Καθώς η δύσκολη χρονιά του 2020 πλησιάζει στο τέλος της, πολλοί επιχειρηματίες έχουν αρχίσει να σχεδιάζουν τη δράση τους για την επόμενη χρονιά μέσα σε ένα κλίμα ακραίας αβεβαιότητας κυρίως λόγω της πανδημίας αλλά και των συνθηκών στο τοπικό και το παγκόσμιο οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον. 'Αλλοι ισχυρίζονται ότι τίποτα δεν μπορεί να προγραμματιστεί υπό αυτές τις συνθήκες, γι' αυτό και επιλέγουν να παραμένουν αδρανείς «σιχτιρίζοντας» την κατάσταση και την τύχη τους για τα όσα βιώνουν ως επιχειρηματίες.
Όπως λέει όμως και μια κινέζικη παροιμία «αντί να καταριέσαι το σκοτάδι, είναι καλύτερα ν' ανάψεις ένα κερί».
Έως σήμερα μπορεί να μη νιώσατε την
ανάγκη δημιουργίας ενός προγράμματος
μάρκετινγκ (marketing plan), όμως
οι δύσκολες συνθήκες της εποχής το
απαιτούν. Πολλοί θεωρείτε ότι αυτό
δεν χρειάζεται σε ένα φαρμακείο. Άλλοι
νομίζετε ότι ο σχεδιασμός του είναι ένα
δύσκολο έργο που εσείς ως φαρμακοποιοί
δεν έχετε τις απαραίτητες γνώσεις και την
εμπειρία που απαιτεί. Τα καλά νέα είναι
ότι ο σχεδιασμός ενός αποτελεσματικού
προγράμματος μάρκετινγκ είναι μια απλή
τυποποιημένη διαδικασία που αν την
ακολουθήσετε θα δημιουργήσετε με
επιτυχία το πρώτο πρόγραμμα μάρκετινγκ
για το φαρμακείο σας.
Τι είναι το πρόγραμμα μάρκετινγκ φαρμακείου
Στην απλούστατη μορφή του είναι ένα
γραπτό κείμενο - οδηγός που περιγράφει
πώς ένα φαρμακείο θα χρησιμοποιήσει
«έξυπνα» τους πόρους που διαθέτει για
να πετύχει, μέσα από συγκεκριμένες
στρατηγικές και τακτικές ενέργειες, στόχους
πωλήσεων, την απόκτηση νέων πελατών,
τη διατήρηση των υπαρχόντων και φυσικά
στόχους κερδοφορίας.
Το αποτελεσματικό πρόγραμμα
μάρκετινγκ θα σας βοηθήσει:
- να σχεδιάσετε, να υλοποιήσετε, να ελέγξετε αποτελεσματικά όλες τις εμπορικές δραστηριότητες του φαρμακείου σας
- να εντοπίσετε και να εκμεταλλευτείτε κατάλληλα νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες
- να αναπτύξετε μηχανισμούς αντίστασης και αντίδρασης στις πιέσεις του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος
- να ενισχύσετε την ανταγωνιστική θέση και να βελτιώσετε την κερδοφορία του φαρμακείου σας
- να διασφαλίσετε τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του.
Τα βήματα της προετοιμασίας
- Αποτύπωση συνθηκών του περιβάλλοντος. Αποτελεί το εισαγωγικό τμήμα του προγράμματος μάρκετινγκ, στο οποίο θα πρέπει να περιγράψετε τις παρούσες συνθήκες που επικρατούν στον κλάδο και την περιοχή λειτουργίας του φαρμακείου καθώς και αυτές που τυχόν αναμένονται την επόμενη χρονιά και εκτιμάτε ότι θα επηρεάσουν τη λειτουργία του, π.χ. αλλαγές νομοθεσίας, ένταση ανταγωνισμού λόγω νέων φαρμακείων, παράγοντες οικονομικοί, κοινωνικοί κ.ά. Μη νομίσετε ότι θα πρέπει να γράψετε ολόκληρη έκθεση για όλα αυτά. Σημειώσεις ως «bullet points» αρκούν.
- Ανάλυση των ισχυρών σημείων και
αδυναμιών. Λαμβάνοντας υπόψη την
περιγραφή που έχει προηγηθεί αναλύστε
τα ισχυρά σημεία και τις αδυναμίες του
φαρμακείου σας έναντι των ανταγωνιστών
σας. Προσπαθήστε επίσης να διακρίνετε
και να αναλύσετε επιχειρηματικές
ευκαιρίες και απειλές που ενδεχομένως
υπάρχουν στο επιχειρηματικό
σας περιβάλλον. Για την ανάλυση,
χρησιμοποιήστε την ευρέως διαδεδομένη
μεθοδολογία της "SWOT analysis".
|Στο βιβλίο ΚΕΡΔΟΦΟΡΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ μπορείτε να δείτε αναλυτικές οδηγίες και παραδείγματα για το πώς θα κάνετε μια ανάλυση SWOT για το φαρμακείο σας. - Περιγράψτε την αγορά-στόχο σας που περιλαμβάνει και τα χαρακτηριστικά των ατόμων που την αποτελούν. Περιγράψτε το προφίλ της κύριας ομάδας των πελατών σας καθώς και εκείνων που θα θέλατε να προσελκύσετε. Για παράδειγμα, η κύρια ομάδα πελατών σας μπορεί να είναι ηλικιωμένοι και των δύο φύλων, εσείς όμως θέλετε να εμπλουτίσετε το μείγμα των πελατών σας και να προσελκύσετε περισσότερες γυναίκες ηλικίας 25-44 ετών που αποτελούν ένα δυναμικό αγοραστικό κοινό. Όποια ομάδα και αν επιλέξετε φροντίστε να δώσετε έμφαση κυρίως στα ψυχογραφικά χαρακτηριστικά και τον τρόπο ζωής των ατόμων παρά στο φύλο και τα ηλικιακά χαρακτηριστικά. Έτσι θα μπορέσετε να διακρίνετε καλύτερα τις ανάγκες τους, φανερές και λανθάνουσες, για προϊόντα (εκτός φαρμάκων) που θα μπορούσε να τους προσφέρει το φαρμακείο σας.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ.