Καλωσήλθατε στο ειδησεογραφικό site του Φαρμακευτικού Κόσμου. 'Αμεση, έγκυρη και ποιοτική ενημέρωση για το φάρμακο και την υγεία.
Επάγγελμα: Φαρμακοποιός

τελευταία νέα


Τα λάθη και τα κενά της ΚΥΑ για την ίδρυση φαρμακείου

31/5/2016 11:32:07 πμ
Τι αναφέρουν οι νομικοί
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος


Το κληρονομικό των φαρμακείων, τα ζητήματα συστεγάσεων φαρμακείων, η προϋπόθεση του ποινικού μητρώου για τους ιδιώτες ή μετόχους των εταιρειών που συνεταιρίζονται με φαρμακοποιό για την εκμετάλλευση υφιστάμενων φαρμακείων και πολλές άλλες ελλείψεις, που μόνο με Νόμο και όχι με Κ.Υ.Α. (λόγω ελλείψεως νομοθετικής εξουσιοδότησης) μπορούν να ρυθμισθούν είναι τα «λάθη» της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που αφορά την ίδρυση φαρμακείου.


Με την Κ.Υ.Α. 36277/23-05-2016 θεσμοθετήθηκε το νομικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας φαρμακείων, καταργώντας τις δύο προηγούμενες (82829/29-10-2015 και 6915/29-01-2016).


Για τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας Κ.Υ.Α., το www.iatronet.gr ζήτησε την άποψη του Δικηγόρου Χρήστου Αρβανίτη, ειδικού στη φαρμακευτική νομοθεσία και τ. νομικού συμβούλου του Φ.Σ.Α.


1. Οι βασικές ρυθμίσεις που εισάγει η Κ.Υ.Α. είναι οι εξής:

Οι ιδιώτες ΜΗ φαρμακοποιοί, Έλληνες ή υπήκοοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποκτούν ιδιοκτησία φαρμακείων με δύο τρόπους:

α. Με τη λήψη αδειών ιδρύσεως φαρμακείων επΆ ονόματί τους, σε κενές θέσεις (έως 10 μέχρι το 2020), συστήνοντας υποχρεωτικά Ε.Π.Ε. με αδειούχο – υπεύθυνο φαρμακοποιό, κάτοχο τουλάχιστον 20% των εταιρικών μεριδίων. Διαχειριστής ορίζεται εταίρος ή τρίτος (φυσικό ή νομικό πρόσωπο), κατά τη συμφωνία των εταίρων. Από τον περασμένο Φεβρουάριο 7-9 συνολικά τέτοιες άδειες χορηγήθηκαν πανελλαδικά.
β. Με τη δυνατότητα να μετέχουν ως οικονομικοί εταίροι σε μέχρι 10 εταιρείες για την εκμετάλλευση ισάριθμων ήδη λειτουργούντων φαρμακείων. Η άδεια ιδρύσεως ανήκει στον λειτουργούντα το φαρμακείο φαρμακοποιό. Ελεύθερα τα ποσοστά συμμετοχής στο κεφάλαιο και κερδοζημίες της εταιρείας, οποιοσδήποτε εκ των εταίρων ο διαχειριστής. Η επιχείρηση λειτουργεί με οποιαδήποτε από τις 9 μορφές εμπορικής εταιρείας που προβλέπει ο νόμος, συμπεριλαμβανομένης της αφανούς εταιρείας.

2. Στις παραπάνω εταιρείες απαγορεύεται να μετέχουν ιατροί, μέτοχοι κ.λπ. διαγνωστικών κέντρων, μέτοχοι κ.λπ. εταιρειών παραγωγής, εισαγωγής, αντιπροσώπευσης και χονδρικής πώλησης φαρμάκων ή συγγενείς τους μέχρι βΆ βαθμού, καθώς και εταιρείες συμφερόντων τους.

