Υπό έρευνα νέα αντιβιοτικά κατά του σταφυλόκοκκου

29/3/2018 2:05:23 μμ
Ελπίδες για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων ενάντια στα ανθεκτικά βακτήρια

Ανακαλύφθηκε μια νέα κατηγορία συνθετικών αντιβιοτικών, ικανών να καταστρέψουν τα ανθεκτικά στα αντιβιοτικά βακτήρια του χρυσίζοντος σταφυλόκοκκου (MRSA), που είναι δυνητικά και θανατηφόρα.

Η ανακάλυψη δίνει ελπίδες ότι στο μέλλον οι επιστήμονες θα έχουν στα χέρια τους νέα απολύτως αναγκαία όπλα στον πόλεμο εναντίον αυτών των υπερ-μικροβίων.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ιατρικής, Μικροβιολογίας και Ανοσολογίας Ελευθέριο Μυλωνάκη του Πανεπιστημίου Μπράουν του Ρόουντ 'Αιλαντ, βρήκαν δύο νέες συνθετικές ουσίες που, όπως έδειξαν τα πειράματα σε σκώληκες και ποντίκια, μπορούν να εξαλείψουν τα κύτταρα των βακτηρίων MRSA, ακόμα και εκείνα που είναι αδρανή αλλά πολύ επικίνδυνα, καθώς αντιμετωπίζονται εξαιρετικά δύσκολα από τα αντιβιοτικά.

Πρόκειται για τις ουσίες CD437 και CD1530, οι οποίες ανήκουν στα ρετινοειδή, μικρά μόρια που είναι παράγωγα της βιταμίνης Α. Ανακαλύφθηκαν ανάμεσα σε περίπου 82.000 μόρια που δοκιμάσθηκαν και ήταν οι πρώτες που έχουν άμεσο και ουσιαστικό αποτέλεσμα ενάντια σε αυτά τα κρυφά και επίμονα κύτταρα του MRSA. Μία από τις δύο ουσίες μάλιστα κατάφερε να θεραπεύσει και μια χρόνια λοίμωξη από MRSA στα πειραματόζωα. Επίσης, πλην του MRSA, τα νέα αντιβιοτικά έχουν αποτέλεσμα ενάντια σε ένα βακτήριο (εντερόκοκκο) που προκαλεί ενδοκαρδίτιδα.

Πολύ σημαντικό είναι επίσης ότι, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, οι ουσίες έχουν χαμηλά επίπεδα τοξικότητας για το ήπαρ και τα νεφρά, ενώ θεωρείται απίθανο τα βακτήρια να αναπτύξουν ανθεκτικότητα και στις δύο ουσίες. Δυστυχώς, πάντως, οι νέες ουσίες δεν φαίνεται να δρουν αποτελεσματικά ενάντια στα Gram-αρνητικά βακτήρια (Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa, Neisseria gonorrhoeae, Klebsiella pneumoniae and Yersinia pestis κ.ά.).

Οι ερευνητές είναι αισιόδοξοι ότι η ανακάλυψή τους θα βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων αποτελεσματικών και κλινικά χρήσιμων αντιβιοτικών φαρμάκων. Θα ακολουθήσουν περαιτέρω μελέτες για να εξασφαλισθεί η ασφάλεια των ουσιών, ώστε να αρχίσουν σε λίγα χρόνια οι κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Nature".
ΑΠΕ-ΜΠΕ