Όταν επιχειρηματικοί κολοσσοί επενδύουν δισεκατομμύρια για την ανάπτυξή τους στο χώρο της υγείας και του φαρμάκου, όπως είναι η Apple και η Amazon, το μέσο φαρμακείο δεν μπορεί να επιβιώσει, μένοντας στάσιμο. Αυτό είναι το μήνυμα που έστειλε η καθηγήτρια στη Σχολή Φαρμακευτικής του Πανεπιστήμιου της Βόρειας Ντακότα Elizabeth Skoy από το βήμα του συνεδρίου McKesson ideaShare 2023 που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ. Όπως είπε, είναι σημαντικό για τα ανεξάρτητα φαρμακεία να καινοτομούν και να ενσωματώνουν στην καθημερινή τους πρακτική παρεμβάσεις που έχουν αποδεδειγμένα θετικά αποτελέσματα για τους ασθενείς και για το φαρμακείο τους.
Τέτοιες καινοτομίες είναι η διενέργεια τεστ στα φαρμακεία (μια υπηρεσία που «άλλαξε το τοπίο» κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως είπε η ίδια) και η χορήγηση φαρμάκων, όταν απαιτείται. Επίσης έκανε λόγο για την εξ αποστάσεως διαχείριση ασθενών αλλά και για την αξιοποίηση των ψηφιακών συσκευών υγείας που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο ασθενείς και φαρμακοποιοί λαμβάνουν πληροφορίες για τις νόσους.
«Με τις συσκευές συνεχούς παρακολούθησης της γλυκόζης, οι ασθενείς μπορούν να κάνουν άμεσα αλλαγές στην αγωγή τους και οι φαρμακοποιοί μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο σε αυτό», ανέφερε ως παράδειγμα. Καινοτόμες χαρακτήρισε επίσης τις υπηρεσίες διαχείρισης της αγωγής, εμβολιασμών, συλλογής εργαστηριακών εξετάσεων, τις συστάσεις για ετήσιους ελέγχους, αλλά και τις συνεργασίες με ιδρύματα και πανεπιστήμια για καμπάνιες ενημέρωσης του κοινού.
Η Skoy έφερε μάλιστα το παράδειγμα της αυτοκινητοβιομηχανίας Ford. Τα μοντέλα που αποτελούσαν το κύριο μέσο μεταφοράς το 1903 εγκαταλείφθηκαν για καινοτόμες ιδέες που άλλαξαν δραματικά το τοπίο, όπως συμβαίνει σήμερα στο χώρο της υγείας με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Apple και της Amazon. «Σε κανέναν δεν έλειψε το παλιό μοντέλο της Ford. Αν δεν καινοτομήσουμε, σε κανέναν δεν θα λείψουμε ούτε εμείς οι φαρμακοποιοί», ανέφερε χαρακτηριστικά και τόνισε τις τρέχουσες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν: οι καθυστερήσεις στις πληρωμές, η μη αποζημίωση για πρωτοβουλίες με θέμα την υγεία που γίνονται στα φαρμακεία, η πρόσβαση σε πληροφορίες, η μείωση του εργατικού δυναμικού και ο ανταγωνισμός από τις υπηρεσίες αποστολής κατΆ οίκον.