Η Ford δημιουργεί ένα κάθισμα αυτοκινήτου που μπορεί να εντοπίσει πιθανή καρδιακή προσβολή και να σταματήσει με ασφάλεια το αυτοκίνητο: Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις κινούνται αναλόγως για να εκμεταλλευτούν την αλλαγή των δεδομένων, αλλά και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από μια συνεχώς αυξανόμενη ομάδα καταναλωτών: εκείνους που έχουν ξεπεράσει το 60ό έτος της ηλικίας τους.
Η παγκόσμια αγοραστική δύναμη της γενιάς των «baby boomer» που πλέον βγαίνει στη σύνταξη -οι οποίοι έχουν περισσότερα χρήματα, μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής και είναι πολύ πιο ενεργοί από ό,τι ήταν οι γονείς τους σε αυτή την ηλικία- θα φτάσει τα 15 τρισ. δολ. μέχρι το 2020, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Euromonitor.
Πρόσφατη έκθεση της Bank of America Merrill Lynch που βασίζεται σε στοιχεία του ΟΗΕ εκτιμά ότι παγκοσμίως ο αριθμός των ανθρώπων άνω των 60 ετών θα διπλασιαστεί περνώντας πάνω από τα 2 δισ. στα μέσα του αιώνα. Αυτό το σενάριο έχει τεράστιες συνέπειες για τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις, αν μη τι άλλο για τις μελλοντικές γενιές των φορολογούμενων πολιτών. Η καταναλωτική δύναμη των 60άρηδων έχει αυξηθεί 50% μέσα στις δύο τελευταίες δεκαετίες, περισσότερο από ό,τι αυξήθηκε η καταναλωτική δύναμη των 30άρηδων την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τη Eurostat.
Οι Financial Times πραγματοποίησαν εις βάθος έρευνα στις αλλαγές που συντελούνται σε όλους τους κλάδους, από την τεχνολογία μέχρι την ψυχαγωγία, καθώς οι επιχειρήσεις συνειδητοποιούν τις ευκαιρίες που δημιουργούνται με την ταχύτατη γήρανση του πληθυσμού. Από το 2050, για πρώτη φορά στην Ιστορία, ο αριθμός των ανθρώπων με ηλικία άνω των 65 ετών θα είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των παιδιών ηλικίας κάτω των 5.
Οι επιχειρήσεις του φαρμακευτικού κλάδου και της βιοτεχνολογίας αυξάνουν σημαντικά τις επενδύσεις τους για να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση που αναμένεται από τους γηραιότερους. Οι δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη στον παγκόσμιο κλάδο επιστημών υγείας αυξήθηκε κατά 3,1% σε ετήσια βάση, αγγίζοντας τα 201 δισ. δολ., σύμφωνα με την ερευνητική Batelle.Το 86% των Αμερικανών άνω των 65 ετών άλλωστε έχει τουλάχιστον μία χρόνια πάθηση υγείας, όπως προβλήματα με την καρδιά, διαβήτη ή καρκίνο. Ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των Αμερικανών έχει τουλάχιστον δύο χρόνιες παθήσεις.
Δεν είναι μόνο ότι οι άνθρωποι ζουν περισσότερο. Μπαίνουν επίσης στην αποκαλούμενη τρίτη ηλικία με φυσική κατάσταση που μοιάζει περισσότερο με τους μεσήλικες παλαιότερων εποχών. Είναι όλο και πιο προετοιμασμένοι να συνεχίσουν να δουλεύουν και να κερδίζουν χρήματα ακόμη και αφού φτάσουν σε ηλικία συνταξιοδότησης.
Η Sarah Harper, του Ινστιτούτου της Οξφόρδης για τη Γήρανση του Πληθυσμού, δηλώνει πως το σχήμα της κλασικής «πυραμίδας του πληθυσμού», που δείχνει μεγάλο αριθμό νέων στη βάση και λιγότερους γηραιότερους στην κορυφή, έχει αλλάξει. Τα ποσοστά γονιμότητας στις ανεπτυγμένες χώρες αλλά και σε πολλές αναδυόμενες οικονομίες όπως η Νότια Κορέα, έχουν μειωθεί τόσο πολύ που υπάρχει πλέον έλλειψη νέων εργαζόμενων και καταναλωτών. Κατά συνέπεια, ο αριθμός εκείνων που κάποτε ήταν οι βασικοί αγοραστές σπιτιών, αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, ρούχων και άλλων καταναλωτικών αγαθών, πιθανότατα θα συρρικνωθεί στο μέλλον. «Πήγαμε από μία πυραμίδα σε έναν ουρανοξύστη» δηλώνει η κ. Harper και συμπληρώνει: «Θα αλλάξει ο 21ος αιώνας με τρόπους που δεν είχαμε φανταστεί».
Η μακροζωία έχει απειλήσει την πολιτική στις συντάξεις και στον κλάδο υγείας κι οι κυβερνήσεις προχωρούν σε μετατόπιση του ορίου συνταξιοδότησης, ενώ παράλληλα μεταφέρεται η ευθύνη για αποταμίευση και επενδύσεις στα άτομα.
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά του νομίσματος της γήρανσης του πληθυσμού: Για πολλούς κλάδους προσφέρει πολλές ευκαιρίες, καθώς υπάρχει ο στόχος της ανάπτυξης σε μια εντελώς νέα αγορά. Αυτοί οι νέοι καταναλωτές είναι μέλη της ταχύτερα αναπτυσσόμενης δημογραφικής ομάδας. Είναι πιο υγιείς και πιο πλούσιοι, από τις προηγούμενες γενιές και η αγοραστική τους δύναμη θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το νεανικό κοινό στο οποίο στοχεύουν μέχρι τώρα οι επιχειρήσεις, ηλικίας 18 - 39 ετών.
Πηγή: euro2day.gr