Ο κ. Αριστείδης είναι χρόνια πελάτης στο φαρμακείο. Μόνιμη επωδός του είναι: «Έχε το νου σου παιδί μου, πολλά φάρμακα παίρνω, να μην πάθω τίποτα!». Δεν απορρίπτει/αμφισβητεί την όποια συνιστώμενη αγωγή του, αντίθετα είναι ιδιαίτερα υπάκουος και συνεπής. Έρχεται κάθε φορά στο φαρμακείο με την αντίστοιχη συνταγή του από τον κάθε ιατρό και φυσικά αγχώνεται για το πώς θα διαχειριστεί το σύνολο της αγωγής του, το οποίο φαντάζει και είναι χαοτικό! Ο κ. Αριστείδης λαμβάνει κλοπιδογρέλη από τον καρδιολόγο του καθώς και στατίνες, αντιδιαβητικά, εσομεπραζόλη, αγωγή για τα αρθριτικά του, εισπνεόμενα, αντιβίωση για μια ουρολοίμωξη, αντιφλεγμονώδη αντιπυρετικα, διουρητικά για φλεβίτιδα, κολλύρια, αντικαταθλιπτικά και πολλά άλλα...
Το ίδιο ανησυχούμε κι εμείς! Γιατί χρειάζεται:
- Να καθοδηγήσουμε στη λήψη των φαρμάκων του με σαφείς και σωστές οδηγίες δοσολογίας πάνω σε κάθε κουτί αλλά και να βρούμε έξυπνους τρόπους να συνδυάσουμε το σύνολο της αγωγής του ώστε να μην τα ξεχνάει.
- Να διερευνήσουμε αν κατάφερε να μεταφέρει σωστά το ιστορικό του στον εκάστοτε ιατρό, ώστε να μην υπάρχουν αλληλεπιδράσεις φαρμάκων.
- Να του εξηγήσουμε και να του επιδείξουμε σωστά τη χρήση συσκευών φαρμάκων (π.χ. εισπνοές ή ινσουλίνες).
- Να τον πείσουμε να απευθύνεται ξανά στο γιατρό του για την παρακολούθηση της θεραπείας του και να αποφύγει την υπερφόρτωση φαρμάκων για τον ίδιο λόγο από διαφορετικές ειδικότητες ή ιατρούς. 5. Να συνεργαστούμε με τους γιατρούς του για να αποφύγουμε την ταλαιπωρία του εξαιτίας των ελλείψεων.
- Να τον ενημερώνουμε για τις παρενέργειες και για το σωστό χρονοδιάγραμμα λήψης φαρμάκων. Όλα αυτά σε ένα περιβάλλον χωρίς καμία κεντρική, συστηματική βοήθεια, όπως έχουν οι φαρμακοποιοί άλλων χωρών στις οποίες η φαρμακευτική φροντίδα είναι καθιερωμένη ως πρακτική.
Ειδικότερα:
• Χωρίς έναν ενιαίο, προσβάσιμο από εμάς
Φάκελο Ασθενούς, ώστε να μπορούμε
να ενημερωθούμε για όλα τα φάρμακα,
συνταγογραούμενα και μη, που λαμβάνει ο κ. Αριστείδης και χωρίς συνεργασία
όλων των επαγγελματιών υγείας.
• Χωρίς τον απαραίτητο χρόνο και ειδικές
συνθήκες.
• Χωρίς πόρους που θα χρηματοδοτήσουν
τέτοιες ενέργειες και θεσμική αποδοχή.
Όμως ο κ. Αριστείδης δεν μπορεί να
περιμένει πότε και αν θα γίνουν όλα αυτά.
Τα φάρμακά του τα λαμβάνει τώρα, τα
προβλήματά του είναι τώρα. Ποιος είναι
αυτός που θα βρει αποτελεσματικό τρόπο
να τον βοηθήσει;
Η απάντηση είναι σαφέστατη:
ο Φαρμακοποιός του!
Είναι σαφές ότι το σύγχρονο φαρμακείο χρειάζεται αποτελεσματική μηχανοργάνωση σε όλα τα επίπεδα:
- Να αποθηκεύει στο πρόγραμμά του όλα τα προϊόντα που προμηθεύεται, συνταγογραφούμενα και μη φάρμακα και παραφάρμακα, ώστε να διαθέτει κατά το δυνατόν ενημερωμένο ιστορικό.
- Να διαθέτει αυτόματο σύστημα ανίχνευσης αλληλεπιδράσεων φαρμάκων/παραφαρμάκων.
- Να έχει αναπτύξει κατάλληλα, εύχρηστα, για τον ίδιο αλλά και για τον ασθενή, εργαλεία σήμανσης και καθοδήγησης χρήσης φαρμάκων και συσκευών (ετικέτες δοσολογίας, οδηγίες χρήσης, ενημερωτικά φυλλάδια, εργαλεία υπενθύμισης δόσεων, βιντεάκια καθοδήγησης).
- Να μάθει πώς να ανοίξει τους διαύλους επικοινωνίας και να αναπτύξει στρατηγικά το πεδίο της θεραπευτικής συμμαχίας με τους υπόλοιπους επαγγελματίες υγείας, που μέχρι τώρα αναλωνόταν σε γραφειοκρατικές διαδικασίες (π.χ. το κυνήγι της σφραγίδας), με όρους αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού.
Στην εποχή μας όλα αυτά μπορούν να μπουν
σε μια καλύτερη τροχιά με τη χρήση ειδικών
προγραμμάτων υπολογιστών.
Τα προγράμματα φαρμακείων ήδη έχουν
αναπτύξει αρκετά πεδία καταχώρησης
και διαχείρισης πελατών, συνεργάζονται
αρμονικά με προγράμματα σήμανσης
και ειδικά προγράμματα εύρεσης
αλληλεπιδράσεων. Η στρατηγική επιλογή
τους από το φαρμακείο όχι μόνο θα
βοηθήσει εμάς να ανταπεξέλθουμε στις
ανάγκες της δουλειάς μας, αλλά και τις ίδιες
τις εταιρείες που μας παρέχουν τα διάφορα
εργαλεία να αναπτύξουν καλύτερες και
αποδοτικότερες εκδόσεις τους, να κάνουν
το λεγόμενο customizing ώστε να προκύψει
αμοιβαίο όφελος: αύξηση της ευχρησίας
στην καθημερινότητα, καλύτερες επιδόσεις.
Επιπλέον, η παροχή όλο και περισσότερων
τέτοιων δράσεων όχι μόνο θα μας
καταξιώσει ατομικά αλλά θα ανοίξει
συλλογικά πόρτες που μέχρι σήμερα
παραμένουν κλειστές και αδιάφορες στην
εξέλιξη του επαγγέλματός μας.
Η ευθύνη μας δεν είναι μόνο απέναντι
στον κ. Αριστείδη, αλλά και απέναντι στον
ίδιο τον εαυτό μας ως επαγγελματίες και
επιστήμονες.