από το υπουργείο Υγείας που θα ενημερώνει ότι τα αναφερόμενα στο Π.Δ. 64/2018 ασυμβίβαστα δεν αφορούν τους φαρμακοποιούς που κατέχουν άδεια εξασκήσεως του επαγγέλματος του φαρμακοποιού στην Ελλάδα".
Τώρα αναφέρει ότι, εφόσον το υπουργείο Υγείας διατύπωσε ρητά τον τρόπο που θα αντιμετωπίσει το ζήτημα, κρίνεται σκόπιμη η προσβολή της διάταξης της παρ. 5(γ') του άρθρου 2 του Π.Δ. 64/2018 με αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ, συνοδευόμενη από αίτηση αναστολής εκτέλεσής της.
Ωστόσο τονίζει ότι η προθεσμία για την άσκηση της αίτησης ακυρώσεως κατά του Π.Δ. 64/2018 εκπνέει την ερχόμενη Πέμπτη 15 Νοεμβρίου.
Ολόκληρη η ανάλυση του Χρήστου Αρβανίτη εδώ.