
Τα παλιά τα χρόνια οι έµποροι πολλές φορές πουλούσαν την πραµάτεια τους κουβαλώντας την ή στους ώµους τους ή πάνω σ' ένα γάιδαρο, περιφερόµενοι από τον ένα τόπο στον άλλο. Έτσι ερµηνεύεται η µεσαιωνική φράση «τέχνη περισυρόµενη» ή η σηµερινή «αυτή η τέχνη έχει πέραση».
Σε αυτήν την «πέραση», ο αρχαίος έµπορος έκανε γύρον συνάµα δε και «πώλησιν», κι έτσι ο τρόπος που εµπορευόταν ο αρχαίος Έλληνας έµπορος ονοµάστηκε στα ενετικά ziro και στα λατινικά gurus, οδηγώντας στο σηµερινό «τζίρο» που σηµαίνει τα έσοδα από τις πωλήσεις των προϊόντων ή/και των υπηρεσιών που το εµπόριο διαθέτει.
Aπό τα αρχαία χρόνια του γύρου φτάσαµε στο σήµερα, στα χρόνια της οικονοµικής ύφεσης. O Έλληνας επιχειρηµατίας φαρµακοποιός έχασε την τελευταία εξαετία τα 2/3 περίπου του τζίρου του και έφτασε στο σηµείο να διερωτάται αν το επάγγελµά του θα συνεχίσει να «έχει πέραση», τη στιγµή που η πολυπλόκαµη κρίση τυλίγεται γύρω από το σώµα του φαρµακείου, απειλώντας το µε οικονοµική ασφυξία.
Γιατί στο περιβάλλον του οι απειλές είναι επικίνδυνα πολλές και ποικίλες:
- Συνεχείς περικοπές τιµών off patent και γενοσήµων φαρµάκων
- Αναιµικές προοπτικές συµµετοχής στον τζίρο των καινοτόµων φαρµάκων
- Βιοτεχνολογικά φάρµακα εκτός δικτύου των φαρµακείων
- Συρρίκνωση τζίρου παραφαρµακευτικών από το ηλεκτρονικό εµπόριο
- Αφαίρεση σηµαντικού µέρους των Μ.Υ.ΣΥ.ΦΑ. προς τα super market
- Αυξηµένες εισφορές µε το νέο ασφαλιστικό νοµοσχέδιο
- Βαρύτατη φορολογία για τα εισοδήµατα άνω των 20.000€.
Σε αυτήν τη σύγχρονη δύσκολη συγκυρία, ο καθένας ξεχωριστά και ο κλάδος – δια των εκπροσώπων του – δεν µπορούν και δεν πρέπει να αρκεστούν µόνο σε στάση αµυντική, στην απόκρουση απλά των επερχόµενων κινδύνων.
Πρέπει να κινηθούν επιθετικά, αναζητώντας και διεκδικώντας από την πολιτεία, αλλά και από άλλους κλάδους και κανάλια παροχής υπηρεσιών και προϊόντων υγείας, νέες πηγές τζίρου για το ελληνικό φαρµακείο.
Ποιες θα µπορούσαν να ήταν –ενδεικτικά– οι πηγές νέων εσόδων;
- Αποζηµίωση από την πολιτεία των υπηρεσιών που παρέχουµε (από τις απλούστερες, όπως η χορήγηση επείγουσας αντισύλληψης, η περιποίηση µικρών τραυµάτων ή η παροχή εµβολιασµών, έως τις πιο απαιτητικές όπως η συµβουλευτική για ήσσονος σηµασίας ασθένειες, για τα προγράµµατα µεθαδόνης, η συνταγογράφηση και η παρακολούθηση της φαρµακοθεραπείας των ασθενών κλπ.).
- Αποζηµίωση για τη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων.
- Εµπορία προϊόντων άλλων εµπορικών κλάδων και καναλιών διανοµής (βιβλία υγείας για καταναλωτές, προϊόντα διαιτητικά και ειδικής διατροφής, διαγνωστικές συσκευές και προϊόντα κλπ.).
- Εµπορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Αποζηµίωση εφηµεριών & διανυκτερεύσεων.
- Εκµετάλλευση κινήτρων για αύξηση της διείσδυσης ελληνικών γενοσήµων.
Αυτές τις νέες πηγές τζίρου αλλά και άλλες που θα ανοίξουν µελλοντικές διεξόδους για το επάγγελµα, έτσι ώστε να έχει πέραση και στο µέλλον, εξετάζουµε στο τρέχον τεύχος του περιοδικού "Φαρμακευτικός Κόσμος" που ήδη έχετε παραλάβει. Είναι που δεν ξεχνάµε ότι «το µόνο µέρος που η λέξη επιτυχία έρχεται πριν από την εργασία είναι στο λεξικό», και το περιοδικό µας δεν είναι –βεβαίως– τέτοιο.