Ηλεκτρονικό φαρμακείο» διαφήμιζε τις υπηρεσίες του με
φυλλάδιο που διανεμόταν στους πελάτες σούπερ μάρκετ των βορείων προαστίων:
καλλυντικές φαρμακευτικές κρέμες, προϊόντα κολλαγόνου και άλλα σχετικά
σκευάσματα, σε πολύ χαμηλές τιμές. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή»
ύστερα από έρευνα του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, βρέθηκε ότι η «έδρα»
του συγκεκριμένου e-φαρμακείου ήταν μία... καφετέρια στη Γλυφάδα. Λεπτομέρεια;
e-φαρμακείο στην Ελλάδα μπορεί να έχει μόνο φαρμακοποιός με έδρα φυσικό
φαρμακείο.
Δεν είναι το μόνο «πειρατικό» ηλεκτρονικό φαρμακείο που έχει καταγγείλει στις
αρμόδιες αρχές ο ΠΦΣ. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση ιστότοπου που πωλούσε
φάρμακα διαφημίζοντας «εδώ μπορείτε να αγοράσετε μεγάλη ποσότητα υψηλής
ποιότητας χαπιών χωρίς ιατρική συνταγή. Παραδίδουμε τα χάπια σε οποιαδήποτε
χώρα του κόσμου». Η όλη δομή είχε «στηθεί» με τέτοιο τρόπο, ώστε ο «πελάτης» να
θεωρεί ότι πρόκειται για μία νόμιμη επιχείρηση. Υπήρχε ακόμα και η εικόνα
γυναίκας με λευκή ρόμπα που παρέπεμπε σε φαρμακοποιό. Το εμπόρευμα ήταν φάρμακα
για αδυνάτισμα, για στυτική δυσλειτουργία, ηρεμιστικά κ.ά. Όλα διετίθεντο με το
τεμάχιο, ή μάλλον «με το χάπι». Π.χ. 80 λεπτά το ένα χάπι βιάγκρα.
Το φαινόμενο της πώλησης φαρμάκων μέσω του Διαδικτύου έχει συνεχόμενη αυξητική
τάση και παραμένει ανεξέλεγκτο. Με μία απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο
εμφανίζονται ιστοσελίδες που «υπόσχονται» καλύτερες τιμές, διακριτικότητα,
ευκολία και ασφαλή προϊόντα από την Ινδία. Στη συντριπτική πλειονότητά τους οι
ιστότοποι έχουν δημιουργηθεί και λειτουργούν από το εξωτερικό, χωρίς αυτό να
σημαίνει ότι τα σκευάσματα που πωλούνται και το «κύκλωμα» που τα διακινεί
βρίσκονται και αυτά εκτός Ελλάδας. Ωστόσο όλα «δείχνουν» ελληνικά. Συχνά, τα
ηλεκτρονικά καταστήματα από τα οποία γίνεται η διανομή είναι «φαντάσματα»,
καθώς αλλάζουν διακομιστές (servers) για να μην εντοπίζονται.
«Στην Ελλάδα απαγορεύεται η διάθεση φαρμάκων από το Διαδίκτυο», διευκρινίζει
στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του ΕΟΦ Ηλίας Γιαννόγλου και προσθέτει «υπάρχει μία
αυξανόμενη τάση για αγορά φαρμακευτικών προϊόντων από ξένες ιστοσελίδες που
μπορεί να εμφανίζονται ως ελληνικές και οι οποίες πωλούν προϊόντα μη
εγκεκριμένα, συχνά νοθευμένα ή πλαστά». Τα προϊόντα που συχνά παραποιούνται
είναι χάπια αδυνατίσματος, στυτικής δυσλειτουργίας και συμπληρώματα διατροφής.
«Από ελέγχους που έχουν γίνει, έχουν βρεθεί χάπια αδυνατίσματος με την ουσία
σιβουτραμίνη που έχει αποσυρθεί από την ευρωπαϊκή αγορά από το 2010, καθώς
προκαλεί προβλήματα στο καρδιοαγγειακό σύστημα. Τα ενισχυτικά στύσης περιέχουν
συχνά την ουσία σιλδεναφίλη που προκαλεί σοβαρή υπόταση, ενώ συμπληρώματα
διατροφής προωθούνται ως φυσικά, μολονότι μπορεί να έχουν επικίνδυνες δραστικές
ουσίες. Στην καλή περίπτωση τα παραποιημένα φάρμακα είναι σκέτο αλεύρι. Έχει
βρεθεί και αυτό», επισημαίνει ο κ. Γιαννόγλου.
Ο ΕΟΦ ενημερώνει με ανακοινώσεις του για τους κινδύνους του Διαδικτύου και
επιπλέον έχει στενή συνεργασία με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΓΑΔΑ.
Ενα μέτρο που θα δώσει ένα μίνιμουμ ασφάλειας στον καταναλωτή είναι η
πιστοποίηση των νομίμως λειτουργούντων ελληνικών e-φαρμακείων, η οποία όμως
έχει καθυστερήσει δραματικά.
Ως φορέας πιστοποίησης έχει οριστεί από τον Μάρτιο 2016 ο ΠΦΣ, ο οποίος έχει
ήδη έτοιμη ειδική πλατφόρμα για να κάνουν αίτηση οι ενδιαφερόμενοι
φαρμακοποιοί. Όσοι πιστοποιούνται θα ανεβάσουν στον ιστότοπό τους ειδικό
«σήμα», ώστε ο καταναλωτής να αναγνωρίζει ότι λειτουργούν νόμιμα.
«Έχουμε ζητήσει από τις αρχές φθινοπώρου από το υπουργείο Υγείας τον καθορισμό
των τελικών λεπτομερειών για την πιστοποίηση. Όμως, ούτε φωνή ούτε ακρόαση»,
σημειώνει στην «Κ» ο πρόεδρος του ΠΦΣ Κωνσταντίνος Λουράντος, κατηγορώντας το
υπουργείο για αδιαφορία.
Ο ακριβής αριθμός των e-φαρμακείων στην Ελλάδα δεν είναι γνωστός. Πρόκειται για
μία αγορά με σκληρό ανταγωνισμό, αφού από το ένα e-φαρμακείο στο άλλο είναι
μόνο «ένα κλικ απόσταση». Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι εννέα στα δέκα
είναι εξαντλημένα οικονομικά, αφού δεν αντέχουν στο πλαίσιο του ανταγωνισμού να
«ρίχνουν» τις τιμές με εκπτώσεις που μπορεί να ξεπεράσουν και το 35%. Σε κάθε
περίπτωση όμως πρόκειται για μία αγορά για την οποία ενδιαφέρεται και το
ελληνικό κοινό. Είναι ενδεικτικό ότι ένας στους οκτώ καταναλωτές, το πρώτο
τρίμηνο του 2016, παρήγγειλε μέσω Διαδικτύου προϊόντα από φαρμακείο.
ΠΗΓΗ: Καθημερινή