Αναφερόμενος στο επίκαιρο ζήτημα της δραματικά αυξανόμενης φαρμακευτικής δαπάνης στη χώρα μας, αλλά και στο θέμα της ταλαιπωρίας που υφίστανται καθημερινά χιλιάδες ασθενείς, ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (Π.Φ.Σ.) επισημαίνει/προτείνει τα εξής, ως πιθανές λύσεις στα προβλήματα:
«1. Η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων για το «φάρμακο» παράγει κόστος. Θα πρέπει όλες οι σχετιζόμενες υπηρεσίες και αυτές που αφορούν την κοστολόγηση να μεταφερθούν στο Υπουργείο Υγείας.
2. Θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα η μηχανογράφηση των ασφαλιστικών ταμείων και θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη συμβατότητα των προγραμμάτων (δίκτυο) ανάμεσα στα ασφαλιστικά ταμεία. Η απουσία σοβαρών μελετών και αναλύσεων για τους τρόπους συνταγογράφησης (λόγω κενού μηχανοργάνωσης κυρίως) παράγει κόστος και ανορθολογισμό στις θεραπευτικές αγωγές ενώ συντηρεί και προάγει την κατευθυνόμενη συνταγογραφία. Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η απουσία κοινών κανόνων συνταγογραφίας , καλύψεων και αποζημιώσεων απ’ όλα τα ασφαλιστικά ταμεία γεννά γραφειοκρατία, κόστος και ταλαιπωρία.
3. Ορθή ανακοστολόγηση όλων των φαρμάκων. Σήμερα όλες οι πολυεθνικές εταιρείες έχουν θυγατρικές στην Κίνα και στην Ινδία. Το αποτέλεσμα είναι ενώ το κόστος έχει μειωθεί οι τιμές να είναι στα ευρωπαϊκά επίπεδα.
4. Τα νοσοκομειακά φάρμακα μόνον από τα ιδιωτικά φαρμακεία με μείωση της νοσοκομειακής τιμής σε ποσοστό 15-20%.
5. Να δημιουργηθεί μια μόνιμη επιτροπή ελέγχου των νέων καινοτόμων φαρμάκων με εκπροσώπηση επίσης του Π.Φ.Σ.. Η επιτροπή να παρακολουθεί κλινικά την αποτελεσματικότητά τους, την τιμή τους και να ασκεί συνεχή παρακολούθηση. Να αναλύονται με βάση τα υπάρχοντα νέα φάρμακα στο κόστος / όφελος και στο έμμεσο κόστος.
6. Να επανεξεταστούν οι τιμές στα αντίγραφα φάρμακα και να δίνονται τόσο σε σχέση με την τιμή του πρωτότυπου όσο και με μελέτη ουσιωδώς ομοίων που πρέπει να καταθέτουν. Ανάλογα με το ποσοστό απόκλισης τους από το πρωτότυπο φάρμακο να είναι και η τιμή τους. Κατά τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί η ποιότητά τους , η αύξηση της συνταγογραφίας τους , ο ανταγωνισμός και πολλά εισαγόμενα θα επανέλθουν στα παραγόμενα με προφανή την ενίσχυση της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας. Στον έλεγχο των ουσιωδώς ομοίων μπαίνουν και πρωτότυπα φάρμακα στη σύγκρισή τους με ίδιες μορφές (και τιμές) που κυκλοφορούν στην Ευρώπη.
7. Στα νοσοκομεία χρεώνεται το φάρμακο κατά τη χορήγηση του ανά τεμάχιο, αλλά δυστυχώς δεν απαιτήθηκε νοσοκομειακό εμβαλλάγιο π.χ. συσκευασίες 500 δισκίων και διαπραγμάτευση της τιμής του με τις εταιρείες , σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και εμπειρία.
