Με επιστολή τους προς τον Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων Νικόλαο Μανιό, τα μέλη του ΣΦΕΕ ζητούν την άμεση απόσυρση των παρακάτω άρθρων πριν την τελική ψήφιση του νομοσχεδίου, στο οποίο περιέχονται και οι σχετικές διατάξεις για τη φαρμακευτική δαπάνη.
'Αρθρο 87-Διατάξεις για την φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ
Όπως αναφέρει στην επιστολή του ο ΣΦΕΕ «όσον
αφορά στα νέα φάρμακα που θα επιτύχουν να εισαχθούν στην ελληνική αγορά παρά τα
ανωτέρω «φίλτρα», η πρόθεση του υπουργείου Υγείας είναι να πενταπλασιάσει κατ?
ελάχιστον το τέλος εισόδου για τις νέες δραστικές που προστατεύονται από
δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και να διαμορφωθεί το σχετικό ποσοστό σε 25%. Η υιοθέτηση
ενός τέτοιου μέτρου θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην παρεμπόδιση ή ακόμα
και στον αποκλεισμό των ασθενών από την πρόσβαση στα νέα και καινοτόμα φάρμακα,
παραβιάζοντας τους θεμελιώδεις κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (acquis
communautaire) για την δημόσια υγεία και την ελεύθερη κυκλοφορία των προϊόντων.
Ακόμα χειρότερα, υπάρχει η πρόθεση το μέτρο
αυτό να έχει αναδρομική ισχύ (από 1/1/2017) κατά παράβαση κάθε έννοιας
προβλεψιμότητας που απαιτεί το δίκαιο, όχι μόνο ανατρέποντας πλήρως τα δεδομένα
εισόδου τους στην αγορά, αλλά και ανατρέποντας τον σχετικό οικονομικό
προγραμματισμό των εταιρειών και κυρίως αιφνιδιάζοντας τους ασθενείς, οι οποίοι
αγωνιούν να λάβουν νέες θεραπείες.
Παράλληλα, αντί να θεσπιστούν διαρθρωτικά
μέτρα τα οποία θα οδηγήσουν στον εξορθολογισμό της δημόσιας δαπάνης και ως εκ
τούτου στη μείωση του claw-back, τουλάχιστον 30% για το 2017, προτείνεται η
εισαγωγή μιας ενοποιημένης κλίμακας των υφισταμένων ποσοστών εκπτώσεων
(rebates), που φτάνουν στο 50%. Είναι προφανές ότι πλέον απειλείται η επιβίωση
πολλών φαρμακευτικών επιχειρήσεων.
'Αρθρο 89-Νέα κριτήρια αξιολόγησης φαρμάκων θετικού καταλόγου
Εάν εφαρμοστούν οι προτεινόμενες προϋποθέσεις αποζημίωσης είτε σωρευτικά είτε σε συνδυασμό, τότε η είσοδος νέων φαρμάκων στην χώρα καθίσταται απαγορευτική και δύναται να καθυστερήσουν νέα φάρμακα να φτάσουν στον Έλληνα ασθενή από 2 έως και 4 χρόνια.
Ο ισχυρισμός πως μόνο τα νέα και καινοτόμα
προϊόντα ευθύνονται για την επιβάρυνση της φαρμακευτικής δαπάνης, έρχεται σε
ευθεία αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Πολιτική Δημόσιας Υγείας για το διάστημα
2014-2020 (Καν. 282/2014) και τα ισχύοντα στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, που
αναγνωρίζουν την προστιθέμενη αξία της
καινοτομίας στην κοινωνία και έχουν – προ καιρού – προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις
που την προάγουν. Η υιοθέτηση ενός τέτοιου μέτρου θα οδηγήσει με μαθηματική
ακρίβεια στην παρεμπόδιση ή ακόμα και στον αποκλεισμό των ασθενών από την
πρόσβαση στα νέα και καινοτόμα φάρμακα, παραβιάζοντας τους θεμελιώδεις κανόνες
της Ευρωπαϊκής Ένωσης (acquis communautaire) για τη δημόσια υγεία και την
ελεύθερη κυκλοφορία των προϊόντων.
Θα
πρέπει να τονίσουμε ότι παρά τις υπέρογκες εκπτώσεις και αναγκαστικές
επιστροφές που επιβαρύνουν διαρκώς τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις όλα αυτά τα
χρόνια της κρίσης, ο κλάδος του φαρμάκου στηρίζει το Δημόσιο Σύστημα Υγείας με
κάθε τρόπο και κυρίως αναλαμβάνοντας το κόστος των φαρμάκων για τους
ανασφάλιστους συμπολίτες μας, το οποίο ξεπερνά τα 120εκ. € τον χρόνο, αλλά και
επιστρέφοντας στην Πολιτεία περισσότερα από €1δισ. για το 2016».