Σε γονίδια οφείλεται η βακτηριακή ανθεκτικότητα

16/10/2017 12:22:00 μμ
Η ανακάλυψη γεννά ελπίδες για την ανάπτυξη πιο ισχυρών αντιβιοτικών

Ελπίδες για μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της παγκόσμιας υγείας, την ανθεκτικότητα των μικροβίων στα αντιβιοτικά, γεννά μια πρόσφατη έρευνα από πανεπιστημιακά ιδρύματα της Σουηδίας.

Ερευνητές από τα Πανεπιστήμια Chalmers και Göteborgs, ανέλυσαν το DNA βακτηρίων από ανθρώπους και από διάφορα περιβάλλοντα από όλο τον κόσμο και ανακάλυψαν 76 νέους τύπους γονιδίων που σχετίζονται με τη βακτηριακή αντίσταση.

Πιο σημαντικό είναι ότι εντόπισαν γονίδια, τα οποία ευθύνονται για τη δυνατότητα των βακτηρίων να αντιστέκονται ακόμα και στα πιο ισχυρά αντιβιοτικά, όπως είναι οι καρβαπενέμες. Οι καρβαπενέμες είναι κατηγορία αντιβιοτικών που χορηγούνται ως τελευταία λύση, συνήθως σε σοβαρές νοσοκομειακές λοιμώξεις από πολυανθεκτικά βακτήρια (π.χ. Pseudomonas aeruginosa).

Σύμφωνα με τους ειδικούς, όσο αποκτάμε περισσότερη γνώση για τα γονίδια των μικροβίων και για το πώς αυτά αντιστέκονται στα αντιβιοτικά, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να αναπτυχθούν πιο αποτελεσματικά φάρμακα.

Προφανώς υπάρχουν πολλά ακόμα άγνωστα γονίδια που περιμένουν να ανακαλυφθούν, αλλά αυτά που σχετίζονται με την ανθεκτικότητα είναι εξαιρετικά σπάνια και γιΆ αυτό χρειάζεται να αναλυθεί πολύ μεγάλος όγκος δεδομένων DNA μέχρι να δώσουν αποτελέσματα.

Ωστόσο η έρευνα συνεχίζεται, με στόχο να εντοπιστούν περισσότερα γονίδια που να παρέχουν αντίσταση σε άλλες κατηγορίες αντιβιοτικών.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Microbiome.