Μάρκετινγκ και ψυχολογία είναι δίδυμα αδέλφια. Κι αυτό γιατί το μάρκετινγκ, το σύστημα δηλαδή που χρησιμοποιούμε για να τιμολογήσουμε, να προβάλουμε και να πουλήσουμε προϊόντα και υπηρεσίες, βασίζεται στη γνώση της κοινωνικής και ψυχολογικής συμπεριφοράς του καταναλωτή. Και αυτό το ρόλο επιτελεί το νευρομάρκετινγκ.
Ποιοι είναι
όμως οι παράγοντες που συνδέουν την ψυχολογία με τη νευροεπιστήμη; Μετά το
1950, με την άνθιση της καταναλωτικής κοινωνίας, διαπιστώθηκε ότι οι
καταναλωτές αντιδρούν διαφορετικά στα ίδια ερεθίσματα -προϊόντα ή στρατηγικές
μάρκετινγκ– καθώς έχουν διαφορετικές ανάγκες, διαφορετικό τρόπο ζωής και
διαφορετικά ψυχογραφικά χαρακτηριστικά. Έτσι, η μελέτη της συμπεριφοράς του
καταναλωτή αναδείχτηκε σε ξεχωριστό πεδίο του μάρκετινγκ, το νευρομάρκετινγκ.
Σήμερα,
τρεις είναι οι θεωρίες που κυριαρχούν ως προς την καταναλωτική συμπεριφορά. Η
πρώτη μελετά την αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή. Η δεύτερη εστιάζει στη
μελέτη της διαδικασίας που λαμβάνει χώρα πριν ο καταναλωτής αγοράσει ή
απορρίψει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που του προσφέρεται. Η τρίτη, τέλος, θεωρεί
πως στη συμπεριφορά του καταναλωτή αλληλεπιδρούν το συναίσθημα, η γνώση, η
συμπεριφορά και το περιβάλλον.
Ουσιαστικά,
το νευρομάρκετινγκ μας βοηθά να αποκρυπτογραφήσουμε τον τρόπο με τον οποίο ο
καταναλωτής παίρνει αποφάσεις, εστιάζοντας στο τι αγοράζει, γιατί το αγοράζει,
πότε το αγοράζει, από πού το αγοράζει και με τι συχνότητα το αγοράζει. Και το
φαρμακείο του αύριο μπορεί να αναπτυχθεί πέρα από κάθε προσδοκία, αξιοποιώντας
τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα.
To παρόν άρθρο αποτελεί αναδημοσίευση.