Μια σημαντική προσπάθεια της WWF Hellas, «Παιδιά υγιή, σε υγιή πλανήτη», που πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, εκπαιδεύει τα παιδιά να μάθουν να τρώνε υγιεινά και οικολογικά!
Με το πρόγραμμα αυτό αναδεικνύεται η σύνδεση της υγιεινής διατροφής με τη διατροφή που προστατεύει τον πλανήτη μας. Βοηθά τα παιδιά αλλά και τους γονείς να κατανοήσουν πως το πιάτο μας έχει ένα οικολογικό αποτύπωμα. Έχουμε φτάσει να τρώμε κάθε τροφή όλο τον χρόνο. Όμως αυτό κοστίζει στη φύση: έχουν χρησιμοποιηθεί φυτοφάρμακα, λιπάσματα, έχει επιβαρυνθεί η ατμόσφαιρα με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τη μεταφορά αυτής της τροφής…
Πρόκειται για ένα ζήτημα περιβαλλοντικό, οικονομικό και ηθικό. «Τρώω εποχικά και τοπικά λαχανικά και φρούτα», «Αποφεύγω την κατανάλωση απειλούμενων ειδών» είναι ορισμένα από τα μηνύματα.
Πώς εφαρμόζεται
Το πρόγραμμα απευθύνεται στα σχολεία και αποκρυσταλλώνεται σε 11 δραστηριότητες: βόλτα στη λαϊκή, ομαδικό κολατσιό και αξιολόγησή του ως προς το οικολογικό του αποτύπωμα κ.ά.
Στο τρίπτυχο του προγράμματος περιλαμβάνεται και το βιβλίο «Μην τρως ό,τι σου σερβίρουν. Ένα μενού με νόμους και με νου» (εκδ. Παιδικής Νομικής Βιβλιοθήκης) της κ. Ελένη Σβορώνου, συγγραφέα και υπεύθυνης εκπαιδευτικών προγραμμάτων της WWF Hellas. Στο πίσω μέρος του ο μικρός αναγνώστης θα βρει τη νομοθεσία που αφορά τη διατροφή προσαρμοσμένη στην ηλικία του.
Τέλος, μια διασκεδαστική και ευρηματική θεατρική παράσταση, βασισμένη στο βιβλίο, από τους "Δον Κιχώτες" ολοκληρώνει το πρόγραμμα, που υποστηρίζεται από τα ιδρύματα Στ. Νιάρχου και Ι. Λάτση.
Την επόμενη χρονιά, οι δραστηριότητες θα είναι διαθέσιμες δωρεάν στο Διαδίκτυο, ενώ θα ξεκινήσει και καμπάνια με το WWF, ταξιδεύοντας με κινητή έκθεση σε 20 πόλεις της Ελλάδας.
«Σήμερα πήγαμε λαϊκή – ήταν τέλεια»
Η Νίκη, νηπιαγωγός, η οποία συμμετείχε με την τάξη της στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του WWF «Υγιή Παιδιά, Υγιής Πλανήτης» αναφέρει στην εφημερίδα «Καθημερινή»: «Σήμερα πήγαμε λαϊκή – ήταν τέλεια. Τα παιδιά βομβάρδισαν τους μανάβηδες με ερωτήσεις: "Έχουν φάρμακα τα φρούτα;", "Από πού έρχονται οι μπανάνες;", "Έχετε άλλες ντομάτες; Αυτές είναι θερμοκηπίου!". Μέχρι ψαρομεζούρα δώσαμε στο ψαράδικο, επειδή πρέπει να αφήνουν το γόνο να γίνει γονιός».
«Μετά την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος σε τρία σχολεία, διαπιστώνουμε ότι τα παιδιά απολαμβάνουν ιδιαίτερα τα παιχνίδια γευσιγνωσίας. "Καταπληκτική γεύση!", αναφώνησε μικρός μαθητής μόλις δοκίμασε βραστή φακή με κλειστά μάτια. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η αλλαγή συνηθειών», σχολιάζει η κ. Σβορώνου και συνεχίζει: «Τα μηνύματα μεταφέρονται στο σπίτι σε χαρτάκια: "Τρώω περισσότερα φρούτα και λαχανικά", "Δεν πετάω το φαγητό μου", "Το πρωινό, απαραίτητο"».
Η εκπαίδευση στο σπίτι
Σημασία έχει η εκπαίδευση ολόκληρης της οικογένειας. Όπως τονίζει ο κ. Γιάννης Χρύσου, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος, με πολυετή εμπειρία στην αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας αλλά και δραστηριοποιημένος σε εκπαιδευτικά προγράμματα σχετικά με τη διατροφή, «το πρόβλημα εντοπίζεται κατά κύριο λόγο στη διατροφή των σπιτιών και όχι στη διατροφή των παιδιών, γι' αυτό απαιτείται συνολική αντιμετώπιση. Αρχικά, πρέπει να βελτιωθούν οι διατροφικές συνήθειες των γονέων και όταν το παιδί αντιληφθεί ότι βρίσκεται σε υποστηρικτικό περιβάλλον, ανταποκρίνεται άμεσα και με εντυπωσιακό τρόπο. Αντίθετα, όταν προσπαθεί να φάει πιο υγιεινά και ο μπαμπάς γυρίζει σπίτι φορτωμένος σνακ, τα οποία θα καταναλώσει με τους φίλους του βλέποντας τον αγώνα, το παιδί νιώθει ότι δεν του επιτρέπεται να απολαμβάνει με τους υπόλοιπους και όχι ότι κάνει μία προσπάθεια να ζήσει καλύτερα».