«O έρωτας, για να ανθίσει, θέλει γεμάτο στομάχι και μεταξωτά σεντόνια»: Στη σημερινή εποχή της οικονομικής κρίσης ο ρομαντισμός μπορεί να περιμένει, καθώς οι προτεραιότητες αλλάζουν και γινόμαστε πιο ρεαλιστές, ακόμη και στον έρωτα. Το σεξ, η κρίση, τα προάστια και «οι 50 αποχρώσεις του χρήματος» φτιάχνουν ένα δυνατό ερωτικό κοκτέιλ, που σε τίποτα δεν θυμίζει το ροζ, τις καρδούλες και τον ρομαντισμό, που σήμερα του Αγίου Βαλεντίνου γιορτάζονται σε όλο τον πλανήτη.
Τα ευρήματα της νέας μελέτης του Ανδρολογικού Ινστιτούτου δείχνουν ότι οι γυναίκες της νέας εποχής αποζητούν πρωταρχικά την ασφάλεια από τον ερωτικό τους σύντροφο, τοποθετώντας τη στον πυρήνα της σχέσης, κρίνοντας ως μη απαραίτητη την οικονομική του κατάσταση και την κοινωνική του ζωή.
Ποιές είναι
όμως οι διαφορές ανάλογα με το εισόδημα των γυναικών; Όπως φαίνεται από το
δείγμα της έρευνας οι γυναίκες που κατοικούν στα δυτικά προάστια κι έχουν
χαμηλά εισοδήματα έχουν σαν ιδανικά πρότυπα του «άλλου τους μισού», την
ασφάλεια και την πίστη, απαξιώνοντας την ερωτική ζωή ως μη απαραίτητο κριτήριο.
Ενώ, οι γυναίκες με υψηλά εισοδήματα πάνω από 2.000 ευρώ αναδείκνυαν ως
σημαντικό κριτήριο την καλή ερωτική ζωή, επιβεβαιώνοντας την ιστορική εμπειρία
πως «ο έρωτας, για να ανθίσει, θέλει γεμάτο στομάχι και μεταξωτά σεντόνια».
Η μελέτη
πραγματοποιήθηκε σε τρεις φάσεις. Συγκεκριμένα, έγινε κατά τη διάρκεια των ετών
2008, 2013 και 2016, σε δείγμα 600 γυναικών ηλικίας από 25 ως 45 χρόνων, μέσης
και ανώτερης μόρφωσης, με μηνιαία εισοδήματα έως 1.000 ευρώ και άνω των 2.000
ευρώ, κατοίκων βορείων και δυτικών προαστίων της Αθήνας.
«Η εποχή του «η ζωή είναι μικρή για να είναι δυστυχής» και της νικηφόρας κατά κράτος οικονομικής πρακτικής «short term thinking capitalism», που δεν έχει σημασία πόσο πλούσιος είσαι, αλλά πόσο γρήγορα γίνεσαι, δείχνουν πως τα κριτήρια επιλογής ερωτικών συντρόφων δεν είναι αυτά του Βαλεντίνου, όπου το ροζ και το κόκκινο κρύβουν τα βασικά ένστικτα επιλογής και επιβίωσης σε ροζ συννεφάκια με κατακόκκινες καρδούλες, θολώνοντας το βασικό ένστικτο της ανθρώπινης φύσης με ρομαντισμό», επισημαίνει ο πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Δρ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης.
Ακόμη και οι γυναίκες που κατοικούν στα βόρεια προάστια και έχουν πιο γεμάτο πορτοφόλι επηρεάζονται από τη γενικευμένη ανασφάλεια και την αβεβαιότητα για το μέλλον, μετά από σχεδόν μια δεκαετία οικονομικής κρίσης. Έτσι, θέλουν ο σύντροφός τους να μπορεί να τις κάνει να αισθάνονται ασφαλείς, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν μέσα στη σχέση και να υπάρχει διάρκεια. Οι αγάπες και τα λουλούδια έρχονται δεύτερα.
«Σε πολλές
έρευνες φανταχτερών εντύπων, οι τέλειες γυναίκες με τα Hermes, διάλεγαν ως
ερωτικό πρότυπο το χιούμορ, την ευφυΐα και την πίστη, σαν «Αγία Τριάδα» του
ιδανικού ιππότη άρρενος, με το κοστούμι Armani και τα πανάκριβα αυτοκίνητα.
Δείγμα αυτής
της επιλογής είναι η επιτυχία της ταινίας οι «πενήντα αποχρώσεις του γκρι»,
όπου ο νέος, ωραίος και πάμπλουτος Grey, εντυπωσιάζει την φτωχή όμορφη, πλην
τίμια φοιτητριούλα», λέει ο Δρ. Κωνσταντινίδης.
Και συνεχίζει: «Η γνωστή αρχαία ρήση, πως «ο έρωτας περνά από το στομάχι», έρχεται να διαψεύσει την εξιδανικευμένη εικόνα, όπου ο έρως, τυφλός, διάλεγε τα θύματά του χωρίς να κοιτά το πορτοφόλι, αφού στο δείγμα της νέας έρευνας του Ανδρολογικού Ινστιτούτου οι γυναίκες με χαμηλά εισοδήματα επέλεξαν την οικονομική ασφάλεια και όχι τους γυμνασμένους κοιλιακούς. Οι γυναίκες μιας ανώτερης οικονομικά τάξης, που θεωρούσαν πως «ο έρως χρήμα δεν κοιτά», αφού, όταν κάτι το θεωρείς αυτονόητο, δεν το ζητάς, δικαιώνουν πλήρως τη ρήση «αν οι φτωχοί δεν έχουν ψωμί, μπορούν να φάνε και παντεσπάνι», που είχε πει η Αντουανέττα».
Ο έρωτας στα χρόνια της κρίσης έχει αλλάξει τα δεδομένα. Πριν από περίπου μια δεκαετία οι πραγματικά πλούσιες γυναίκες διάλεγαν με τον ίδιο τρόπο τον ερωτικό σύντροφό τους, ώστε να είναι όμορφος, ψηλός, γυμνασμένος και με χιούμορ - το πλούσιος τότε δεν το ζητούσαν, αφού όλοι ένοιωθαν πλούσιοι.Στη κρίση, όμως, τα κριτήρια άλλαξαν άρδην, τουλάχιστον για τις γυναίκες που έχουν εισοδήματα έως 1.000 ευρώ το μήνα.
«Η ανώμαλη προσγείωση στην πραγματική οικονομία έκανε τις γυναίκες να σκεφτούν πως οι πρίγκιπες δεν υπάρχουν στα super market και πως ασφαλής επιλογή είναι η σιγουριά, η εμπιστοσύνη και η αμοιβαία εκτίμηση, βάζοντας στο χρονοντούλαπο τον έρωτα, που συνήθως δε γεμίζει τα άδεια στομάχια», καταλήγει ο πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου.