Το υπουργείο Υγείας, μετά τρία χρόνια εφαρμογής της υποχρεωτικής συνταγογράφησης της δραστικής ουσίας, έχει επιτρέψει να γράφεται ξανά εμπορική ονομασία σε συνταγές φαρμάκων, ως μια κίνηση προώθησης των γενοσήμων, η οποία θα φανεί αν αποδίδει σε 4-5 μήνες.
Ωστόσο, δεν είναι λίγοι όσοι εκτιμούν ότι διευρύνεται ξανά η κυριαρχία των γιατρών στη φαρμακευτική αγορά και ευνοούνται τα γενόσημα που έχουν συμφέρον να προωθήσουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις, ενώ και οι δανειστές της χώρας έχουν ζητήσει επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς «χωρίς εξαιρέσεις».
Ειδικότερα, το 2012 θεσμοθετήθηκε με το σκεπτικό της αύξησης της χρήσης γενοσήμων η υποχρεωτική συνταγογράφηση της δραστικής ουσίας και ακολούθησε η οικονομική επιβάρυνση των ασφαλισμένων που θα επιλέξουν το πρωτότυπο από το φθηνότερο γενόσημό του. Αποτέλεσμα ουδέν. Λόγω των χαμηλών τιμών των φαρμάκων στην Ελλάδα, η διαφορά τιμής πρωτοτύπου και γενοσήμου είναι κάτι που «αντέχουν» πολλοί ασφαλισμένοι, οι οποίοι από την αρχή «φοβήθηκαν» τα γενόσημα. Οι γιατροί, αφού έγραφαν δραστική ουσία, δεν είχαν λόγο να προτείνουν γενόσημο. Αντίθετα, σε πολλές περιπτώσεις εμμέσως «συμβούλευαν» τους πάσχοντες να λάβουν το πρωτότυπο. Ως προς τους φαρμακοποιούς, όσο πιο ακριβό είναι το φάρμακο που πωλούν τόσο περισσότερο ρευστό μπαίνει στο ταμείο τους.
Το υπουργείο Υγείας στις 27/4/2015 έδωσε τη δυνατότητα στους γιατρούς να γράφουν εμπορική ονομασία γενοσήμου ως «προτεινόμενο». Τρεις ημέρες αργότερα πήγε ένα βήμα πιο πέρα, επιτρέποντας την αναγραφή εμπορικής ονομασίας (πρωτότυπα και γενόσημα) σε φάρμακα για χρόνιες παθήσεις, που εκτιμάται ότι αφορούν στο 70% της φαρμακευτικής δαπάνης.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υγείας Παναγιώτη Κουρουμπλή, πρόκειται για κίνηση που προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, η οποία γίνεται για να προωθηθούν περαιτέρω τα γενόσημα, υιοθετώντας ουσιαστικά και τη θέση της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας: «Το γενόσημο είναι θέμα εμπιστοσύνης. Kαι η εμπιστοσύνη στο φάρμακο ισοδυναμεί με το εμπορικό του όνομα».
Δεν είναι λίγοι, πάντως, όσοι θεωρούν ότι ούτε η νέα παρέμβαση θα έχει αποτέλεσμα. Όπως εκτιμούν στην «Καθημερινή» στελέχη που γνωρίζουν καλά το χώρο, το να επιτραπεί να γράφουν γιατροί εμπορική ονομασία ευνοεί μόνο τα «ακριβά» γενόσημα και γενικά αυτά που θα θελήσουν να προωθήσουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις.
Την ίδια στιγμή, στη Δυτική Ευρώπη η διείσδυση των γενοσήμων είναι υψηλή, σε αντίθεση με τον Νότο. Το 2013 στη Γερμανία η διείσδυση των γενοσήμων σε όγκο έφτανε το 72%, στην Ολλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο το 65%, όταν στην Ιταλία ήταν στο 41%, στην Πορτογαλία στο 48% και στην Ισπανία στο 49%.
Όπως ανέφερε στην «Καθημερινή» στέλεχος της αγοράς φαρμάκου, είναι «θέμα ψυχοσύνθεσης και νοοτροπίας διαφορετικής, αλλά και κινήτρων. Σε πολλές χώρες το πρωτότυπο είναι ένα ακριβό φάρμακο σε σχέση με το γενόσημο, οπότε το οικονομικό κίνητρο για τον ασθενή είναι ουσιαστικό. Επίσης, στην Ελλάδα τα γενόσημα προωθήθηκαν στη χειρότερη δυνατή στιγμή, ως μνημονιακό μέτρο, και από πολύ κόσμο εξελήφθησαν ως φάρμακα δεύτερης κατηγορίας. Αυτό που χρειάζεται είναι κίνητρα και ενημέρωση. Να εκπαιδευτεί ο νέος γιατρός να γράφει γενόσημα, να εκπαιδευτούν και οι νέοι ασθενείς. Είναι όμως μια προσπάθεια που θέλει χρόνο για να αποδώσει».