Στο στόχαστρο μεγάλων φαρμακοβιομηχάνων άλλα και λιανέμπορων καλλυντικών βρίσκεται η γοργά αναπτυσσόμενη αγορά των φαρμακείων. Πρόκειται για αγορά με τζίρο που αγγίζει τα 10 δισ. € το χρόνο και αναπτύσσεται με διψήφιους ρυθμούς, οι οποίοι κυμαίνονται γύρω στο 10% με 12%. Μάλιστα, τα φαρμακεία κερδίζουν συνεχώς περισσότερους πελάτες για καλλυντικά, με αποτέλεσμα η αγορά τους να βαίνει συνεχώς ανοδικά, τάση που εκτιμάται ότι θα αυξηθεί άρδην τα επόμενα χρόνια.
Παρ’ ότι το θεσμικό πλαίσιο εμποδίζει ακόμη την είσοδο εταιρειών στο χώρο της λιανικής πώλησης των φαρμάκων, μεγάλοι παίκτες του χώρου λαμβάνουν θέσεις και ετοιμάζονται για τις επόμενες κινήσεις.
Ενόψει των κυοφορούμενων αλλαγών, τα φαρμακεία «συνασπίζονται» γύρω από δίκτυα, τα οποία αποτελούν πολυμετοχικές εταιρείες. Πρόκειται υπό μία έννοια για «ομπρέλες» κάτω από τις οποίες συνενώνονται φαρμακοποιοί, διατηρώντας ταυτόχρονα την ιδιοκτησιακή τους ανεξαρτησία. Σήμερα λειτουργούν τέσσερα τέτοια δίκτυα συγκεντρώνοντας όμως μόνο γύρω στα 300 φαρμακεία από 10.000 που λειτουργούν στη χώρα, υπό τις επωνυμίες Active Health, Advance, Pharmaxis, Pharmaplus. Πρόκειται για τάση που αναμένεται, σύμφωνα με τους ίδιους τους φαρμακοποιούς, να ενισχυθεί μελλοντικά, ενόψει των αλλαγών που αναμένεται να δρομολογηθούν. Άλλωστε, τα δίκτυα αυτά θα μπορούσαν ενδεχομένως να μετασχηματιστούν σταδιακά σε επώνυμες αλυσίδες φαρμακείων.
Προς την κατεύθυνση αυτή, της δημιουργίας δηλαδή αλυσίδων φαρμακείων, επιδιώκουν να κινηθούν εταιρείες από το χώρο των καλλυντικών και των φαρμάκων, εφόσον απελευθερωθεί η αγορά. Ανάμεσά τους, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, βρίσκονται οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες στο χώρο της λιανικής πώλησης καλλυντικών, ο όμιλος των αδελφών Χόντου και ο όμιλος Μαρινόπουλου. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στελέχη του χώρου, το εκτενές δίκτυο των καταστημάτων Hondos Centre, αλλά και το προφίλ τους, αποτελούν πλεονέκτημα στην προκειμένη περίπτωση και διευκολύνουν την τοποθέτηση φαρμάκων και παραφαρμακευτικών προϊόντων στα ράφια τους. Άλλωστε, στα Hondos Centre πωλούνται ήδη εξειδικευμένα καλλυντικά που προωθούνται από τις παραγωγούς εταιρείες κυρίως για πώληση σε φαρμακεία.
Πλεονέκτημα παρουσιάζει και η περίπτωση του ομίλου Μαρινόπουλου, καθώς διαθέτει ήδη φαρμακείο, αλλά και φαρμακοβιομηχανία, τη Φαμάρ. Παράλληλα, ο όμιλος έχει μεγάλη εμπειρία από το λιανεμπόριο και μάλιστα σε πολλούς τομείς, από σούπερ μάρκετ και ένδυση μέχρι «καφέ». Άλλωστε, με την πρόσφατη πώληση του 50% της Marks & Spencer στην ίδια τη βρετανική εταιρεία, τα ξαδέλφια Μαρινόπουλου ενίσχυσαν τα ταμεία του ομίλου με ρευστότητα ύψους 50 εκατ. €.
Στο ίδιο μήκος κύματος αναμένεται να κινηθούν και οι μεγάλοι παίκτες από το χώρο του φαρμάκου. Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν τις απαραίτητες κινήσεις εταιρείες, όπως η Alapis, η Vianex και η Lavipharm. Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, ορισμένες διερευνούν τις αγορές του εξωτερικού για να κλείσουν συνεργασίες με επώνυμες αλυσίδες φαρμακείων. Επιπλέον, κινήσεις όπως η εξαγορά φαρμακαποθηκών από την Alapis και η απόκτηση από την εταιρεία του 49% της Κ.Π. Μαρινόπουλος θεωρείται ότι «δείχνουν» προς την ίδια κατεύθυνση.
Στο χορό της δημιουργίας αλυσίδων φαρμακείων ενδέχεται να εισέλθουν και εταιρείες εισαγωγής και παραγωγής καλλυντικών όπως είναι η Σαράντης ή η Γερολυμάτος. Η Γερολυμάτος, μάλιστα, πρόσφατα ενίσχυσε τη ρευστότητά της κατά 7,5 εκατ. € με την είσοδο στο μετοχικό της NBGI, η οποία αποτελεί το βραχίονα private equity του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας. Παράλληλα, προχώρησε πρόσφατα σε συνεργασία με τη βρετανική Alloga, η οποία ανήκει στον όμιλο Alliance Healthcare και παρέχει υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά φαρμακευτικών ειδών και προϊόντων υγείας. Στον ίδιο όμιλο ανήκει η βρετανική αλυσίδα φαρμακείων Boots.
Οι εξελίξεις αυτές, εάν τελικά υλοποιηθούν, θα φέρουν τα πάνω κάτω στην αγορά των φαρμακείων, η οποία χαρακτηρίζεται από μικρή συγκέντρωση. Χαμένοι της υπόθεσης θα βρεθούν συνολικά οι φαρμακοποιοί και κυρίως οι μικροί. Σήμερα τα φαρμακεία λειτουργούν ως μεμονωμένες, κυρίως ατομικές επιχειρήσεις, απασχολώντας κατά μέσο όρο 1,5 υπαλλήλους, όταν στην Ε.Ε. ο μέσος όρος είναι 3 εργαζόμενοι ανά φαρμακείο. Η δημιουργία αλυσίδων θα οδηγήσει, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, σε απελευθέρωση του ωραρίου, μειώνοντας ταυτόχρονα τη διαπραγματευτική δύναμη των φαρμακοποιών. Πρόκειται για αλλαγές που θα σημάνουν, βάσει εκτιμήσεων, τον εκμηδενισμό του μικρού φαρμακείου. Η διαπραγματευτική δύναμη των μεγάλων αλυσίδων φαρμακείων είναι εντυπωσιακή, παρατηρεί στέλεχος φαρμακοβιομηχανίας. Αλυσίδες τύπου Boots, για παράδειγμα, πουλούν τα προϊόντα τους 10 ή ακόμη και 15 φορές ακριβότερα απ’ ό,τι τα αγοράζουν. Εξ’ ου και όσοι γνωρίζουν καλά την αγορά επισημαίνουν ότι η μετάβαση θα πρέπει να γίνει μέσω ενός ισχυρού θεσμικού πλαισίου, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη σταδιακή προσαρμογή των μικρών στη νέα πραγματικότητα.
|