Οι φαρμακοποιοί στην επικοινωνία τους με τον ασθενή δεν χρειάζεται μόνο να προτείνουν προϊόντα, πρέπει να προσφέρουν υπηρεσίες. Αυτή είναι η σύσταση προς τους Έλληνες φαρμακοποιούς από την Ema Paulino, πρόεδρο του Εθνικού Φαρμακευτικού Συλλόγου Πορτογαλίας και εκπρόσωπο στην Διεθνή Φαρμακευτική Ομοσπονδία (FIP) και στην Ευρωπαϊκή Ένωση Φαρμακοποιών (PGEU), η οποία μίλησε στο 5ο Συνέδριο του Ομίλου ΠΕΙΦΑΣΥΝ «Αύριο ένα νέο επάγγελμα».
Η φαρμακοποιός έδωσε το παράδειγμα των ασθενών με διαβήτη που έρχονται στο φαρμακείο με συνταγή μετφορμίνης. Εξήγησε οι ασθενείς αυτοί θέλουν να ελέγξουν το σάκχαρό τους, άρα χρειάζονται τη συμβουλή του φαρμακοποιού για τις απαραίτητες αλλαγές του τρόπου ζωής αναφορικά με τη διατροφή και την άσκηση, χρειάζονται επίσης να κάνουν μετρήσεις γλυκόζης κ.λπ. Ο φαρμακοποιός πρέπει να ενημερώνει τους ασθενείς για τις ανάγκες που δεν ξέρουν ότι έχουν και ταυτόχρονα να παρέχει υπηρεσίες που να καλύπτουν τις προσδοκίες και τις προτιμήσεις τους.
Μάλιστα, όπως ανέφερε, τα φαρμακεία στην Πορτογαλία ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία με τους ασθενείς με διαβήτη που περιλαμβάνει τη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου, τη μέτρηση της γλυκαιμίας με κατάλληλο εξοπλισμό και συστήματα παραπομπής του ασθενή στο γιατρό.
«Αναγνωρίσαμε τις ανάγκες και εξασφαλίσαμε τον απαραίτητο εξοπλισμό. Σχεδιάσαμε την υπηρεσία στο σύλλογο και ζητήσαμε από τα φαρμακεία να επενδύσουν σε αυτό. Και απλά ξεκινήσαμε να το κάνουμε πράξη», ανέφερε χαρακτηριστικά ενώ πρόσθεσε πως: «Στην Πορτογαλία πολλές υπηρεσίες αποζημιώνονται από τους ασθενείς, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για αυτές, όταν αισθάνονται ότι έχουν αξία, αλλά και επειδή τους παρέχεται πιο εύκολα από ό,τι σε άλλες δομές φροντίδας υγείας».
Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε και στην Amazon και σε όλες τις παρόμοιες εταιρείες που εισέρχονται στη φαρμακευτική αγορά και προκαλούν ανησυχία στον κλάδο. Σχολίασε ότι οι φαρμακοποιοί δεν μπορούν (και δεν χρειάζεται) να ανταγωνιστούν την Amazon στα logistics, έχουν όμως το πλεονέκτημα ότι εντοπίζουν τις ανάγκες των ασθενών και ότι διασφαλίζουν με τη συνεχή επαφή και επικοινωνία ότι η αγωγή λαμβάνεται με ασφάλεια για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Όπως είπε, αν απλά ο φαρμακοποιός δίνει στον ασθενή αυτό που ξέρει ότι χρειάζεται (π.χ. το φάρμακο της συνταγής), όντως δεν υπάρχει χώρος για το φαρμακείο στο μέλλον.