Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σαφέστατη αύξηση της ανάγκης για μια πληρέστερη διατροφή με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι καταναλωτές να στρέφονται στα συμπληρώματα διατροφής. Ο Σύλλογος Επιχειρηματιών Συμπληρωμάτων Διατροφής, όπως εξηγεί η Μ. Σελανικλή, πιστεύει πως στην Ελλάδα υπάρχει επαρκέστατο κανονιστικό πλαίσιο που διαφυλάσσει την ασφάλεια κατανάλωσης, την καταλληλόλητα, την αληθή και συνεπή επικοινωνία των Συμπληρωμάτων Διατροφής, ενώ ο Σύλλογος για το 2020-21 θα αναπτύξει ημερίδες ενημέρωσης στοχευμένα για τον επαγγελματία φαρμακοποιό και το προσωπικό του φαρμακείου.
1. Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι Έλληνες δαπανούν περίπου 210 εκατ. ευρώ το χρόνο για την αγορά Συμπληρωμάτων Διατροφής. Αυτό το νούμερο αποδεικνύει ότι εμπιστευόμαστε αυτήν την κατηγορία προϊόντων;
Διαχρονικά τα συμπληρώματα διατροφής «κερδίζουν» μια θέση στο ράφι των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο, διατηρώντας μια σταθερή ανάπτυξη στην Ελλάδα. Ειδικότερα την τελευταία πενταετία ο κλάδος έχει γνωρίσει ιδιαίτερη άνθιση με πληθώρα νεοεισερχόμενων εταιρειών, ταυτόχρονα με την παραμονή και εξέλιξη των «παραδοσιακών» παιχτών. Ο Έλληνας καταναλωτής εμπιστεύεται τις μάρκες και το σημείο, βλέπει όφελος κατανάλωσης και επαναλαμβάνει την αγορά είτε ως self-selection είτε μετά από σύσταση κάποιου επαγγελματία υγείας. Το νούμερο αυτό δεν είναι απλά μια «τάση» των καιρών, αλλά μια ένδειξη της αυξανόμενης ανάγκης για πληρέστερη διατροφή και συνειδητοποίηση της σημασίας πρόληψης των διατροφικών συνδεδεμένων ασθενειών.
2. Έχουμε πραγματικά ανάγκη τα Συμπληρώματα Διατροφής; Και για ποιες ομάδες του πληθυσμού κρίνεται αναγκαία η χρήση τους;
Εφόσον ο ανθρώπινος οργανισμός έχει ανάγκη από την πλήρη και ισορροπημένη διατροφή, έχει πραγματικά ανάγκη και από τα συμπληρώματα διατροφής τα οποία συμπληρώνουν ελλείψεις από την καθημερινή διατροφή ή καλύπτουν μεγαλύτερες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά λόγω ιδιαιτεροτήτων της φυσιολογίας του οργανισμού. Η επιστήμη και οι σύγχρονες μέθοδοι παραγωγής επιτρέπουν την εξειδίκευση των συμπληρωμάτων διατροφής ανά ηλικιακή ομάδα πληθυσμού, ανά ανάγκη, εποχιακή ή μη, αλλά και ανά κατάσταση υγείας. Κοινές ιατρικές πρακτικές, όπως η χορήγηση φολικού οξέος κατά την κύηση έχουν πλέον ενταχθεί στην διατροφική πρακτική των συμπληρωμάτων διατροφής και έχουν και την απαραίτητη κανονιστική νομιμοποίηση. Πληθώρα παραδειγμάτων και για άλλες διατροφικές ουσίες, όπως η βιταμίνη D, το ασβέστιο, τα λιπαρά οξέα με έμφαση στο DHA και EPA, είναι λίγα από τα πολλά παραδείγματα.
3. Πόσοι κωδικοί Συμπληρωμάτων Διατροφής κυκλοφορούν αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας και τι μερίδιο της αγοράς έχουν;
Στην ελληνική αγορά σύμφωνα με στοιχεία της IQVIA κυκλοφορούν πάνω από 4000 κωδικοί. Τα μερίδια αγοράς εμφανίζουν μεγάλη διασπορά.
