Την άποψη ότι οι ασθενείς θα πρέπει να ακολουθούν τυφλά τις οδηγίες των γιατρών τους, χωρίς να ενημερώνονται σε βάθος για την πάθησή τους καταρρίπτουν όλο και περισσότερες έρευνες διεθνώς.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, σήμερα οι ασθενείς συμμετέχουν περισσότερο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με την υγεία τους, έχουν πιο συχνά άποψη σχετικά με τη διάγνωση και τη θεραπεία τους και θέλουν να έχουν καλύτερη εικόνα των διαθέσιμων επιλογών τους, αναζητώντας μόνοι τους πληροφορίες σχετικά με την πάθησή τους, τις θεραπείες και τις συνταγογραφούμενες αγωγές.
Όπως τόνισαν οι ειδικοί, η καλή επικοινωνία γιατρού-ασθενούς έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει στη ρύθμιση των συναισθημάτων των ασθενών, να διευκολύνει την κατανόηση των ιατρικών πληροφοριών και να συμβάλλει στην καλύτερη αναγνώριση των αναγκών, των αντιλήψεων και των προσδοκιών των ασθενών. Όλα αυτά κάνουν τον ασθενή πιο συνεπή στην αγωγή του, με θετικό αντίκτυπο στην αντιμετώπιση της πάθησης του και κατ' επέκταση στην υγεία του.
Στην αντίθετη περίπτωση των ασθενών που δεν είναι ενημερωμένοι σε βάθος για το πρόβλημα υγείας που τους απασχολεί, τα στοιχεία δείχνουν ότι αυτοί δεν συγκρατούν την πληροφορία των γιατρών τους -που συχνά δίδεται στο ...πόδι- καθώς οι επισκέψεις στο γιατρό τους δεν ξεπερνούν κατά μέσο όρο τα 10 λεπτά. Εκτιμάται, μάλιστα, πως το 50-70% των πληροφοριών που μεταφέρονται από το γιατρό στον ασθενή στη διάρκεια μια επίσκεψης έχουν ξεχαστεί από τον ασθενή μόλις περάσει την έξοδο του ιατρείου, ενώ οι μισές πληροφορίες που μένουν στη μνήμη του δεν μένουν απαραίτητα με το σωστό τρόπο.
Σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι οι ασθενείς μιλούν για 12-18 δευτερόλεπτα πριν τους διακόψει ο γιατρός τους, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, ενώ αντίστοιχα πάνω από ένας στους τρεις γιατρούς πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας δηλώνει δυσαρεστημένος από το χρόνο που αφιερώνει ανά ασθενή.
Πάντως, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής John Eikelboom, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου McMaster του Καναδά "δεν έχει σημασία πόση ώρα θα διαθέσεις στον ασθενή σου, αλλά πόσα θα τον βοηθήσεις να κατανοήσει μέσα σ' αυτό το διάστημα.
Ένας ενημερωμένος ασθενής σήμερα -μέσω διαδικτύου ή άλλης πηγής - δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται αμυντικά από τον γιατρό. Ο ασθενής είναι σημαντικό να κατανοήσει και όχι να πεισθεί για τους λόγους που πρέπει να λαμβάνει την αγωγή του. Το σημαντικό δεν είναι τι ξέρουν οι ασθενείς για τη νόσο τους, αλλά τι σημαίνει η νόσος γι' αυτούς και να συμμετέχουν με τις παρατηρήσεις τους στην τελική απόφαση ακόμα και για τη θεραπεία τους".