Η εφηβεία
δεν αποτελεί μόνο μια «γέφυρα» ωρίμανσης ανάμεσα στην παιδική ηλικία και στην
ενηλικίωση, αλλά επίσης μια κρίσιμη περίοδο για την αναδιοργάνωση του εγκεφάλου
του νέου.
Μια νέα έρευνα στις ΗΠΑ, με επικεφαλής δύο ελληνικής καταγωγής επιστήμονες,
αποκαλύπτει πιο καθαρά από κάθε άλλη φορά τι -άκρως πολύπλοκο- συμβαίνει στον
αναπτυσσόμενο εφηβικό εγκέφαλο από δομικής και λειτουργικής πλευράς.
Η αναδιοργάνωση του φλοιού του εφηβικού εγκεφάλου επηρεάζει τις σκέψεις, τις
αποφάσεις, τα κίνητρα, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά των εφήβων. Η μελέτη,
που παρέχει μια πιο δυναμική και σφαιρική εικόνα του εφηβικού εγκεφάλου σε
σχέση με τις έως τώρα τοπικές και στατικές απεικονίσεις, ανοίγει νέους δρόμους
για την καλύτερη κατανόηση διαφόρων ψυχιατρικών διαταραχών, οι οποίες μπορεί να
έχουν τις ρίζες τους στην εφηβική ηλικία.
Οι ερευνητές της Ιατρικής Σχολής Πέρελμαν του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια και
του Νοσοκομείου Παίδων της πόλης, με επικεφαλής τον καθηγητή ακτινολογίας
Χρήστο Νταβατζίκο και τον συνεργάτη του ερευνητή Αριστείδη Σωτήρα, που
έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των
ΗΠΑ (PNAS), μελέτησαν τους εγκεφάλους 934 παιδιών και νέων ηλικίας οκτώ έως 22
ετών.
Χρησιμοποιώντας εξελιγμένες πολυμεταβλητές τεχνικές, όπως η «μη αρνητική
παραγοντοποίηση πινάκων», οι επιστήμονες έριξαν φως στον τρόπο που τα νευρωνικά
δίκτυα του «πλαστικού» εφηβικού εγκεφάλου αλλάζουν με συντονισμένο τρόπο με το
πέρασμα του χρόνου.
Έχοντας πια επισημάνει τα βασικά «μοτίβα» ανάπτυξης του εγκεφάλου, οι
επιστήμονες θα είναι πλέον πιο εύκολο να εντοπίσουν κατά πόσο ένας έφηβος αποκλίνει
και ο εγκέφαλός του φαίνεται ευάλωτος σε κάποια ψυχική διαταραχή. Το επόμενο
βήμα των Ελλήνων ερευνητών της διασποράς θα είναι ακριβώς αυτό: να μελετήσουν
τη σχέση ανάμεσα στα κλινικά συμπτώματα και σε συγκεκριμένα εγκεφαλικά
«μοτίβα».
Πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