Πανελλαδικές πλέον διαστάσεις έχει λάβει το σοβαρό πρόβλημα αποζημίωσης των ιατροτεχνολογικών υλικών από τον ΕΟΠΥΥ προς τα φαρμακεία, όπως ενημερώνει ο αντιπρόεδρος του Π.Φ.Σ., Γιάννης Δαγρές.
Η δαπάνη των ανωτέρω υλικών για τον ΕΟΠΥΥ ανέρχεται μέχρι και πέρυσι (οπότε και υπάρχουν συγκεντρωτικά στοιχεία έτους), σε περίπου 60 εκατομμύρια ετησίως.
Σήμερα, ο τέταρτος κατά σειρά Φαρμακευτικός Σύλλογος της χώρας, εκείνος του Νομού Πέλλας, προστέθηκε στη λίστα των Συλλόγων ανά την Ελλάδα (Ρεθύμνου, Δράμας και Κοζάνης) που τις τελευταίες ημέρες επισήμως και δημοσίως διαμαρτύρονται για παράνομες περικοπές γνωματεύσεων, απώλεια χρημάτων σε βάρος των φαρμακοποιών και απαράδεκτη καθυστέρηση αποπληρωμής των φαρμακείων για τα εν λόγω υλικά.
Πιο συγκεκριμένα, ο Σύλλογος Κοζάνης αναφέρει συγκεκριμένα άδικα περιστατικά περικοπών:
- Περικόπηκαν συνταγές με βελόνες ινσουλίνης που χορηγήθηκαν σε ασθενή τον Ιανουάριο, καθώς έγινε χορήγηση αυτών και το Δεκέμβρη (εφόσον δεν λειτουργούσε το ηλεκτρονικό αρχείο, δεν ήταν δυνατός ο έλεγχος για το Δεκέμβριο ούτε για τον Ιανουάριο, ενώ οι φαρμακοποιοί εκτελούσαν χειρόγραφα).
- Περικόπηκαν γνωματεύσεις με κουπόνια εταιρειών που είναι πιστοποιημένα αλλά δεν αναγράφουν το είδος του αναλώσιμου (θέμα της εταιρείας, για το οποίο ο φαρμακοποιός δεν φέρει καμία απολύτως ευθύνη - εξάλλου είναι εύκολο για τον ΕΟΠΥΥ να αναγνώσει το κουπόνι μέσω του barcode).
- Περικόπηκαν συνταγές με αναλώσιμα διαβήτη από πνευμονολόγους του πρώην ΤΑΥΤΕΚΩ-ΔΕΗ (οι ίδιοι οι υπάλληλοι του ΕΟΠΥΥ έστελναν τους ασφαλισμένους στους εν λόγω γιατρούς, οι οποίοι -σημειωτέον- συνταγογραφούσαν μέσα στο ΠΕΔΥ, ήτοι σε δημόσια δομή.
'Αλλη περίπτωση αποτελεί ο Φ.Σ. Πέλλας, ο οποίος καταγγέλλει ότι ενώ η συμφωνία για την προθεσμία παροχής διευκρινήσεων από τα φαρμακεία όριζε 10 εργάσιμες ημέρες από την ημερομηνία ειδοποίησής τους, τώρα ο ΕΟΠΥΥ ζητούσε τις ενστάσεις σε 3 ημέρες, γεγονός που καταστρατηγεί τους όρους της σύμβασης.
Στη δε ανακοίνωσή του ο Φ.Σ. Δράμας αναφέρει χαρακτηριστικά: «Στην αρχή της λειτουργίας του ΕΔΑΠΥ οι φαρμακοποιοί στάθηκαν υπεύθυνα αρωγοί στην προσπάθεια του ΕΟΠΥΥ να εκσυγχρονίσει τις υπηρεσίες που παρέχει λειτουργώντας αμισθί ως δοκιμαστικοί χρήστες αποστέλλοντας καθημερινά αναφορές προβλημάτων λειτουργίας της πλατφόρμας και περιμένοντας υπομονετικά τις βελτιώσεις. Για τη μη λειτουργία της πλατφόρμας δεν φέρουμε καμία απολύτως ευθύνη και για τις υπηρεσίες που παρείχαμε για τη βελτίωση της δεν εισπράξαμε ούτε διεκδικήσαμε καμία ανταμοιβή.»
Σύμφωνα με τον κ. Δαγρέ, αν αυτά τα προβλήματα, τα οποία έχουν προκύψει όλα μέσα στο 2017, συνεχίσουν να υφίστανται και να διογκώνονται καθημερινά, όπως συμβαίνει τώρα, θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε αδυναμία των φαρμακείων να εξυπηρετούν τον κόσμο με ιατροτεχνολογικά υλικά, κάτι που θα προκαλέσει σοβαρή ταλαιπωρία και κινδύνους για τη δημόσια υγεία.
Επισημαίνεται ότι σχεδόν 1 εκατομμύριο πολίτες καθημερινά ή περιοδικά χρησιμοποιούν ιατροτεχνολογικά υλικά (ταινίες και βελόνες σακχάρου, βρεφικά γάλατα, ειδικές τροφές για ειδικές παθήσεις, υλικά υποστήριξης ατόμων με Μεσογειακή Αναιμία, ορθοπεδικά είδη, οξυγόνα υποστήριξης ασθενών με βαριές αναπνευστικές παθήσεις, υλικά κατάκλισης κ.ά.), ενώ δυνητικά αφορά σχεδόν όλον τον πληθυσμό για κάποια περίοδο της ζωής του.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι ο Π.Φ.Σ. έχει αποστείλει επιστολή στον ΕΟΠΥΥ (με ημερομηνία 21/6/2017), στην οποία επισημαίνει ότι είχε συμφωνηθεί η μη περικοπή γνωματεύσεων Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου, την περίοδο δηλαδή που δεν λειτουργούσε το e-dapy προμηθευτών και απειλεί με καταγγελία της σύμβασης.