4. Ο κλάδος έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια;
Ο κλάδος των συμπληρωμάτων διατροφής έχει γνωρίσει ιδιαίτερη ανάπτυξη. Υπάρχουν πολλές νέες αξιόλογες εταιρείες αλλά και «πυροτεχνήματα» με προϊόντα και ισχυρισμούς εκτός πλαισίου.
5. Ποιο είναι το νομικό πλαίσιο που καλύπτει την κυκλοφορία των Συμπληρωμάτων Διατροφής; Είναι επαρκές σύμφωνα με την άποψή σας;
Τα συμπληρώματα διατροφής καλύπτονται πανευρωπαϊκά από την Οδηγία (ΕΚ) 2002/46 η οποία στην Ελλάδα έχει εναρμονιστεί με την Υπ. Απόφαση Υ1/Γ.Π 127962/03/2004 (σε ισχύ η Γ5α/53625). Τα συμπληρώματα διατροφής, ως τρόφιμα ωστόσο, δανείζονται κανονιστικά στοιχεία συμμόρφωσης από πληθώρα άλλων Κανονισμών που ισχύουν και για το παραδοσιακό τρόφιμο, όπως ο Κανονισμός για τους Ισχυρισμούς Υγείας (ΕΚ) 1924/2006 και τις αντίστοιχες λίστες (ΕΚ) 432/2012, ο Κανονισμός Παροχής Πληροφοριών στους Καταναλωτές (εν συντομία FIC) (EK) 1169/2011 κλπ. Το σύνολο των ανωτέρω κανονισμών εφόσον εφαρμόζονται είναι επαρκέστατο για να διαφυλάξει την ασφάλεια κατανάλωσης, την καταλληλόλητα, την αληθή και συνεπή επικοινωνία. Ωστόσο παρατηρούνται προβλήματα συμμόρφωσης, που θέτουν σε κίνδυνο και την ασφάλεια και σε κάποιες περιπτώσεις παραπλανούν τον καταναλωτή.
6. Υπάρχουν περιπτώσεις που εταιρείες με Συμπληρώματα Διατροφής αναπτύσσουν ισχυρισμούς υγείας με στόχο την προώθησή τους στο κοινό; Και πώς τους αντιμετωπίζετε ως Σύλλογος (ΣΕΣΔΙ);
Για την όποια επικοινωνία στον καταναλωτή, υπάρχει σαφές κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τη χρήση ισχυρισμών υγείας μέσω εγκεκριμένης λίστας συστατικών και ενός καταλόγου με ισχυρισμούς on hold για τα φυτικά εκχυλίσματα. Ο ΣΕΣΔΙ παρέχει επαρκή ενημέρωση στα μέλη για την ισχύ του κανονιστικού πλαισίου και την εφαρμογή στην επικοινωνία των προϊόντων, αλλά και λειτουργεί αυτορρυθμιστικά όταν εταιρείες του κλάδου παρεκκλίνουν της εφαρμογής.
7. Πιστεύετε ότι οι φαρμακοποιοί είναι ενημερωμένοι επαγγελματίες υγείας γύρω από τις συστάσεις για τη χορήγηση Συμπληρωμάτων Διατροφής στο κοινό;
Οι ελληνικές εταιρείες έχουν επενδύσει στην ενημέρωση και κατάρτιση των φαρμακοποιών, «εκμεταλλευόμενες» το υψηλό επιστημονικό υπόβαθρο που εκείνοι διαθέτουν. Ο ΣΕΣΔΙ επίσης έχει σημαντικό ρόλο ως προς τη μελλοντική εκπαίδευση των φαρμακοποιών και για το λόγο αυτό το τρέχον έτος 2020-2021 θα διοργανώσει επιστημονικές ημερίδες με θέματα που άπτονται της κυκλοφορίας και της διαφήμισης των Συμπληρωμάτων Διατροφής στοχευμένα για τον επαγγελματία φαρμακοποιό και το προσωπικό του φαρμακείου.