Μπορεί τυπικά το καλοκαίρι να έχει τελειώσει, ωστόσο στην Ελλάδα οι ηµερολογιακές συµβάσεις συχνά καταλύονται µε ένα µαγικό τρόπο – όπως ταιριάζει εξάλλου στην ανεπίδεκτη περιορισµών ιδιοσυγκρασία µας – και η καλοκαιρία «καλά κρατεί», διατηρώντας ακέραιη τη διάθεσή µας για θαλασσινές περιπέτειες.
Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύουν οι περιπτώσεις των συναδέλφων από τις Σέρρες που µας «βάζουν ιδέες» για εξορµήσεις µε ιστιοπλοϊκό. Τώρα το αν ανήκουµε στους «συνετούς» που θα τις πραγµατοποιήσουν το ερχόµενο καλοκαίρι ή στους τολµηρούς που βλέπουν το φθινόπωρο ως ένα ακόµη «µικρό καλοκαιράκι», η επιλογή παραµένει… αυστηρά προσωπική!
«Η ιστιοπλοΐα σου µαθαίνει να αντιµετωπίζεις αποφασιστικά κάθε πρόβληµα, διατηρώντας τη ψυχραιµία σου και ενεργοποιώντας το µυαλό σου ώστε να βρίσκεις άµεσα τις καλύτερες λύσεις». Αυτό τονίζει µεταξύ άλλων αναφερόµενος στα πλεονεκτήµατα της ιστιοπλοΐας ο συνταξιούχος φαρµακοποιός και διπλωµατούχος ιστιοπλόος Παναγιώτης Σκεπής από τις Σέρρες.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο συνάδελφος καταρρίπτει τις προκαταλήψεις που θέλουν την ιστιοπλοΐα σπορ για νεόπλουτους και τις διακοπές πάνω σε σκάφος ακριβές, αποδεικνύοντας ότι αυτές µπορεί να είναι φτηνές, οικογενειακές και ταυτόχρονα µαγευτικές. Βεβαίως επιβεβαιώνει ότι «κυκλοφορούν» και νεόπλουτοι στις ελληνικές θάλασσες που προσβάλλουν την αισθητική των αληθινών ιστιοπλόων, ενώ προβλήµατα δηµιουργεί και η έλλειψη υποδοµών σε επίπεδο θαλάσσιου τουρισµού.
Παρ’ όλα αυτά, ως γνήσιος καπετάνιος, ο Σερραίος φαρµακοποιός ξέρει να αντιµετωπίζει κάθε αντιξοότητα, ακόµη και µε την αναγκαία αυστηρότητα όταν χρειαστεί, ενώ εµπνέει και τους γύρω του να δίνουν πάντα τον καλύτερό τους εαυτό, όπως πιστοποιούν στη συνέχεια και οι «µαθήτριές» του στην ιστιοπλοΐα και επίσης φαρµακοποιοί Ευαγγελία Προσνικλή και Ευαγγελία Μπουρνάρη.
Η αρχή γίνεται µε το «δάσκαλο» της παρέας ιστιοπλόων. Πείτε µας κάποια πράγµατα για σας, για να σας γνωρίσουµε καλύτερα.
Ονοµάζοµαι Παναγιώτης Σκεπής και τελείωσα τη φαρµακευτική σχολή το 1968. Είµαι φαρµακοποιός, συνταξιούχος τώρα πια. Το φαρµακείο µου που βρίσκεται στη Νιγρίτα Σερρών το έχω µεταβιβάσει στην κόρη µου, την Αλεξάνδρα, την οποία και βοηθάω βεβαίως µε την εµπειρία µου.
