Η αγορά φαρμάκου αντιμετωπίζει προβλήματα εδώ και αρκετά χρόνια, όμως οι προοπτικές για το 2008 είναι ανησυχητικές. Το μεγαλύτερο απ’ αυτά είναι ότι από το 2006 ως το 2012 πολλές μεγάλες εταιρείες του χώρου αναμένεται να χάσουν την πατέντα προστασίας στα περισσότερα από τα μπεστ σέλερ σκευάσματά τους· αυτά δηλαδή που τους αποφέρουν τα περισσότερα έσοδα. Προκειμένου να προετοιμαστούν για τις δύσκολες μέρες που θα έλθουν, μια σειρά από μεγάλες φαρμακοβιομηχανίες ανακοίνωσαν πρόσφατα μείωση προσωπικού και άλλες απαραίτητες περικοπές. Επιπλέον πολλές εταιρείες επανασχεδιάζουν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τις πωλήσεις και το μάρκετινγκ, καθώς πλέον έχουν πεισθεί ότι η στρατηγική πώλησης από πόρτα σε πόρτα στα ιατρεία είναι αναποτελεσματική. |
Τη χαμηλότερη αύξηση πωλήσεων των τελευταίων 40 ετών αναμένεται να έχει η διεθνής φαρμακοβιομηχανία το 2008, όπως δείχνει σχετική έρευνα. Το γεγονός, όπως εκτιμούν άνθρωποι της αγοράς, αναμένεται να δρομολογήσει πολυεπίπεδες και σημαντικές εξελίξεις στο χώρο. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IMS Health, τη μεγαλύτερη του χώρου, η παγκόσμια αγορά φαρμάκου αναμένεται να αναπτυχθεί το 2008 5%-6% περίπου στα 745 δισ. δολάρια, έπειτα από μία αναιμική αύξηση 6%-7% το 2007. Μάλιστα εκτιμάται ότι οι πωλήσεις στις Η.Π.Α. και στις 5 μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές θα αναπτυχθούν μόλις 4%-5%, ιστορικό χαμηλό για την αμερικανική αγορά. Στην Ιαπωνία η αύξηση θα είναι μόλις 1%-2%. Οι βασικοί λόγοι γι’ αυτό, σύμφωνα με τους αναλυτές της εταιρείας, είναι αφενός οι άδειες «γραμμές παραγωγής» των μεγάλων εταιρειών, που εν τω μεταξύ πασχίζουν να βρουν την επόμενη «μεγάλη επιτυχία», και αφετέρου ο μεγάλος ανταγωνισμός από τα φθηνά αντίγραφα φαρμάκων, που αναμένεται να «κλέψει» δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια απ’ τις πωλήσεις της κύριας αγοράς. Η αγορά φαρμάκου αντιμετωπίζει προβλήματα εδώ και αρκετά χρόνια, όμως οι προοπτικές για το 2008 είναι ανησυχητικές. Το μεγαλύτερο απ’ αυτά είναι ότι από το 2006 ως το 2012 πολλές μεγάλες εταιρείες του χώρου, όπως οι Eli Lilly, Johnson & Johnson, Merck, Pfizer και Wyeth, αναμένεται να χάσουν την πατέντα προστασίας στα περισσότερα από τα μπεστ σέλερ σκευάσματά τους· αυτά δηλαδή που τους αποφέρουν τα περισσότερα έσοδα. Την ίδια ώρα οι «γραμμές παραγωγής» των εταιρειών είναι σχεδόν άδειες ή διαθέτουν σκευάσματα, των οποίων οι πωλήσεις ίσως δεν μπορέσουν να καλύψουν το κενό που θα δημιουργηθεί. Προκειμένου να προετοιμαστούν για τις δύσκολες μέρες που θα έλθουν, μια σειρά από μεγάλες φαρμακοβιομηχανίες ανακοίνωσαν πρόσφατα μείωση προσωπικού και άλλες απαραίτητες περικοπές. Μεταξύ των μεγαλύτερων περικοπών που έγιναν φέτος ήταν η κίνηση της Pfizer να μειώσει κατά 10.000 άτομα το προσωπικό της. Παράλληλα η AstraZeneca ανακοίνωσε ότι θα απολύσει 7.600 άτομα στην Ευρώπη και στις Η.Π.Α., η Bayer κάνει σχέδια για 6.000, η Johnson & Johnson για 5.000 και η Amgen για 2.600. Επιπλέον πολλές εταιρείες επανασχεδιάζουν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τις πωλήσεις και το μάρκετινγκ, καθώς πλέον έχουν πεισθεί ότι η στρατηγική πώλησης από πόρτα σε πόρτα στα ιατρεία είναι αναποτελεσματική. Αυτό εξηγεί την πρόσφατη κίνηση της Pfizer να επενδύσει στην αμερικανική εταιρεία Sermo Inc. Η τελευταία λειτουργεί μια ηλεκτρονική ιστοσελίδα επαγγελματικής και κοινωνικής δικτύωσης για γιατρούς που αριθμεί σήμερα 30.000 μέλη. Η Pfizer θεωρεί ότι αυτή η επένδυση είναι φθηνότερη και πλέον αποτελεσματική στην επικοινωνία της με τους γιατρούς. |
|