Κρίσιμος αναδεικνύεται ο ρόλος του φαρμακοποιού στην ενημέρωση των ασθενών σχετικά με τη νόσο και την αγωγή τους, δεδομένου ότι σύμφωνα με στοιχεία του αμερικανικού Οργανισμού για την έρευνα και την ποιότητα στη φροντίδα υγείας (Agency for Healthcare Research and Quality), οι ασθενείς τείνουν να ξεχνούν αμέσως το 40-80% των πληροφοριών που λαμβάνουν από επαγγελματίες υγείας. Επιπλέον το 50% όσων θυμούνται, το θυμούνται λανθασμένα.
Το αμερικανικό περιοδικό Pharmacy Times, με βάση τα παραπάνω στοιχεία, κάνει λόγο για την ανάγκη ενίσχυσης των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των φαρμακοποιών μέσω μιας ποικιλίας «εργαλείων» που τελικά θα συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση και συμμόρφωση στην αγωγή.
Ανάμεσα σε αυτά είναι οι ανοιχτού τύπου ερωτήσεις ώστε να ενθαρρύνετε τους ασθενείς σας να περιγράψουν με δικά τους λόγια τι γνωρίζουν για τα φάρμακα που πρόκειται να λάβουν, όπως:
- Γιατί λαμβάνετε αυτό το φάρμακο;
- Πώς το παίρνετε, με φαγητό ή με άδειο στομάχι;
- Μπορείτε να μου δείξετε πώς παίρνετε το φάρμακο;
- Έχετε αισθανθεί κάποια παρενέργεια;
- Σας ανησυχεί κάτι σχετικά με αυτό το φάρμακο;
- Πού αποθηκεύετε τα φάρμακά σας;
Στο στάδιο αυτό είναι σημαντικό να μη διακόπτετε τον ασθενή, αλλά να περιμένετε να ολοκληρώσει και μετά να δώσετε τις απαραίτητες διευκρινίσεις, ενώ χρήσιμο είναι να ρωτάτε και ποιες είναι οι απόψεις του σχετικά με την υγεία και την αυτοφροντίδα.
Φυλλάδια στα οποία καταγράφονται βασικές οδηγίες χρήσης των φαρμάκων είναι επίσης πολύ βοηθητικά για τους ασθενείς.
Ζωτικής σημασίας χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς και η τακτική επανάληψη της επικοινωνίας, είτε τηλεφωνικά είτε από κοντά. Δίνεται η ευκαιρία για πιο στοχευμένη αξιολόγηση της χρήσης των φαρμάκων, ενώ εντοπίζονται προβλήματα με την αγωγή ή ζητήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν. ΓιΆ αυτό μπορείτε να ενθαρρύνετε τους ασθενείς να καταγράφουν τις απορίες τους και να επανέρχονται στο φαρμακοποιό για επίλυση.
Τέλος, δεν είναι αμελητέα η προσοχή στη «γλώσσα του σώματος». Καλό είναι η συζήτηση να γίνεται ιδιωτικά, με τον φαρμακοποιό καθιστό στο ίδιο επίπεδο με τον ασθενή του.
Πέρα από αυτά τα εργαλεία, οι ειδικοί προτείνουν η σχετική εκπαίδευση στις μεθόδους επικοινωνίας να γίνεται από τις πανεπιστημιακές σπουδές, αλλά και από τους φαρμακοποιούς στο προσωπικό του φαρμακείου.