Η ιστιοπλοΐα πώς µπήκε στη ζωή σας;
Εγώ είµαι φανατικός φυσιολάτρης. Από τα νεανικά µου χρόνια ασχολιόµουν µε ό, τι είχε σχέση µε τη φύση. Ασχολήθηκα µε την ορειβασία, αργότερα ασχολήθηκα µε το σκι και από ένα σηµείο και µετά, στα ενδιαφέροντά µου προστέθηκε η ιστιοπλοΐα. Βεβαίως, µε το συγκεκριµένο άθληµα άρχισα να ασχολούµαι όταν ήµουν φοιτητής. Υπήρξα µέλος του πληρώµατος στον Ιστιοπλοϊκό Όµιλο Θεσσαλονίκης, σε µια κατηγορία αθλητικών σκαφών για τα οποία χρησιµοποιείται ο διεθνής όρος «lightning», κατηγορία σκαφών που σήµερα δεν υπάρχει. Πολύ αργότερα βέβαια έλαβα από τη σχολή ιστιοπλοΐας ανοιχτής θαλάσσης του Ναυτικού Οµίλου Θεσσαλονίκης το δίπλωµά µου, για ιστιοπλοϊκό σκάφος έως δεκαπέντε µέτρα.
Υπάρχουν δηλαδή συγκεκριµένες σχολές που παρέχουν την απαιτούµενη εκπαίδευση σε όσους ταξιδεύουν µε ιστιοπλοϊκά;
Σαφώς υπάρχουν. Οι Ναυτικοί Όµιλοι διαθέτουν σχολές ιστιοπλοΐας, ενώ στην περιοχή µας τέτοιες σχολές υπάρχουν στη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα. Η εκπαίδευση είναι περίπου δίµηνη και έχει θεωρητικό και πρακτικό σκέλος. Κατά το δεύτερο, οι εκπαιδευόµενοι βγαίνουν µε σκάφος στη θάλασσα. Βεβαίως, το ότι κάποιος παίρνει δίπλωµα οδήγησης δε σηµαίνει αυτοµάτως ότι ξέρει καλά να οδηγεί σκάφος, ασφαλώς χρειάζεται εξάσκηση από εκεί και πέρα.
Θα λέγατε ότι η ιστιοπλοΐα αποτελεί πλέον αναπόσπαστο τµήµα της ζωής σας;
Αποτελεί τµήµα της ζωής µας σε οικογενειακό επίπεδο, καθώς από το 1992 και µετά κάνουµε οικογενειακώς διακοπές πάνω σε ιστιοπλοϊκό. Πρόκειται για έναν πολύ καλό τρόπο διακοπών, παρά το γεγονός ότι για τον πολύ κόσµο, οι διακοπές πάνω σε ιστιοπλοϊκό σκάφος ακούγονται λίγο ως ακριβή πολυτέλεια. Συγκεκριµένα, η διαµονή σε ένα σκάφος 40 ποδιών µε τρεις καµπίνες, δηλαδή ένα σκάφος στο οποίο µπορούν να ταξιδέψουν άνετα τρία ζευγάρια, στοιχίζει γύρω στα 600 µε 700 ευρώ περίπου την εβδοµάδα για κάθε ζευγάρι. Αυτό σηµαίνει ότι στην πράξη, η χρέωση είναι κάτω από 100 ευρώ την ηµέρα. Αυτό βεβαίως πολλοί Έλληνες δε το γνωρίζουν.
Εσείς κάνετε ιστιοπλοΐα πιο πολύ για τη διασκέδασή σας ή αποτελεί και ένα σπορ στο οποίο συµµετέχετε µε πιο αγωνιστική διάθεση;
Όχι, µε την αγωνιστική πλευρά ασχολιόµουν όταν ήµουν φοιτητής. Τώρα ασχολούµαι µόνο στο πλαίσιο των διακοπών µου. Η ιστιοπλοΐα πάντως µπορεί να προσφέρει πάρα πολύ ωραία πράγµατα, καθώς το Αιγαίο είναι ένα από τα πιο ωραία µέρη της γης. Ας µη ξεχνάµε ότι διαθέτουµε περίπου 2500 νησιά και µε ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος µπορεί κανείς να επισκεφτεί µέρη «παρθένα» ακόµη, µε ωραίους κολπίσκους, ωραία, καθαρά νερά, µε όµορφο και ήσυχο φυσικό περιβάλλον. Εκτιµώντας όλα αυτά, από το 1992 και µετά κάνουµε τις οικογενειακές µας διακοπές µε ιστιοπλοϊκό σκάφος.
