Μια μεγάλη έρευνα, που έγινε σε ΗΠΑ, Κίνα και άλλες χώρες, έδωσε πολύ χρήσιμα συμπεράσματα για το τι ακριβώς χρειάζονται οι ασθενείς και κυρίως τι απαιτούν από το φαρμακείο του μέλλοντος. Πάνω σε αυτές τις ανάγκες δομήθηκαν και οι στρατηγικές επιβίωσης που θα πρέπει να υιοθετήσουν τα φαρμακεία προκειμένου να επιβιώσουν.
Ο Phil
Francis, GSK CH Commercial Excellence Director, Pharmacy Capability, Europe
& Americas, μιλώντας σε πρόσφατο συνέδριο
του ΠΕΙ.ΦΑ.ΣΥΝ., αναφέρθηκε σε αυτές τις στρατηγικές:
Ευκολία
αγορών
Πώς διευκολύνεις τους αγοραστές και ασθενείς να βρουν αυτό που χρειάζονται; Πώς έχουν πρόσβαση στα προϊόντα; Έρευνες έχουν δείξει ότι αν η διαχείριση των κατηγοριών προϊόντων εντός του καταστήματος γίνει σωστά, επιτυγχάνεται μεγαλύτερη πιστότητα πελατών, μεγαλύτερη διείσδυση ανά κατηγορία και περισσότερες πωλήσεις. Στο 60% των φαρμακείων της φαρμακευτικής αλυσίδας CVS, προσφέρεται η υπηρεσία drive-thru. Δηλαδή, οι Αμερικανοί οδηγούν μέχρι το ειδικά διαμορφωμένο γκισέ, για να μιλήσουν με τον φαρμακοποιό, να παραλάβουν τα προϊόντα τους και να φύγουν. Τα Boots, στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν πλέον 60 φαρμακεία, τα οποία τα αποκαλούν «μεταμεσονύκτια φαρμακεία». «Βρείτε έξυπνες λύσεις για να διευκολύνετε τους ασθενείς σας να έχουν πρόσβαση στο φαρμακείο σας, στα προϊόντα και στις υπηρεσίες σας», συνιστά ο Francis.
Iκανότητες
του φαρμακοποιού
Πολλά φαρμακεία επενδύουν πλέον στη δημιουργία χώρων εντός του φαρμακείου, όπου θα υπάρχει η απαραίτητη ιδιωτικότητα και πιθανόν κάποια ένδειξη ή πινακίδα που θα λέει: «Ελάτε εδώ για συμβουλευτικές υπηρεσίες». Επίσης, τηλεϊατρική εφαρμόζεται και εντός των φαρμακείων. Τα Walgreens στις ΗΠΑ συνεργάστηκαν με τον πάροχο υπηρεσιών υγείας Presbyterian και τοποθέτησαν κιόσκια τηλεϊατρικής εντός των φαρμακείων της φαρμακευτικής αλυσίδας Duane Reade. Όταν λοιπόν κάποιος θέλει να επισκεφθεί παθολόγο, μπορεί να κλείσει ραντεβού μέσα στο φαρμακείο. Πηγαίνει στο φαρμακείο, σε αυτό το πολύ ωραίο περιβάλλον, για να κάνει βιντεοκλήση με το γιατρό. Όταν βγει από το κιόσκι, μπορεί να συζητήσει απευθείας με τον φαρμακοποιό, να εκτελέσει τη συνταγή του και να φύγει με τα φάρμακά του.
Το φαρμακείο
ως πρώτη στάση
Αυτό είναι στην ουσία που καθιστά το φαρμακείο κόμβο. Στα
Walgreens έχουν τοποθετηθεί επαγγελματίες νοσηλευτές σε 329 φαρμακεία, οι
οποίοι προσφέρουν κάποιες επιπλέον υπηρεσίες. Οι νοσηλευτές μπορούν να
βοηθήσουν σε λιγότερο σημαντικά περιστατικά, από μια μόλυνση στο αυτί έως ένα
στραμπούληγμα στον αστράγαλο. Είναι δε διαθέσιμοι και τα απογεύματα και τα
Σαββατοκύριακα, ενώ μπορούν να κλείσουν και ραντεβού για συνεδρία.
Αυτοπαρακολούθηση
Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι, έως το 2020, θα υπάρχουν 50 δισεκατομμύρια συσκευές συνδεδεμένες στο ίντερνετ. Οι συσκευές, που λανσάρονται πλέον, μπορούν να δώσουν στοιχεία και πληροφορίες σχετικές με την υγεία. Υπάρχουν και νέες εφαρμογές στις οποίες ο ασθενής μπορεί ουσιαστικά να τηρεί τον ιατρικό του φάκελο: ιστορικό, εμβόλια, φάρμακα που τυχόν παίρνει. Ποιος είναι όμως ο ρόλος του φαρμακείου; Για το φαρμακείο δημιουργούνται ευκαιρίες με αυτού του είδους τις συσκευές. Πώς θα κάνει τους ανθρώπους να μπουν μέσα στα φαρμακεία για να συζητήσουν τις μετρήσεις που πλέον τους δίνουν οι δικές τους συσκευές;
Προγράμματα ανταμοιβών
Έχει ακούσει κανείς για το πρόγραμμα ανταμοιβών των Walgreens; Πρόκειται για το πρόγραμμα πιστότητας πελατών που διαθέτουν. Αυτό που είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρον είναι ότι ξεκινούν τώρα μια συνεργασία με την FitBit (έξυπνα ρολόγια). Στην ουσία κάθε φορά που ο πελάτης αγοράζει κάτι ή ξοδεύει χρήματα στα Walgreens, μαζεύει πόντους που μπορεί να εξαργυρώσει στο μέλλον. Αλλά πλέον άρχισαν να δίνουν πόντους, ανταμοιβή δηλαδή, στους ασθενείς, όταν κάνουν ενέργειες που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής τους. 'Aρα, αν με το FitBit κάποιος καταγράφει τα διαστήματα ύπνου του και δώσει τις μετρήσεις στα Walgreens, του δίνουν έξτρα πόντους. Το ίδιο συμβαίνει αν τρέξει πολλά χιλιόμετρα ή αν ρίξει την πίεσή του. Κερδίζει πόντους που ισοδυναμούν με χρήματα.
Εκστρατείες ενημέρωσης
Αυτή τη στιγμή, πολύ σπάνια βρίσκει κανείς στα φαρμακεία ένα χώρο
αφιερωμένο στην αυτοπροστασία ή μια εκστρατεία για υγιή καρδιά ή μια εκστρατεία
για τη διακοπή του καπνίσματος. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή υπάρχουν ευκαιρίες, ώστε
αφενός να δοθεί στους ασθενείς η δυνατότητα να φροντίσουν οι ίδιοι τον εαυτό
τους και αφετέρου να μπουν και οι φαρμακοποιοί σε αυτό το κομμάτι και να
συνεργαστούν με τους ασθενείς και πελάτες τους.
ΠΗΓΗ: Φαρμακευτικός Κόσμος τεύχος #171