3. Ένας ιδιώτης φαρμακοποιός ή μη φαρμακοποιός, μπορεί να λαμβάνει έως 10 άδειες ιδρύσεως φαρμακείων μέχρι το 2020 (6 το 2016, προσαυξανόμενη ανά μία κατΆ έτος).
Ομοίως, μπορεί να μετέχει σε έως 10, όπως παραπάνω, εταιρείες εκμετάλλευσης υφιστάμενων φαρμακείων. Το άθροισμα ωστόσο και των δύο περιπτώσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 10 συνολικά (π.χ. 5 στη μία περίπτωση και 5 στην άλλη).

4. Επιτρέπεται: α) στις ατομικές επιχειρήσεις φαρμακείων, β) στις ΕΠΕ μεταξύ ιδιώτη και φαρμακοποιού και γ) σε όλες τις άλλες εμπορικές εταιρείες εκμετάλλευσης υφιστάμενων φαρμακείων να ιδρύουν έως 9 ακόμη υποκαταστήματα.

5. Επαναχορηγείται το αποκλειστικό δικαίωμα στους Προμηθευτικούς Συνεταιρισμούς Φαρμακοποιών να ιδρύουν και εκμεταλλεύονται έως 10 φαρμακεία. Δεν προβλέπεται η συμμετοχή τους, ως οικονομικών εταίρων, σε εταιρείες εκμετάλλευσης υφιστάμενων φαρμακείων.

6. Προβλέπεται η αυτεπάγγελτη ανάκληση της άδειας ίδρυσης του φαρμακείου σε περίπτωση παράβασης οποιασδήποτε διάταξης της Κ.Υ.Α.

Για τις παραπάνω περιπτώσεις παρατηρώ τα εξής:

α. Η παραχώρηση του δικαιώματος στους ιδιώτες μη φαρμακοποιούς να ιδρύουν φαρμακεία ή να μετέχουν σε εταιρείες εκμετάλλευσης υφιστάμενων φαρμακείων, καθιστά το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους από τα πλέον φιλελεύθερα παγκοσμίως. Οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου δεν ελήφθησαν υπόψη.

β. Η παράκαμψη των περιορισμών που αφορούν τα πρόσωπα στα οποία δεν επιτρέπεται η εκμετάλλευση φαρμακείων, είναι σχετικά ευχερής, με επιγενόμενες μεταβολές στα εταιρικά ποσοστά των εταιρειών τους, με την παρεμβολή παρένθετων προσώπων γΆ βαθμού συγγενείας (π.χ. θείος – ανιψιός) ή φίλων, ή/ και με τη συμβολή αφανών εταιρειών ή offshore, επιτρεπομένων των τελευταίων από την Κ.Υ.Α.

γ. Οι εμπορικές εταιρείες που ταιριάζουν στην ίδρυση και εκμετάλλευση φαρμακείων είναι οι Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε. και η Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ι.Κ.Ε.). Οι άλλες πρέπει να αποκλεισθούν, ως μη κατάλληλες και ιδίως οι αφανείς.

δ. Η ρύθμιση για τη δημιουργία υποκαταστημάτων είναι μερικώς εφαρμόσιμη. Ισχύει μόνο για τον φαρμακοποιό που διατηρεί ατομική επιχείρηση φαρμακείου και ιδρύει μία ακόμη με το ίδιο (μοναδικό) ΑΦΜ. Η δεύτερη ατομική επιχείρηση, με τη χρήση του ίδιου μοναδικού ΑΦΜ, λογίζεται ως φορολογικό παράρτημα – υποκατάστημα της άλλης. Αυτό το ζήτημα που είχε δημιουργήσει πρακτικά προβλήματα, ήθελε, πιστεύω, να λύσει ο νομοθέτης. Για την περίπτωση των εταιρειών, συγχέεται ίσως η έννοια του υποκαταστήματος με την ίδρυση θυγατρικής. Αδειοδότηση της εταιρείας για την ίδρυση ή εκμετάλλευση φαρμακείου – υποκαταστήματος δεν προβλέπεται, δοθέντος ότι η άδεια ίδρυσης χορηγείται σε πρόσωπα και όχι σε εταιρείες. Υπό συγκεκριμένη νομοθετική ερμηνεία και διαδικασίες, μπορούν μόνον οι εταιρείες εκμετάλλευσης φαρμακείων να ιδρύουν υποκαταστήματα. Σίγουρα όχι η Ε.Π.Ε. μεταξύ ιδιώτη και φαρμακοποιού, καθόσον αναγκαίως υπάρχει διαφοροποίηση στη σύνθεση των μετόχων που δεν είναι νοητή στην ίδρυση υποκαταστημάτων.

