Εν μέσω των ραγδαίων αλλαγών, οι ειδικοί αναλύουν μια σειρά από στρατηγικές που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι φαρμακοποιοί, προκειμένου να επιβιώσουν τα προσεχή χρόνια, αφού οι παραδοσιακές τεχνικές έχουν πλέον αλλάξει.
Για την Ema
Paulino, εκτελεστική γραμματέα της Διεθνούς Φαρμακευτικής Ομοσπονδίας (FIP)
& πρόεδρο του Συνδέσμου Λισαβόνας και Νότου του Πορτογαλικού Φαρμακευτικού
Συλλόγου, μία λύση είναι οι συσπειρώσεις των φαρμακείων, ώστε να έχουν την
ευελιξία να ενσωματώνουν νέες λειτουργίες στις καθημερινές τους δραστηριότητες,
για να εξασφαλίζουν ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο.
Είναι
χαρακτηριστικό το παράδειγμα της πρακτικής που ακολούθησαν 60 φαρμακεία στην
Πορτογαλία, τα οποία συσπειρώθηκαν δημιουργώντας μια ομάδα με την ονομασία
«G60». Τα πλεονεκτήματα που αποκόμισαν ήταν πολλά. Πλέον διεκδικούν καλύτερες
τιμές φαρμάκων από τις ίδιες τις φαρμακοβιομηχανίες, «κεντρικοποίησαν» το
μάρκετινγκ και την προώθηση των προϊόντων τους, εκπαιδεύουν συνολικά το
προσωπικό, έχουν πρόσβαση στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και πολλά άλλα.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι δούλεψαν όλοι μαζί, ώστε όταν ένας ασθενής ζητάει ένα κουτί μετφορμίνης, να μην το λαμβάνει απλά σε μια σακούλα μαζί με την απόδειξη. Πίσω από έναν πελάτη που ζητάει αντιδιαβητικό φάρμακο, οι φαρμακοποιοί της ομάδας «G60» βλέπουν έναν ασθενή που λέει: «Έχω διαβήτη. Μπορείτε να με βοηθήσετε να το διαχειριστώ;». Με αυτό τον τρόπο, άρχισαν να προσφέρουν συνολικές υπηρεσίες υγείας σε ασθενείς με χρόνια προβλήματα υγείας, παρέχοντας επιστημονική γνώση και βοήθεια σε όσους την αναζητούσαν. Και αυτό πλέον γίνεται με αμοιβή.
Εξάλλου, όταν κάποιος διαβητικός ή υπερτασικός ασθενής ενημερώνεται από τον φαρμακοποιό του ότι με 15 ευρώ μπορεί να πραγματοποιήσει ένα ολοκληρωμένο αιματολογικό τεστ πρόληψης καρδιαγγειακού κινδύνου, ελάχιστοι είναι αυτοί που το αρνούνται. Με απλά λόγια, οι φαρμακοποιοί ανέπτυξαν υπηρεσίες με προστιθέμενη αξία που γίνονται αντιληπτές από τους ασθενείς, οι οποίοι με τη σειρά τους είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για αυτές.
Επιπλέον, με δεδομένο ότι πολλές καινοτόμες θεραπείες απαιτούν την παρουσία ενός νοσηλευτή για τη βοήθεια του ασθενούς, οι φαρμακοποιοί ενδυνάμωσαν τις σχέσεις τους με τις φαρμακοβιομηχανίες, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στη σωστή λήψη των φαρμάκων. Πολλά φαρμακεία πλέον απασχολούν νοσηλευτές ή ψυχολόγους, οι οποίοι επισκέπτονται κατ' οίκον τους ασθενείς και αποζημιώνονται για αυτό.
Μεγάλη
σημασία έχει δοθεί και στη διαμόρφωση των φαρμακείων έτσι ώστε να αποφεύγονται
συστηματικά φωτογραφίες με διαφημίσεις προϊόντων ή καλλυντικών. Στις βιτρίνες
των φαρμακείων «G60» υπάρχουν μηνύματα που αφορούν την υγεία και την ευαισθητοποίηση
για διάφορες παθήσεις. «Το φαρμακείο
είναι ένα καθαρός χώρος, χωρίς άμεσο προωθητικό/διαφημιστικό υλικό από τις
φαρμακευτικές εταιρίες. Πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν οι επαγγελματίες υγείας που
εργάζονται μέσα στο φαρμακείο», σημείωσε η κ. Paulino, προσθέτοντας πως σε
όλα τα φαρμακεία της Πορτογαλίας έχουν ένα ξεχωριστό χώρο παροχής υπηρεσιών
συμβουλευτικής φροντίδας. Ένας χώρος
back office για την κατ΄ιδίαν συνομιλία ασθενούς-φαρμακοποιού.
Τα φαρμακεία
«G60» επίσης οργανώνουν αρκετά συχνά
συναντήσεις με παιδιάτρους και πνευμονολόγους για την ενημέρωση των πολιτών,
ενώ πραγματοποιούν καμπάνιες σε σχολεία και μέσα ενημέρωσης για την προστασία
και τη φροντίδα της υγείας. Μέσα από όλες αυτές τις ενέργειες, έχουν
συγκεντρώσει στατιστικά στοιχεία ασθενών και παρακολουθούν την πορεία της
υγείας τους.
Τα
συγκεκριμένα παραδείγματα, τα οποία παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της
ημερίδας που πραγματοποίησε ο ΠΕΙ.ΦΑ.ΣΥΝ. με τίτλο: «Αύριο Ένα Νέο Επάγγελμα»,
καταδεικνύουν πως τα φαρμακεία, σε παγκόσμιο επίπεδο πλέον, μπαίνουν σε ένα νέο
τρόπο λειτουργίας και οργάνωσης χωρίς να υπάρχουν περιθώρια οπισθοπορείας.
Εξάλλου, ο πραγματικός εχθρός δεν είναι ούτε τα ηλεκτρονικά καταστήματα, ούτε
τα φθηνά φάρμακα που διακινεί η Αmazon. Ο πραγματικός κίνδυνος για τα φαρμακεία
είναι το να μην προσαρμοστούν στις σύγχρονες ανάγκες.
ΠΗΓΗ: ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, τεύχος # 171