Μέσα σε λίγες δεκαετίες η κοινωνία θα αλλάξει σχεδόν τα πάντα. Τις απόψεις της, τις βασικές της αξίες, την κοινωνικοπολιτική της δοµή, τις τέχνες της, τους βασικούς της θεσµούς.
Σε 50-60 χρόνια ένας καινούργιος κόσµος θα έχει δηµιουργηθεί, και οι
άνθρωποι που θα γεννηθούν τότε δεν θα µπορούν καν να φανταστούν σε τι κόσµο
ζούσαν οι παππούδες τους και σε τι κόσµο γεννήθηκαν οι γονείς τους (σύµφωνα µε
τον ιδρυτή του σύγχρονου management Peter Ferdinant Drucker).
Η καινοτοµία αποτελεί το αποτέλεσµα ενός φάσµατος δραστηριοτήτων: έρευνα
& ανάπτυξη, οργανωτικές αλλαγές, έλεγχος, εµπορία και σχεδιασµός ενός νέου
ή σηµαντικά βελτιωµένου προϊόντος.
Στην επιχείρηση, στην αγορά ή στον κόσµο*, η καινοτοµία µπορεί να αφορά:
- Ένα αγαθό ή υπηρεσία (καινοτοµία προϊόντος)
- Μία διαδικασία παραγωγής ή διανοµής (καινοτοµία διαδικασίας)
- Μια νέα µέθοδο εµπορίας (καινοτοµία marketing)
- Μια νέα οργανωτική µέθοδο επιχειρηµατικής πρακτικής (οργανωσιακή καινοτοµία).
Κάτω από τις δεδοµένες συνθήκες και το εξωτερικό περιβάλλον στο οποίο
καλούµαστε να επιχειρήσουµε, η καινοτοµία αποτελεί το κρίσιµο ζητούµενο για την
ανάκαµψη από τη σηµερινή ύφεση και την οικονοµική κρίση.
Για να πετύχουµε το στόχο της καινοτόµου επιχειρηµατικότητας απαιτείται κεφάλαιο, χρόνος, εκπαίδευση και ελεγχόµενο περιβάλλον εφαρµοσµένης πρακτικής.
Κάτι τέτοιο είναι εφικτό µέσα από συσπείρωση δυνάµεων και συγκέντρωση κεφαλαίων, µέσα από νέες ή και υπάρχουσες δοµές.
Οι νέες νοµοθετικές ρυθµίσεις που αφορούν το ασφαλιστικό και που κατά πάσα πιθανότητα
θα έχουν ήδη περάσει από το ελληνικό κοινοβούλιο καθώς θα διαβάζετε αυτές τις
γραµµές, δηµιουργούν νέα χρηµατοοικονοµικά δεδοµένα και επιπρόσθετες
επιβαρύνσεις για τις προσωπικές επιχειρήσεις και όλους εκείνους που θα
επιλέξουν µοναχικούς δρόµους.
Έτσι, αναπόφευκτα οδηγούν ήδη στο δρόµο της συσπείρωσης των δυνάµεών µας. Η
πρόοδος των τεχνολογιών της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών οδήγησαν ήδη
στην επιτάχυνση της παραγωγής νέας γνώσης και την αλλαγή στις καταναλωτικές
συνήθειες των πελατών και των ασθενών.
Επόµενα, ως κλάδος οφείλουµε να στοχεύσουµε στην προαγωγή της καινοτοµίας
κεντρικά, ξεκινώντας από την εκπαίδευση σε βασικά ζητήµατα επιχειρηµατικότητας.
Για να φτάσουµε στις καινοτόµες επιχειρήσεις, πρέπει να ξεκινήσουµε από τις επιχειρήσεις που θέλουν να καινοτοµήσουν.
Κλείνοντας οφείλω να υπερτονίσω ότι οι επιχειρήσεις για να ανταπεξέλθουν
στην υπάρχουσα κρίση, πρέπει να καλύψουν τις ιδιόµορφες ανάγκες των πελατών
τους µε 2 τρόπους: είτε µε νέα φθηνά προϊόντα είτε προσφέροντας προϊόντα υψηλής
ποιότητας, ώστε να προσδώσουν αξία στη δαπάνη των πελατών τους.
* OECD and Eurostat (2005), Oslo Manual – Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, OECD, Paris