
Το 70% των καταναλωτών ακόμα προτιμούν την προσωπική επαφή με τον φαρμακοποιό έναντι του διαδικτυακού φαρμακείου, σύμφωνα με έκθεση της CVS Health. Ωστόσο από την ίδια έκθεση προκύπτει ότι για να ανταποκριθεί το φαρμακείο στις άμεσες μελλοντικές τους ανάγκες θα πρέπει να επανασχεδιαστεί το επιχειρηματικό του μοντέλο, βασιζόμενο φυσικά σε αυτήν τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει «χτίσει» με τους πελάτες του.
'Αρθρο του Forbes -επικαλούμενο την εν λόγω έκθεση- αναφέρει ότι οι καταναλωτές θέλουν πλέον πολλά περισσότερα από το φαρμακείο τους: να τους εξυπηρετεί ως ένας κόμβος υγείας, μέσα από τον οποίο θα λαμβάνουν εξατομικευμένη και ολιστική φροντίδα, ποικίλες υπηρεσίες για ήπιες παθήσεις και παραπομπές για οδοντιατρική φροντίδα, εργαστηριακές και ακτινολογικές εξετάσεις. Είναι γεγονός ότι η επιχειρηματική πραγματικότητα, η μεταστροφή στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ο ανταγωνισμός μεταξύ των διανομέων και οι εξελίξεις στην ψηφιακή τεχνολογία αποτελούν παράγοντες επανακαθορισμού του ρόλου του φαρμακείου και των μέσων βιωσιμότητάς του. Το φαρμακείο του μέλλοντος λοιπόν πρέπει επίσης να εστιάσει σε 3 ακόμα σημεία-κλειδιά πέρα από τις αλλαγές στην επιχειρησιακή του λειτουργία. Αυτά είναι:
Ψηφιακές υπηρεσίες και λειτουργίες: Ο μόνος ίσως τρόπος να ανταγωνιστεί το φαρμακείο τις διαδικτυακές πλατφόρμες που είναι βολικές και πιο συμφέρουσες οικονομικά, είναι να διαθέτει και αυτό την έξυπνη εφαρμογή του, από την οποία θα παρέχεται online επικοινωνία (τηλεϊατρική), εκτέλεση συνταγής, πληρωμές, αποστολή κατΆ οίκον κτλ. Αυτό φυσικά απαιτεί υποδομές σε ψηφιακά εργαλεία, γνώσεις για τη διαχείριση δεδομένων, πρόσβαση σε ηλεκτρονικούς φακέλους ασθενών και σύνδεση με αυτούς κ.ά.
Τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ): Ελάχιστα αξιοποιείται το σύνολο των δυνατοτήτων της ΑΙ στο φαρμακείο, αναφέρουν οι ειδικοί. Από τον εντοπισμό περιπτώσεων πολυφαρμακίας, την πρόβλεψη κινδύνων που διατρέχουν συγκεκριμένοι ασθενείς, τη βοήθεια σε θέματα διάγνωσης και τη σύσταση φαρμάκων έως και την πρόβλεψη για το ποιος είναι πιο πιθανό να μην ακολουθήσει σωστά την αγωγή, η ΑΙ μπορεί να προσφέρει πολλά στον φαρμακοποιό.
Ουσιαστική εκπαίδευση στη φροντίδα ασθενών: Έκθεση της Delloitte προβλέπει ότι βασικός πάροχος πρωτοβάθμιας φροντίδας θα γίνει ο φαρμακοποιός, ο οποίος αναλαμβάνει πλήρως τους ασθενείς με ήπιες παθήσεις και διαχειρίζεται τους χρόνια πάσχοντες π.χ. με διαβήτη, υπέρταση, άσθμα κ.ά. Αυτό εκτός από νομικές αλλαγές, απαιτεί όμως και την ανάλογη κατάρτιση και πιστοποίηση για να προσφέρονται τέτοιες υπηρεσίες εντός του φαρμακείου.