ε. Η διάταξη που αναφέρεται στην ίδρυση φαρμακείων από Προμηθευτικούς Συνεταιρισμούς είναι ακυρωτέα για τρεις λόγους:
i. Για παράβαση της συνταγματικής αρχής περί ίσης μεταχείρισης σε βάρος των ιδιωτικών φαρμακαποθηκών.
ii. Διότι ο Ν. 1667/1986 περί Συνεταιρισμών δεν προβλέπει ότι οι Προμηθευτικοί Συνεταιρισμοί Φαρμακοποιών (ως χονδρεμπορικές επιχειρήσεις) δύνανται να δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση (ίδρυση και λειτουργία φαρμακείων).
iii. Διότι σε όλα τα Καταστατικά των Προμηθευτικών Συνεταιρισμών δεν περιλαμβάνεται στους σκοπούς τους η δραστηριότητα αυτή.

στ. Η βάρβαρη κύρωση της αυτεπάγγελτης ανάκλησης της άδειας ίδρυσης φαρμακείου για τυπική – ανώδυνη παράβαση διατάξεων της Κ.Υ.Α., σε συνδυασμό με την απαγόρευση χορήγησης νέας άδειας ίδρυσης σε περίπτωση ανάκλησης προηγούμενης, είναι αντίθετη προς την αρχή της αναλογικότητας. Η αρχή αυτή προβλέπει ότι οι επιβαλλόμενες κυρώσεις πρέπει να είναι ανάλογες με τη συχνότητα και βαρύτητα των παραβιαζόμενων διατάξεων.

Εν κατακλείδι η Κ.Υ.Α. παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις, όπως το κληρονομικό των φαρμακείων, τα ζητήματα συστεγάσεων φαρμακείων, η προϋπόθεση του ποινικού μητρώου για τους ιδιώτες ή μετόχους των εταιρειών που συνεταιρίζονται με φαρμακοποιό για την εκμετάλλευση υφιστάμενων φαρμακείων και πολλές άλλες, που μόνο με Νόμο και όχι με Κ.Υ.Α. (λόγω ελλείψεως νομοθετικής εξουσιοδότησης) μπορούν να ρυθμισθούν.


Πηγή: www.iatronet.gr

Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Διαβάστε επίσης

Οι νοσοκομειακοί φαρμακοποιοί ζητούν ενημέρωση και αποκατάσταση
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύει το Journal of Pharmacy Practice






Σχετικά άρθρα

ΣτΕ: Είναι νόμιμες οι διατάξεις που περιορίζουν τη διαδικτυακή πώληση ΜΗΣΥΦΑ;
Το ερώτημα για το θέμα απευθύνεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο
Για τη συνταγογράφηση στατινών οι πολίτες εμπιστεύονται τους φαρμακοποιούς τους
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύει το Journal of Pharmacy Practice
Δ. Κάλφα: Η Ξάνθη κτυπάει κόκκινο σε ελλείψεις φαρμάκων
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως σε ινσουλίνες και παιδικά αντιβιοτικά, σύμφωνα με την πρόεδρο του Φ.Σ της περιοχής
Καμία σκέψη για αποζημίωση της διανυκτέρευσης στα φαρμακεία
Δεν υπάρχει περιθώριο περαιτέρω επιβάρυνσης του οικογενειακού προϋπολογισμού, σύμφωνα με την κυβέρνηση