Για άλλη μία φορά οι φαρμακοποιοί έρχονται αντιμέτωποι με ασθενείς που διαμαρτύρονται διότι από τη μία μέρα στην άλλη ανακαλύπτουν ότι πληρώνουν περισσότερα χρήματα για τη φαρμακευτική τους αγωγή. Αυτό συμβαίνει από τη Δευτέρα 12/02, καθώς νέες τιμές και νέος τρόπος υπολογισμού της ασφαλιστικής τιμής ξεκίνησαν να ισχύουν.
«1. Οι φαρμακοποιοί δεν φέρουν καμία ευθύνη για τον καθορισμό των τιμών των φαρμάκων.
2. Οι αυξήσεις στις συμμέτοχες συγκεκριμένων, κυρίως γενόσημων, φαρμάκων, φθάνουν ακόμα και το 80%.
3. Η επιβάρυνση αφορά πάνω από 1700 γενόσημα φάρμακα
4. Οι λιανικές και ασφαλιστικές τιμές των φαρμάκων καθορίζονται από το Υπουργείο Υγείας και οι φαρμακοποιοί δεν έχουν οποιαδήποτε ευθύνη.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα η επιβάρυνση των ασφαλισμένων θα είναι της τάξης των 30 εκατ. ευρώ και αυτό θα είναι και το ποσό που θα ωφεληθούν οι φαρμακευτικές εταιρείες, καταβάλλοντας αντίστοιχα λιγότερο clawback στον ΕΟΠΥΥ. Προφανώς και αυτό είναι κυβερνητική επιλογή, στην οποία και είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι».
Προτάσεις για την αντιμετώπιση της οργής των πολιτών
Το ίδιο έχει συμβεί και πολλές φορές στο παρελθόν με πολιτικές και Δελτία Τιμών Φαρμάκων που αλλάζουν κάθε φορά τα δεδομένα για την τσέπη των ασθενών. Δυστυχώς δεν είναι λίγα τα περιστατικά λεκτικών επιθέσεων και άλλων ακραίων συμπεριφορών εντός του φαρμακείου, με τους φαρμακοποιούς που, αν και δεν ευθύνονται για το πρόβλημα, καλούνται να αναζητούν λύσεις διαχείρισης των ασθενών.
Ορισμένοι φαρμακευτικοί σύλλογοι, όπως ο Φ.Σ. Τρικάλων πρόσφατα, δημοσιεύουν ανακοινώσεις προς τα ΜΜΕ με τις οποίες εξηγούν την κατάσταση στο κοινό. Άλλοι φαρμακοποιοί αναρτούν σχετικές ενημερώσεις στη βιτρίνα, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που καλούν τον ΠΦΣ να αναλάβει επίσημα την ενημέρωση του κόσμου. Υπάρχουν επίσης και οι περιπτώσεις πιο «δημιουργικών» λύσεων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό του YouTuber φαρμακοποιού (Agapitos Farmakopoios) που έχει δημιουργήσει σχετικά βίντεο, π.χ. «Γιατί πληρώνω παραπάνω από το ποσοστό της συμμετοχής για τα φάρμακά μου;».
Παράδειγμα προς μίμηση θα μπορούσε να είναι και αυτό του φαρμακοποιού Κώστα Λύκου στη Χαλκίδα, ο οποίος μιλώντας στο f.daily εξήγησε την τακτική του: «Τους δίνουμε ένα αντίγραφο της συνταγής τους, όπως ακριβώς βγαίνει από το σύστημα και συχνά δίνουμε και του αμέσως προηγουμένου μήνα για να μπορέσουν να συγκρίνουν. Τους εξηγούμε προφορικά την κατάσταση όσο πιο συνοπτικά γίνεται, ενώ τους δίνουμε και ένα έντυπο, το οποίο μπορούν να μελετήσουν αργότερα αλλά βοηθά να μη φεύγουν με καχυποψία».
Το εν λόγω έντυπο είναι μονοσέλιδο για να είναι πιο πιθανό να διαβαστεί και περιλαμβάνει διατύπωση και όρους που «πατάνε» πάνω στο διάγραμμα κοστολόγησης που έχει το φύλλο εκτέλεσης συνταγής. Εξηγεί με παραδείγματα τι είναι η ασφαλιστική τιμή αναφοράς και γιατί επιβαρύνεται ο ασθενής ακόμα και αν έχει ποσοστό συμμετοχής 0%, ενώ τονίζει ότι ο φαρμακοποιός δεν εμπλέκεται στον υπολογισμό των χρεώσεων, καθώς αυτές προκύπτουν αυτόματα από το πρόγραμμα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Το κλειδί είναι και η ενσυναίσθηση
Εκτός από όλα τα παραπάνω, σύμφωνα με τον φαρμακοποιό Κωνσταντίνο Κακονίκο, είναι σημαντικό σε κάθε επικοινωνία να αναγνωρίζεται το δίκαιο του θυμού και των ερωτημάτων των πολιτών. Ο Κ. Κακονίκος συνιστά επίσης στους φαρμακοποιούς να ενημερώνουν τον ασθενή ή φροντιστή πριν από την εκτέλεση της συνταγής ότι ενδέχεται να δουν διαφορές στα χρήματα που συνήθως πληρώνουν.