Θα λέγατε ότι είστε πάντα υπέρ της ενοικίασης σκάφους, για όποιο λόγο και να κάνει ιστιοπλοΐα κανείς;
Δε θέλω να είµαι απόλυτος, καθώς η ενοικίαση ενός ιστιοπλοϊκού σκάφους έχει πλεονεκτήµατα, έχει όµως και µειονεκτήµατα. Το βασικό πλεονέκτηµα είναι ότι µπορείς να ενοικιάσεις ένα σκάφος όποτε το θέλεις. Εξάλλου, υπάρχουν εταιρείες που ενοικιάζουν σκάφη από όποια περιοχή επιθυµείς. Αφού ενοικιάσεις ένα σκάφος, το χρησιµοποιείς όσο καιρό θέλεις, π.χ. για δέκα, δεκαπέντε, είκοσι ηµέρες, ένα µήνα, όσο το χρειάζεσαι τέλος πάντων και µετά το αφήνεις και φεύγεις. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, το µειονέκτηµα είναι ότι δε ξέρεις πάντα σε τι κατάσταση είναι το κάθε σκάφος. Βεβαίως, µεγάλο πλεονέκτηµα παραµένει το ότι µπορείς να απολαµβάνεις την απαράµιλλη οµορφιά των ελληνικών θαλασσών που κανονικά δε φτάνει µια ζωή για να τις ζήσεις.
Τι θα συµβουλεύατε λοιπόν κάποιον να προσέχει, µε την πρώτη έστω µατιά, όταν θέλει να ενοικιάσει ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος;
Πρώτα πρέπει να βεβαιωθεί ότι προέρχεται από καλή εταιρεία ή από αξιόπιστο ιδιώτη, γιατί υπάρχουν και πολλοί ιδιώτες που ενοικιάζουν. Πρέπει να γνωρίζει αυτόν τον ιδιώτη, αλλά και να ξέρει κατά πόσο αυτός συντηρεί σωστά το σκάφος. Επίσης, πρέπει να επιλέξει τα χαρακτηριστικά του σκάφους αναλόγως µε τον αριθµό των ατόµων που θα συµµετάσχουν στο ταξίδι.
Ποιο είναι το πιο ωραίο ταξίδι που έχετε κάνει µε ιστιοπλοϊκό;
Όλα τα ταξίδια µου ήταν ωραία, καθώς κάθε νησί έχει την οµορφιά του. Γενικά οι Σποράδες µου αρέσουν περισσότερο και τα Δωδεκάνησα. Επίσης, µου αρέσουν πάρα πολύ και τα ακατοίκητα νησιά. Ένα χαρακτηριστικά όµορφο για µένα σηµείο είναι αυτό που έχω φωτογραφήσει στη Ψέρηµο, έναν κολπίσκο ανάµεσα στην Κω και την Κάλυµνο. Παντού όµως έχει πολλά ακατοίκητα νησιά, µε ωραίους κολπίσκους και πεντακάθαρα νερά. Ωστόσο, πολύ φοβάµαι ότι τώρα τελευταία αρχίζουν να τα καταστρέφουν κι αυτά, όπως καταστρέψανε και την υπόλοιπη Ελλάδα. Ευτυχώς οι ιστιοπλόοι, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, αγαπούν τη φύση. Κι όταν κάποιος αγαπά τη φύση δεν τη µολύνει, την προστατεύει. Όµως έχουν «βγει» στη θάλασσα και κάποιοι νεόπλουτοι µε τα ταχύπλοά τους, άνθρωποι που ασφαλώς δεν είναι φυσιολάτρες και πραγµατικά «εισβάλλουν» σ’ αυτά τα νησιά για την κοινωνική τους προβολή, αυτό που λέµε «φιγούρα».
