Πώς επηρεάζει η βιταμίνη Α τα επίπεδα σακχάρου;

15/6/2017 1:24:02 μμ
Σημαντική ανακάλυψη από Σουηδούς ερευνητές

Η βιταμίνη Α μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία των β-κυττάρων του παγκρέατος, τα οποία παράγουν την ινσουλίνη, υποστηρίζει η επιστημονική ομάδα του Κέντρου Διαβήτη του Πανεπιστημίου του Λουντ της Σουηδίας.

Οι Σουηδοί ερευνητές, σε συνεργασία με ειδικούς από το Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ, του Βασιλικού Κολεγίου του Λονδίνου και του Κέντρου Διαβήτης της Οξφόρδης, χαρτογράφησαν 220 διαφορετικούς υποδοχείς στην επιφάνεια του β-κυττάρου, τα χαρακτηριστικά του οποίου προς το παρόν δεν είναι πλήρως γνωστά, και έτσι ανακάλυψαν ότι τα ινσουλινο-παραγωγά β-κύτταρα περιέχουν μεγάλη ποσότητα ενός κυτταρικού υποδοχέα επιφανείας για τη βιταμίνη Α. Η ανακάλυψη αυτή τους οδήγησε στη θεωρία ότι η βιταμίνη παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των β-κύτταρων στα πρώιμα στάδια της ζωής, αλλά και στη σωστή λειτουργία για το υπόλοιπο του βίου, ειδικά σε παθολογικές καταστάσεις, όπως ορισμένες φλεγμονώδεις παθήσεις.

Για να μελετήσουν το ρόλο της βιταμίνης στην περίπτωση του διαβήτη, οι ερευνητές εστίασαν σε ινσουλινο-παραγωγά κύτταρα από ποντίκια, αλλά και από μη διαβητικούς και δότες με διαβήτη τύπου 2. Μπλοκάροντας μερικώς τον υποδοχέα της βιταμίνης Α και χορηγώντας ζάχαρη, παρατήρησαν ότι η ικανότητα των κυττάρων να εκκρίνουν ινσουλίνη εξασθένησε κατά 30%.
Η ίδια τάση παρατηρήθηκε και όταν συνέκριναν τα ινσουλινο-παραγωγά κύτταρα από τους δότες με διαβήτη τύπου 2, τα οποία ήταν λιγότερο ικανά να εκκρίνουν ινσουλίνη, συγκριτικά με τα κύτταρα από τα άτομα χωρίς διαβήτη.
Επίσης, οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι η αντίσταση των β-κυττάρων στη φλεγμονή μειωνόταν κατά την απουσία βιταμίνης Α, ενώ στην περίπτωση της πλήρους έλλειψης, τα κύτταρα πέθαιναν. Η ανακάλυψη αυτή μπορεί επίσης να είναι σημαντική για συγκεκριμένους υποτύπους του διαβήτη τύπου 1, όπου τα β-κύτταρα δεν αναπτύσσονται επαρκώς κατά τα αρχικά στάδια της ζωής.

Η έρευνά του δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Endocrine Journal.

Πληροφορίες από health.in.gr