8. Να αναπροσαρμοστούν οι συσκευασίες των φαρμάκων που ανταποκρίνονται σε χρόνιες αγωγές ( π.χ. αντιϋπερτασικά , φάρμακα ορμονικής υποκατάστασης σε αγωγές μηνός με 31 τεμάχια ανά συσκευασία ή 16 τεμάχια ανά συσκευασία για τα αντιβιοτικά ). Να εξεταστούν οι πολλαπλές συσκευασίες ενός φαρμάκου για την ίδια δόση και η σκοπιμότητά τους π.χ. σιρόπι Klaricid 125 mg με 50 ml και σιρόπι Klaricid 125 mg με 60 ml.
9. Να υπάρχουν μόνο 2 συσκευασίες των 10 και 30 χαπιών και όχι συσκευασίες για θεραπείες πέραν του ενός μήνα.
10. Να μην υπάρχουν διάφορες περιεκτικότητες π.χ. το ίδιο φάρμακο να είναι του 1 mg , των 2mg και 3 mg διότι έτσι συνταγογραφούνται τα φάρμακα με τις υψηλότερες περιεκτικότητες των οποίων οι τιμές είναι δυσανάλογα μεγαλύτερες της περιεκτικότητας. Π.χ. η τιμή για τα 2mg μπορεί να είναι πενταπλάσια του 1 mg.
11. Προσοχή στη σύσταση των εταιρειών των οποίων πολλές φορές οι κύριοι μέτοχοι είναι οι ίδιοι και έχουν διαφορετικούς άλλους μετόχους και έτσι για το ίδιο φάρμακο καταθέτουν άλλους φακέλους και παίρνουν άλλες τιμές.
1.Τα βιβλιάρια και τα συνταγολόγια του ΙΚΑ ατομικά, να τα έχουν οι ασθενείς στα χέρια τους κι όχι οι γιατροί. Αυτό προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία.
2.Να γίνει επανεξέταση των βιβλιαρίων απορίας με την δημιουργία μητρώου πραγματικών δικαιούχων και την εκτέλεση των συνταγών τους από τα φαρμακεία.
3.Τα υλικά που συνοδεύουν θεραπευτικές αγωγές π.χ. ταινίες μετρήσεως σακχάρου , σκαρφιστήρες (βελόνες), συσκευές μετρήσεως σακχάρου, νεφελοποιητές, σάκοι κολοστομίας κλπ, να τα προμηθεύονται οι ασθενείς όλων των ασφαλιστικών ταμείων μέσω συνταγογραφίας, από τα φαρμακεία, κατά το πρότυπο που εφαρμόζει το ΙΚΑ. Στα ασφαλιστικά ταμεία εναπόκειται να κάνουν έρευνα αγοράς και να καθορίσουν όρια τιμών.
4. Όλα τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα να διατίθενται από τα φαρμακεία κατά γνωμοδότηση του ΕΟΦ και ανάλογες Υπουργικές Αποφάσεις σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 1316/83.
5. Να αναγνωριστεί στον φαρμακοποιό, το δικαίωμα υποκατάστασης των φαρμάκων που συνταγογραφούνται από άλλα ομοειδή ,στη διάρκεια διημερεύσεων και διανυκτερεύσεων.
6. Όλα τα εμβόλια που εγκρίνει η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών να συνταγογραφούνται και να αποζημιώνονται από το σύνολο των ασφαλιστικών φορέων, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία».
|
Π.Φ.Σ.: Προτάσεις για τον ορθολογισμό της φαρμακευτικής περίθαλψης
28/12/2009
Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος προτείνει επίσης τρόπους για την ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας των ασθενών
Διαβάστε επίσης
20/12/2024 5:38:34 μμΕπανακυκλοφορεί το «Επί του Εργαστηρίου» ανανεωμένο και επικαιροποιημένο
Είκοσι δύο χρόνια μετά την πρώτη έκδοσή του
20/12/2024 5:30:58 μμΔημιουργείται πειραματική ειδικότητα παρασκευαστή φαρμάκου στα ΣΑΕΚ
Με συνεργασία του υπ. Παιδείας και της ΠΕΦ