Το ηλεκτρονικό εμπόριο OTC φαρμάκων και ειδών φαρμακείου αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο στην Ευρώπη, αλλά η Γερμανία αναδεικνύεται ως η πιο ώριμη και δυναμική αγορά, σύμφωνα με έκθεση της IQVIA. Οι λόγοι όπως αναφέρουν οι ειδικοί είναι τρεις: ανεπτυγμένη κουλτούρα στις εξ αποστάσεως αγορές, η διασπορά των φαρμακείων και φυσικά οι τιμές.
Καταρχάς, στη χώρα υπάρχει μακρά παράδοση στις παραγγελίες από καταλόγους ή και τα φυσικά καταστήματα και στις ταχυδρομικές αποστολές. Ήδη από τη δεκαετία του ’50 καθιερωμένες εταιρείες προϊόντων (άσχετων με την υγεία) προσφέρουν αυτήν την επιλογή στους Γερμανούς καταναλωτές και σήμερα φυσικά διαθέτουν ισχυρά ηλεκτρονικά καταστήματα, υποσχόμενοι παράδοση κατ’ οίκον εντός 24 ωρών.
Ο δεύτερος σημαντικός παράγοντας είναι η διασπορά των φαρμακείων, ο αριθμός των οποίων έχει μειωθεί κατά 17% από το 2012. Με 83 εκατ. κατοίκους, η Γερμανία είναι μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες χώρες της ηπείρου, αλλά αντιστοιχεί ένα φαρμακείο ανά 4644 ανθρώπους (βλ. εικόνα). Η μειωμένη λοιπόν πρόσβαση στα φυσικά φαρμακεία, ωθεί τους ασθενείς στα online, κυρίως όταν πρόκειται για συνηθισμένες/χρόνιες αγορές και όχι τόσο για έκτακτα περιστατικά. Είναι ενδεικτικό ότι τα ηλεκτρονικά φαρμακεία κατέχουν το 54% των συνολικών αγορών της χώρας στα σκευάσματα που σχετίζονται με την παχυσαρκία και το 40% των συνηθισμένων αγορών. Τα αντίστοιχα ποσοστά πέφτουν κάτω από το 20% για σκευάσματα που αφορούν π.χ. το κρυολόγημα (15%) ή προβλήματα των αυτιών (11%).
Ο τρίτος λόγος είναι οι τιμές και συγκεκριμένα οι εκπτώσεις. «Η Γερμανία είναι η χώρα των εκπτωτικών αγορών», αναφέρουν οι ειδικοί της IQVIA, υπενθυμίζοντας ότι από εκεί ξεκινήσαν κολοσσοί των οικονομικότερων επιλογών, όπως η γνωστή μας Lidl. Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία εκμεταλλεύονται αυτήν την τάση των Γερμανών για το "value for money» ιδίως σε προϊοντικές κατηγορίες που έχουν μεγάλο κέρδος ή συχνά αγοράζονται σε μεγάλες ποσότητες-συσκευασίες.