Από το Νοέμβριο το brand Amazon Pharmacy κατοχυρώθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία στην αγορά του φαρμακείου. Οι φαρμακοποιοί ανησυχούν για την επιβίωσή τους στη μετά covid-19 εποχή, καθώς ήταν μια περίοδος που κατά γενική ομολογία εκτόξευσε τις online αγορές και είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει μια τάση που ήρθε για να μείνει, σύμφωνα με έρευνες.
Σε podcast της Pharmaceutical Journal, αναφέρεται ότι με τη ρύθμιση των τιμών των
φαρμάκων από το κράτος που αναλαμβάνει και το μεγαλύτερο μέρος των πληρωμών
του κλάδου, ο αφανισμός του φαρμακείου της κοινότητας δεν είναι πιθανός. Σίγουρα
οι μικρές επιχειρήσεις κινδυνεύουν όμως πολύ και θα χρειαστεί να κάποιου είδους
προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
Όπως επισημαίνει επικεφαλής της ομάδας για τα online φαρμακεία του Εθνικού
Φαρμακευτικού Συλλόγου Jay Badenhorst, έρευνες δείχνουν ότι ο κόσμος αναζητά
την επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα και τη συνομιλία με το φαρμακοποιό, καθώς
απολαμβάνουν πολλά περισσότερα από την απλή χορήγηση των φαρμάκων. Καλεί
ωστόσο τους φαρμακοποιούς να μην εθελοτυφλούν και να «κυνηγήσουν» το κανάλι
του διαδικτύου και εμπορικά αλλά και συμβουλευτικά (τηλεϊατρική), ενώ πιστεύει ότι ο
κλάδος πρέπει να είναι ενωμένος ώστε να μπορεί να υπερασπίσει πιο αποτελεσματικά
τα συμφέροντά του απέναντι στην κυβέρνηση.
Ο καταναλωτής θέλει να έχει επιλογές τονίζει ο Toby Anderson, CEO της McKesson UK
Στο podcast συμμετέχει και ο Toby Anderson, CEO της McKesson UK. Πρόκειται
για τον Όμιλο πίσω από την αλυσίδα Lloyds Pharmacy που δημιούργησε μια
εξειδικευμένη πλατφόρμα για τη χορήγηση συνταγογραφούμενων φαρμάκων χρόνιων
ασθενών μέσω διαδικτύου, την ECHO by Lloyds pharmacy. Η πλατφόρμα ξεκίνησε
πολύ δυναμικά πριν από την πανδημία, αλλά ενισχύθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια
των lockdowns.
Τη μεγάλη αυτή επιτυχία ο Anderson την αποδίδει στο ότι παρέχει υπηρεσίες
omnichannel, δηλ. δίνει την επιλογή στον ασθενή να αποφασίσει από πού και πώς
θα εξυπηρετηθεί για την υγεία του. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο ασθενής μπορεί
να παραγγείλει τα φάρμακά του διαδικτυακά και στη συνέχεια να αποφασίσει να
τα παραλάβει από κάποιο φυσικό κατάστημα της Lloyds και να συνομιλήσει με τον
φαρμακοποιό ή να τα παραλάβει κατΆ οίκον. Και αυτό είναι ένα βασικό πλεονέκτημα
έναντι της Amazon.
Σύμφωνα με τον Anderson, η τάση αυτή προς το online φαρμακείο θα παραμείνει,
φέρνοντας το παράδειγμα ότι πριν από την COVID-19, κανείς δεν πίστευε στην
τηλεϊατρική και εν μέσω της πανδημίας επεκτάθηκε σημαντικά.
Στα μικρά φαρμακεία συνιστά να συνεχίσουν να φροντίζουν τους πελάτες-ασθενείς
τους όπως κάνουν σήμερα και πιστεύει ότι δεν θα χάσουν.