Συγκριτικά στοιχεία που αφορούν στην παροχή υπηρεσιών* από τα φαρμακεία της Ελλάδας και της Μ. Βρετανίας, καθώς και δεδομένα που καταρρίπτον το μύθο περί «υψηλού ποσοστού κέρδους» των φαρμακείων στην Ελλάδα, παρουσίασε ο φαρμακοποιός, μέλος του ΔΣ του Φ.Σ.Α., Γιάννης Δαγρές, στο 12ο συνέδριο Hellas Pharm (9-10 Απριλίου, Αθήνα).
Σύγκριση φαρμακευτικών υπηρεσιών σε Ελλάδα και Μ. Βρετανία: Τα σημαντικότερα σημεία – συμπεράσματα:
- Και στις δύο χώρες παρέχονται σημαντικές υπηρεσίες από το σύνολο σχεδόν των φαρμακείων.
- Το ελληνικό Φαρμακευτικό Σύστημα παρουσιάζει ευρεία υπεροχή, σε σχέση με το αντίστοιχο του Ηνωμένου Βασιλείου, σε μία σειρά βασικών δεικτών μέτρησης της κάλυψης-προσβασιμότητας του πληθυσμού στο απαραίτητο φάρμακο και σε φαρμακοποιό (γεωγραφικοί, ωράριο).
» 4,62 φορές πληρέστερη φαρμακευτική κάλυψη ανά κάτοικο στην Ελλάδα, έναντι Αγγλίας.
» 4,00 φορές ευκολότερη πρόσβαση σε φαρμακοποιό για τον ασθενή στην Ελλάδα, έναντι Αγγλίας.
» 7,55 φορές πληρέστερη 24ωρη φαρμακευτική κάλυψη για τον ασθενή (ταχύτητα – ευκολία πρόσβασης) στην Ελλάδα, έναντι Αγγλίας (Σ.Σ.: Περιφέρειες Πρωτεύουσας Χωρών).
» Μακράν πιο ομοιόμορφη και ευρεία διασπορά Φαρμακείων στην Επικράτεια της Ελλάδας, έναντι της Αγγλίας.
- Το βρετανικό Φαρμακευτικό Σύστημα εντούτοις, υπερέχει στην ποικιλία και στην εξειδίκευση-τυποποίηση των υπηρεσιών που προορίζονται για την υποστήριξη του ασθενή.
- Το βρετανικό Σύστημα Υγείας παρέχει φιλόξενο και υποστηρικτικό περιβάλλον για τις υπηρεσίες των φαρμακείων, οι οποίες μάλιστα αναγνωρίζονται και υποστηρίζονται από την Πολιτεία.
Στην Ελλάδα το σύστημα Υγείας εμφανίζει αφιλόξενο και υπονομευτικό περιβάλλον για τις υπηρεσίες που παρέχονται από τα φαρμακεία στους ασθενείς, ενώ όσες υπηρεσίες παρέχονται, δεν αναγνωρίζονται από την Πολιτεία και δεν υποστηρίζονται.
- Η έλλειψη σύγχρονων και λειτουργικών υποδομών στο Σύστημα Υγείας της Ελλάδας, και η συνεπακόλουθη υπέρμετρη γραφειοκρατία, έχουν αρνητικές συνέπειες στη λειτουργία των ελληνικών φαρμακείων, παρεμποδίζοντας την ανάπτυξη υπηρεσιών και πρωτοβουλιών που να στοχεύουν στον ασθενή, και εξουδετερώνοντας τα αποτελέσματα των πρωτοβουλιών που μπορούν να στοχεύσουν στη συνεχή εξέλιξη του επιστημονικού επιπέδου των φαρμακοποιών.
- Στο Ηνωμένο Βασίλειο οι υπηρεσίες που παρέχουν τα φαρμακεία στους ασθενείς κοστολογούνται και επιβαρύνουν οικονομικά το Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας. Στην Ελλάδα οι αντίστοιχες υπηρεσίες από τα φαρμακεία παρέχονται δωρεάν και δεν επιβαρύνουν οικονομικά το Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας, αλλά αντίθετα ζημιώνουν, οικονομικά και λειτουργικά, τα φαρμακεία.
Οι υπηρεσίες των ελληνικών φαρμακείων προς το Σύστημα Υγείας (100% του συνόλου των φαρμακείων) μεταφράζονται σε εξοικονόμηση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, από την εξοικονόμηση εργατοωρών και υποδομών για τα Ασφαλιστικά Ταμεία και το ΕΣΥ.
- Στο Ηνωμένο Βασίλειο εφαρμόζεται πρόγραμμα Δια Βίου Εκπαίδευσης των φαρμακοποιών, με ευθύνη της Royal Pharmaceutical Society (στην Ελλάδα δεν εφαρμόζεται κάτι αντίστοιχο).
Σε ό,τι αφορά τα όσα υποστηρίχθηκαν το τελευταίο διάστημα από κυβέρνηση και ΜΜΕ για «υψηλό ποσοστό κέρδους των φαρμακείων στην Ελλάδα», ο Γ. Δαγρές αντέκρουσε με τον πλέον κατηγορηματικό και οριστικό τρόπο τους ισχυρισμούς αυτούς, παρουσιάζοντας την πιο πρόσφατη συγκριτική μελέτη για τα ποσοστά κέρδους των φαρμακείων στις χώρες της Ευρώπης, την οποία εκπόνησε η ΓΓ Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν).
Σύμφωνα με αυτήν, το ποσοστό κέρδους των φαρμακείων στην Ελλάδα (22,15% μείον rebate) είναι (και επίσημα…) ένα από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη.
Κατεβάστε ολόκληρη την έκθεση της Κομισιόν (.pdf, αγγλικά)
* Με τον όρο «φαρμακευτικές υπηρεσίες» εννοούνται όλες οι πρωτοβουλίες που μπορεί να αναλάβει ο επιστήμονας φαρμακοποιός στο φαρμακείο, με στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη και την αναβάθμιση της υγείας του.
Ενδεικτικά περιλαμβάνουν:
- Τη χορήγηση φαρμακευτικών προϊόντων.
- Τη φαρμακευτική συμβουλή και πληροφόρηση των πολιτών/ασθενών.
- Τη φαρμακοθεραπευτική συμμόρφωση.
- Την εκπαίδευση των πολιτών/ασθενών στη χρήση φαρμακευτικών συσκευών.
- Τον έλεγχο των φαρμακευτικών αλλεργιών.
- Την αναφορά ανεπιθύμητων ενεργειών, προβλημάτων στην ποιότητα και στην αποτελεσματικότητα των φαρμάκων.
- Την προώθηση προγραμμάτων προαγωγής της υγείας (άσκηση, υγιεινή διατροφή, έλεγχος βάρους, διακοπή καπνίσματος κλπ), πρόληψης ασθενειών (εμβόλια, προσυμπτωματικός έλεγχος κλπ) και ενημέρωσης/ευαισθητοποίησης (ορθολογική χρήση φαρμάκων, ανακύκλωση φαρμάκων, δωρεά αίματος/οργάνων κλπ).