«Δεν υπάρχει αληθινή ηδονή, εκτός από εκείνη που δίνει η δημιουργικότητα. Είτε φτιάχνει κανείς μολύβια, είτε μπότες, είτε ψωμί, είτε παιδιά. Χωρίς δημιουργία δεν υπάρχει αληθινή ευχαρίστηση». Λέων Τολστόι.
Μπορούμε στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο να μιλάμε για συναισθηματική νοημοσύνη; Μπορεί να προκύψει όφελος από την εφαρμογή μιας τέτοιας έννοιας μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον και σε συνθήκες κρίσης;
Η απάντηση
είναι καταφατική. Είναι μάλιστα βέβαιο ότι οι συναισθηματικά νοήμονες
επιχειρήσεις θα έχουν πάντοτε τα ηνία της πρωτοπορίας και ο λόγος είναι απλός.
Ακολουθούν το χρυσό κανόνα μέσα στην κρίση: Όταν όλα καταρρέουν γύρω σου, μην
αφήσεις να καταρρεύσουν οι άνθρωποι.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ο φαρμακευτικός κλάδος, που είναι αμιγώς ανθρωποκεντρικός, μπορεί να παίξει πρωτεύοντα ρόλο ώστε να μην καταρρεύσει το κοινωνικό γίγνεσθαι. Ας δούμε όμως πρώτα τι σημαίνει «νοημοσύνη» σε μία επιχείρηση.
Επιχείρηση και νοημοσύνη
Η γνώση και
η εξειδίκευση σε μία επιχείρηση είναι κατανεμημένες με τέτοιον τρόπο ώστε
κανένα άτομο, όσο ικανό κι αν είναι, να μην μπορεί να διαθέτει όλες τις
πληροφορίες που έχει ανάγκη η ομάδα για να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Οι
εργαζόμενοι του τμήματος καλλυντικών είναι εξειδικευμένοι στον τομέα τους, οι
πωλητές φαρμάκων και το λογιστήριο στο δικό τους τομέα αντίστοιχα, κ.λπ.
Το σύνολο
της γνώσης που διαθέτει μία επιχείρηση και ο τρόπος που διαχειρίζεται το
διανοητικό της κεφάλαιο, απαρτίζουν τη νοημοσύνη της, την ικανότητά της δηλαδή
να επιλύει προβλήματα, να ανταποκρίνεται σε προκλήσεις, να δημιουργεί καινοτόμα
προϊόντα, υπηρεσίες και αγαθά. Η ικανότητα αυτή προκύπτει από την πολύπλοκη αλληλεπίδραση
ανθρώπων, σχέσεων και ρόλων μέσα στην επιχείρηση.
Όλες οι
σύγχρονες επιχειρήσεις οφείλουν να συλλέγουν διαρκώς πληροφορίες και
ανατροφοδοτήσεις, ρυθμίζοντας τις λειτουργίες τους ανάλογα. Στη σύγχρονη
επιχειρηματική πραγματικότητα, μια επιχείρηση που προσλαμβάνει πληροφορίες από
πολλές και διαφορετικές πηγές διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των
άλλων: αντλεί ουσιαστική γνώση, διαθέτει πιο γρήγορα αντανακλαστικά, αντιδρά
δημιουργικά και ευέλικτα, είναι πιο ευπροσάρμοστη, πιο ανταγωνιστική, πιο
νοήμων, πιο ευφυής.
Πέρα όμως από την εξειδικευμένη γνώση, η πραγματική νοημοσύνη των επιχειρήσεων, έγκειται στους άτυπους, αυτοσχέδιους, συχνά εμπνευσμένους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται μέσα της επιλύουν πραγματικά προβλήματα, με τρόπο που δεν μπορούν να επιλύσουν οι τυπικές διαδικασίες. Και εδώ υπεισέρχεται η έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης. Γιατί το κλειδί για την επιτυχημένη επίδοση των ανθρώπων είναι να τους εμπνέει η επιχείρηση ενθουσιασμό και αφοσίωση, ιδιότητες εξαιρετικά ωφέλιμες οι οποίες ωστόσο δεν επιβάλλονται.
Χαρακτηριστικά των συναισθηματικά ευφυών επιχειρήσεων
Από τις έρευνες πάνω στη στρατηγική και τις μεθόδους που ακολουθούν διακεκριμένες επιχειρήσεις με εξαιρετικές επιδόσεις, προέκυψαν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά σε σχέση με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού τους:
- Ισορροπία ανάμεσα στην ανθρώπινη πλευρά και στην οικονομική πλευρά μιας επιχείρησης.
- Αφοσίωση της επιχείρησης σε μία βασική στρατηγική.
- Πρωτοβουλία ώστε να ενθαρρύνεται η βελτίωση της επίδοσης.
- Ανοιχτή επικοινωνία και καλλιέργεια εμπιστοσύνης σε όλους.
- Συνεργασία και αλληλοϋποστήριξη.
- Καινοτομία, ανάληψη ρίσκου και μάθηση από κοινού.
- Πάθος για τον ανταγωνισμό και συνεχής βελτίωση.
Ο φαρμακευτικός χώρος εξελίσσεται και ανανεώνεται. Το φαρμακείο του αύριο θα είναι μια επιχείρηση που θα εμπνέει όλους όσους εργάζονται και συναλλάσσονται με αυτήν: ένας συναισθηματικά ευφυής χώρος που συνδυάζει την παροχή εξελιγμένων υπηρεσιών υγείας και υψηλών προδιαγραφών προϊόντων, με μέτρο πάντοτε τον άνθρωπο και τις ανάγκες του.