Στο μεγάλο συνέδριο για την πολιτική υγείας στην Ελλάδα «The future of Healthcare in Greece», το οποίο πραγματοποιήθηκε εχθές 22/3/2018 στην Αθήνα, μίλησαν εξέχουσες διεθνείς προσωπικότητες του χώρου και στελέχη της κυβέρνησης. Το φετινό πρόγραμμα του συνεδρίου εστίασε στα σημαντικότερα προβλήματα της Υγείας στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, καθώς και σε νέες ιδέες για ανάπτυξη και επενδύσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός εξήγγειλε ότι προωθούνται αλλαγές στην προμήθεια, την τιμολόγηση και στην αποζημίωση των φαρμάκων, παράλληλα με την προσπάθεια να μειωθούν οι σπατάλες. «Θέλουμε να διαβεβαιώσουμε ότι η περίοδος της ασυδοσίας και της σπατάλης έχει κλείσει οριστικά», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός ενώ ανέφερε ότι η δράση της επιτροπής αξιολόγησης της καινοτομίας (ΗΤΑ) αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα. Όσο για τις αλλαγές στο φάρμακο είπε ότι «το επόμενο διάστημα μπορούμε να πάμε σε ορισμένες πρώτες μετρήσιμες αλλαγές που να βελτιώνουν το σημερινό πλαίσιο, το οποίο παρήγαγε στρεβλώσεις».
Ο γενικός γραμματέας Δημόσιας Υγείας Γιάννης Μπασκόζος απεύθυνε μέρος της ομιλίας του προς τους «Θεσμούς» και τη φαρμακοβιομηχανία. Από τους πρώτους ζήτησε να γίνει αντιληπτό ότι η χώρα δεν μπορεί να συνεχίσει με τόσο χαμηλό ποσοστό δημόσιων δαπανών Υγείας. Από τη φαρμακοβιομηχανία ζήτησε ανοχή λόγω δημοσιονομικής επιτήρησης. «Δικαιούμαστε και έχουμε ανάγκη ειδικής πολιτικής τιμών και διευκολύνσεων», είπε χαρακτηριστικά. Όσο για την ίδια την κυβέρνηση, είπε ότι βασικός της στόχος είναι η πρόσβαση στο αναγκαίο φάρμακο για όλους, η ενίσχυση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για έλεγχο και αποτροπή κακών πρακτικών συνταγογράφησης και η χρήση επιστημονικά αποδεκτών θεραπευτικών πρωτοκόλλων.
Θέλοντας να επισημάνει τις στρεβλώσεις στο χώρο και την ανάγκη για μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό, από την πλευρά της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (Π.Ε.Φ.), ο Βασίλειος Πενταφράγκας έδωσε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Οι τρεις μεγαλύτεροι τομείς εισαγωγών της χώρας το 2015, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ήταν τα αυτοκίνητα με εισαγωγές ύψους 922 εκατ. ευρώ, τα πλοία με 1,605 δισ. ευρώ και με 2,207 δισ. ευρώ τα φάρμακα. Αυτοκινητοβιομηχανία η χώρα δεν είχε ποτέ. Τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη καταφέραμε με πολύ κόπο να την καταστρέψουμε. Διαθέτουμε όμως ακόμη 27 εγχώριες και μία πολυεθνική παραγωγική μονάδα φαρμάκων. Δυνητικά, τουλάχιστον τα μισά φάρμακα από αυτά που εισάγουμε, θα μπορούσαν να καλυφθούν από την εγχώρια παραγωγή. Τι κάνουμε;»
Ο ίδιος μάλιστα έκανε έκκληση για διακομματική συναίνεση στην εφαρμογή μιας εθνικής πολιτικής φαρμάκου, η οποία θα περιλαμβάνει –μεταξύ άλλων– ενίσχυση των προϋπολογισμών, επενδύσεις, αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών, καθιέρωση συστήματος κινήτρων και αντικινήτρων για τους λειτουργούς υγείας.