Πάντως ένας ορειβάτης όπως εγώ, µια και έκανα και ορειβασία για πολλά χρόνια, δεν υπάρχει περίπτωση να µη σεβαστεί τη φύση. Ευτυχώς ωστόσο, η ιστιοπλοΐα σου δίνει το πλεονέκτηµα όταν συναντάς τέτοια φαινόµενα να σηκώνεις άγκυρα και να πηγαίνεις παρακάτω.
Μόνο αυτού του είδους οι συµπεριφορές µπορούν να «χαλάσουν» τις διακοπές µε ιστιοπλοϊκό;
Υπάρχει ένα ακόµη σοβαρό ζήτηµα που όσοι έχουµε γυρίσει το Αιγαίο το γνωρίζουµε καλά. Είναι το ότι δυστυχώς δε διαθέτουµε τουριστική υποδοµή, καθώς δεν υπάρχουν µαρίνες για τον ελλιµενισµό των σκαφών, σε αντίθεση µε τη γειτονική µας Τουρκία που διαθέτει πολύ ωραίες και µεγάλες µαρίνες, µε πολύ καλές υπηρεσίες και σε τιµές σχεδόν µισές από τις δικές µας. Πάρα πολλοί Ευρωπαίοι παίρνουν σκάφη και γυρίζουν όλο το Αιγαίο, ωστόσο και πολλοί Έλληνες το κάνουν πλέον αυτό. Είναι ενδεικτικό ότι στις τουριστικές Κυκλάδες δεν υπάρχει καµία µαρίνα, ενώ το ίδιο συµβαίνει και στη Ρόδο. Στην Κω υπάρχει µία µαρίνα για διακόσια σκάφη. Στην Χίο, τη Σάµο και τη Μυτιλήνη δηµιουργήθηκαν τρεις µαρίνες – µε πρωτοβουλία και της συζύγου µου που υπηρέτησε στην περιοχή ως Γενική Γραµµατέας Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου για τριάµισι χρόνια – οι οποίες ελπίζω να λειτουργούν. Στις Σποράδες δεν υπάρχει καµία µαρίνα, ενώ στην Κέρκυρα και τη Λευκάδα υπάρχει µια. Αντίθετα, στην Καλαµάτα, την Πύλο και το Κατάκολο υπάρχει από µία µαρίνα, παρόλο που δεν υπάρχει ο ίδιος αριθµός σκαφών. Η έλλειψη αυτή προκαλεί µια τριτοκοσµική κατάσταση στα λιµάνια µας, καθώς έρχονται ξένοι ιστιοπλόοι και δε ξέρουν πού να δέσουν, µε αποτέλεσµα να προκαλούνται καυγάδες και οι άνθρωποι αυτοί να αποχωρούν, ακόµη και µέσα στη νύχτα.
Γενικά, η ενασχόλησή σας µε την ιστιοπλοΐα σας έχει «διδάξει» κάτι;
Η ιστιοπλοΐα σε κάνει να αναπτύσσεις ένα συγκεκριµένο τρόπο σκέψης σε σχέση µε τη θάλασσα ο οποίος, αν τον πιστέψεις και τον εφαρµόζεις, σε βοηθά να την αντιµετωπίζεις, βάζοντας το µυαλό σου να λειτουργήσει. Αυτή είναι µια νοοτροπία χρήσιµη και στην υπόλοιπη ζωή µας, εκτός θάλασσας. Εµένα τουλάχιστον µε έχει βοηθήσει πολύ στην καθηµερινότητά µου, εδώ και πολλά χρόνια.