Τα είδη, τη συμπεριφορά και τις ανάγκες των «κοινωνικών» ασθενών του διαδικτύου μελέτησε στα πλαίσια μιας σύντομης έρευνας η εταιρία New Solutions Factory. Το δείγμα της περιλάμβανε 42 ασθενείς που έπασχαν από μία από τις νόσους ινομυαλγία, αιμορροφιλία, σκλήρυνση κατά πλάκας ή άσθμα, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν στα πλαίσια συνεντεύξεων σε ανοικτού τύπου ερωτήσεις.
Βάσει των αποτελεσμάτων προέκυψαν 3 είδη «κοινωνικών» ασθενών που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο.
- Εκείνοι που ανήκουν στην πρώτη κατηγορία ονομάζονται «proactive sharers» και συνιστούν το 52% του συνόλου. Η ομάδα αυτή αναζητά πληροφορίες για οτιδήποτε σχετίζεται με τη νόσο τους και ειδικά αν πρόκειται για θεραπείες ή συμβουλές για τη διαχείριση των συμπτωμάτων τους. Τα μέσα που χρησιμοποιούν για την έρευνά τους είναι το διαδίκτυο και οι ιατρικές ιστοσελίδες, οι συζητήσεις με γιατρούς, καθώς και η επικοινωνία με ομάδες υποστήριξης σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης (social media), συμπεριλαμβανομένων του Twitter και του Facebook. Οι «proactive sharers» προτίθενται να μοιραστούν τις πληροφορίες που βρίσκουν πιστεύοντας ότι μπορούν να βοηθήσουν όσους τις χρειάζονται.
- Οι ασθενείς που βρίσκονται στη δεύτερη κατηγορία ονομάζονται «skeptical sharers» και συνιστούν το 31%. Η συγκεκριμένη ομάδα αναζητά αξιόπιστες και ελεγμένες πληροφορίες που δεν έχουν να κάνουν μόνο με τις θεραπείες. Για την έρευνά τους συζητούν με το γιατρό τους ή με άλλους γνωστούς ασθενείς που πάσχουν από την ίδια νόσο, αλλά και ψάχνουν πληροφορίες στο διαδίκτυο, μελέτες περιπτώσεων που γνωστοποιούνται από συλλόγους ασθενών, ιατρικά περιοδικά, online ομάδες υποστήριξης, καθώς και άλλες πηγές που θεωρούν αξιόπιστες. Το χαρακτηριστικό αυτών είναι η περιορισμένη εμπιστοσύνη τους στο πρόσωπο των φαρμακευτικών εταιρειών, ωστόσο αν κρίνουν ότι το περιεχόμενό τους είναι ακριβές μπορεί να το μοιραστούν με άλλους.
- Η τρίτη κατηγορία αποτελείται από τους «dissenters», οι οποίοι συνιστούν το 17%. Οι ασθενείς αυτοί αναζητούν εναλλακτικές πληροφορίες σχετικά με το πώς μπορούν να ζήσουν με τη νόσο τους, ιδίως σε ό,τι αφορά τη διατροφή, τα συμπληρώματα και τις μη ιατρικές παρεμβάσεις. Ψάχνουν στοιχεία και ιστορίες άλλων ασθενών σε blogs σχετικά με εναλλακτικές θεραπείες, ενώ βασίζονται στο γιατρό τους για την εγκυρότητα των πληροφοριών που βρίσκουν. Χαρακτηριστικό των «dissenters» είναι η πεποίθησή τους ότι η φαρμακευτική βιομηχανία κάνει περισσότερο κακό απΆ ό,τι καλό, καθώς θεωρούν ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για την προώθηση των προϊόντων της.
Ανεξαρτήτως είδους η New Solutions Factory τονίζει ότι «οι marketers που τους αναγνωρίζουν είναι σε θέση να κατανοήσουν τις πεποιθήσεις τους, να παρέχουν το περιεχόμενο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους και να δημιουργήσουν ευκαιρίες που θα ενισχύσουν την επιρροή τους».
Πηγή: pmjournal.gr