Το 2020 χαρακτηρίστηκε από την υγειονομική κρίση της COVID-19 με τις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες ωστόσο να καταφέρνουν να φτάσουν τους οικονομικούς τους στόχους, να προμηθεύσουν τους ασθενείς με φάρμακα και εμβόλια παρά τα lockdowns, αλλά και να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους. Μερικές εταιρείες κατόρθωσαν μάλιστα να σημειώσουν αύξηση των εσόδων τους, παρά τις παγκόσμιες προκλήσεις. Αν και η λίστα των κορυφαίων 20 της φαρμακευτικής αγοράς, που συντάσσει το fiercepharma.com ετησίως, δεν παρουσιάζει συνήθως σημαντικές διαφοροποιήσεις, φέτος παρατηρούνται κάποιες αξιοσημείωτες περιπτώσεις. Για παράδειγμα η Pfizer, που βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω του νέου εμβολίου της, «έπεσε» φέτος στη θέση 8 (από τη θέση 3). Πιο αναλυτικά:
- Johnson & Johnson
Η εταιρεία φιγουράρει στην πρώτη λίστα των κορυφαίων εταιρειών για το 2020, ενώ ανάλογη αύξηση είχε σημειώσει και το 2019, φτάνοντας στα 82,6 δισ. $. Η αύξηση οφείλεται κυρίως στο φαρμακευτικό τμήμα της εταιρείας που έφερε 45,6 δισ. (+8%). - Roche
Είδε πτώση στα έσοδά της το 2020 με 62,05 δισ. $ (από 65,40$ το 2019), λόγω της COVID-19 που έριξε τις πωλήσεις των ενέσιμων φαρμάκων της και των βιο-ομοειδών. Ως best-seller της Roche φέτος αναδείχθηκε η θεραπεία για την πολλαπλή σκλήρυνση. - Novartis
Παρά κάποιες απορρίψεις από τον FDA που την κράτησαν πίσω, η εταιρεία σημείωσε 48,66 δισ. $ (από 47,45 δισ. $), κυρίως χάρη στο ofatumumab για την πολλαπλή σκλήρυνση και την προσθήκη ένδειξης στο συνδυασμό sacubitril/ valsartan που σημείωσε 44% ανάπτυξη. - Merck & Co
Το 2020 απέφερε 48,00 δισ. $ (από 46,84 δισ. $), αν και η εταιρεία δεν κατάφερε να αναπτύξει θεραπεία ή εμβόλιο για την COVID-19, παρά τις επενδύσεις που έκανε. Η επιτυχία οφείλεται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων του αντικαρκινικού pembrolizumab κατά 30%, αλλά και στις θεραπείες του διαβήτη και στο HIV εμβόλιο. - AbbVie
Δεν είναι πολλές οι εταιρείες που μπορούν να πετύχουν 48% αύξηση των εσόδων τους, όπως η AbbVie το 2020, που έφτασε τα 45,80 δισ. $ (από 33,27 δισ. $). Αυτό όμως οφείλεται στην εξαγορά της Allergan που την ανέβασε για πρώτη φορά στην 5άδα. - GlaxoSmithKline
Η παράλειψη των εμβολιασμών από το κοινό λόγω πανδημίας και η ανεπιτυχής έως τώρα προσπάθεια ανάπτυξης εμβολίου COVID-19 σε συνεργασία με τη Sanofi κράτησε σταθερά τα έσοδα της εταιρείας το 2020: 43,77 δισ. $ (από 43,32 δισ. $). Στις επιτυχίες της χρονιάς συγκαταλέγεται η προσθήκη της ένδειξης «συντήρηση σε άσθμα» στο εισπνεόμενο Trelegy που τριπλασίασε τη συνταγογράφηση το 2020. - Bristol Myers Squibb
Με 16 δισ. $ παραπάνω έκλεισαν οι πωλήσεις του 2020 για την BMS, φτάνοντας τα 42,52 δισ. $ (από 26,15 δισ.$). Η τεράστια επιτυχία οφείλεται στη συγχώνευση με τη Celgene, η οποία μετά από ένα ολόκληρο έτος πωλήσεων, έφερε 63% ανάπτυξη. - Pfizer
Ο κολοσσός είδε μείωση στις πωλήσεις της κατά 10 περίπου δισ. $, πέφτοντας στα 41,9 δισ. $ το 2020, λόγω του διαχωρισμού της από την Upjohn το Νοέμβριο. Ωστόσο σημειώνεται ότι υπολογίζοντας τις πωλήσεις των προηγούμενων ετών χωρίς την Upjohn, το 2020 έφερε ανάπτυξη 2%. - Sanofi
Οι πωλήσεις του dupilumab (για το σοβαρό άσθμα) ήταν άνω του 1 δισ. $ μόνο το τρίτο τρίμηνο του 2020, σημειώνοντας αύξηση 69% σε σύγκριση με το 2019. Επίσης πωλήσεις ρεκόρ σημείωσαν τα αντιγριπικά εμβόλια (1,07 δισ. ευρώ). Τα συνολικά έσοδα της εταιρείας πέρυσι έφτασαν τα 41,08 δισ. $ (από 40,46 δισ. $). - Takeda
Η ιαπωνική εταιρεία σημείωσε 29,25 δισ. $ (από 30,27 δισ. $), στην προσπάθειά της να αναπτυχθεί ενώ πουλάει σωρεία προϊόντων σε άλλες εταιρείες προκειμένου να μειώσει τα καθαρά χρέη της. Στα τοπ προϊόντα της συγκαταλέγονται οι θεραπείες για την ελκώδη κολίτιδα και τη νόσο Crohn.