Πειραματικό φάρμακο στοχεύει επιλεκτικά τα καρκινικά κύτταρα

6/6/2017 1:35:07 μμ
Πέτυχε εντυπωσιακά αποτελέσματα στη θεραπεία του καρκίνου των ωοθηκών

Μια νέα στοχευμένη θεραπεία για τον καρκίνο των ωοθηκών έδωσε πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα σε μια κλινική δοκιμή φάσης Ι, δίνοντας ελπίδες για το μέλλον της θεραπείας της νόσου, ιδίως σε γυναίκες που δεν ανταποκρίνονται στις υπάρχουσες θεραπευτικές επιλογές.

Η επιστημονική ομάδα από το Ινστιτούτο Καρκινολογικών Ερευνών του Λονδίνου (Institute of Cancer Research – ICR) και από το Royal Marsden NHS Foundation Trust, μελετώντας την ασφάλεια του φαρμάκου σε 15 γυναίκες με προχωρημένο καρκίνο των ωοθηκών, διαπίστωσε ότι το φάρμακο, γνωστό στη μελέτη ως ONX-0801, επέδειξε σημαντικό κλινικό όφελος, φαινόμενο εξαιρετικά ασυνήθιστο σε αυτό το στάδιο της έρευνας.

Στη νέα μελέτη που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, το ONX-0801, πέτυχε σημαντική συρρίκνωση των όγκων σε 7 από τους 15 ασθενείς, αποτελέσματα που οι ερευνητές χαρακτήρισαν «συναρπαστικά» και «πολύ ελπιδοφόρα». Επιπλέον σε ασθενείς, των οποίων οι όγκοι είχαν ένα συγκεκριμένο μοριακό στόχο κοινό με το φάρμακο, τα αποτελέσματα ήταν ακόμα καλύτερα: 7 από τις 10 γυναίκες ανταποκρίθηκαν στη θεραπεία.

Επιπλέον η μελέτη διαπίστωσε ότι καθώς το φάρμακο στοχεύει ειδικά σε καρκινικά κύτταρα, απάλλαξε τους ασθενείς από τις συνήθεις παρενέργειες των χημειοθεραπειών, όπως λοιμώξεις, διάρροια, βλάβες των νεύρων και απώλεια μαλλιών.

Το φάρμακο

Το ONX-0801 είναι το πρώτο από μια καινούργια κατηγορία φαρμάκων (που ανακαλύφθηκε στο ICR), το οποίο μιμείται τη δράση του φυλλικού οξέος για να εισέλθει στα κύτταρα, εξολοθρεύει τα καρκινικά κύτταρα, εμποδίζοντας ένα μόριο που ονομάζεται θυμιδυλική συνθάση και προκαλώντας ανεπανόρθωτη βλάβη στο DNA. Επειδή τα καρκινικά κύτταρα των ωοθηκών έχουν έναν αφύσικα μεγάλο αριθμό υποδοχέων για το φυλλικό οξύ, αποτελούν στόχο της εν λόγω θεραπείας, η οποία αφήνει ανεπηρέαστα τα υγιή κύτταρα.

Αναμένονται τώρα οι κλινικές δοκιμές επόμενου σταδίου, ώστε να επιβεβαιωθούν τα παραπάνω αποτελέσματα και να εξεταστεί η αποτελεσματικότητα του φαρμάκου και σε άλλες μορφές καρκίνου, κυρίως εκείνες με υψηλό αριθμό υποδοχέων φυλλικού οξέος.

Η δοκιμή διεξήχθη σε συνεργασία με την Onyx Pharmaceuticals, Inc., τώρα θυγατρική της Amgen Inc., και έλαβε χρηματοδότηση από την BTG.

Μετάφραση από: icr.ac.uk