Όπως υποστηρίζουν στελέχη του φαρμακευτικού κλάδου, οι μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης προέρχονται από «καινοτόμα εμπορικά μοντέλα», επέκταση στις αναδυόμενες αγορές και από δραστηριότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών. |
Περίπου το 1/4 των μεγαλύτερων φαρμακευτικών εταιρειών στον κόσμο θεωρούν ότι η επέκταση των δραστηριοτήτων τους σε τομείς πέραν αυτού της πώλησης φαρμάκων, καθώς και η επέκτασή τους σε αναδυόμενες αγορές είναι οι δύο επιλογές που μπορούν να τους εξασφαλίσουν ικανοποιητική ανάπτυξη μέσα στα επόμενα χρόνια, όπως αποδεικνύεται από πρόσφατη έρευνα. Οι δύο αυτές εναλλακτικές στρατηγικές θεωρείται ότι μπορούν να προσφέρουν αντίβαρο στις έντονες ανησυχίες των στελεχών της βιομηχανίας και των επενδυτών για τη λήξη πολλών ευρεσιτεχνιών, τις πιέσεις για αύξηση των τιμών και καταβολή αποζημιώσεων και τις δυσκολίες στην κυκλοφορία νέων φαρμάκων στην αγορά. «Οι εταιρείες του φαρμακευτικού κλάδου στρέφουν πλέον το ενδιαφέρον τους πέρα από την πώληση χαπιών», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Στέφαν Ντάνερ, αναλυτής της γερμανικής συμβουλευτικής Roland Berger, η οποία διεξήγαγε την έρευνα σε 30 από τις μεγαλύτερες φαρμακευτικές εταιρείες του πλανήτη. Ο Σ. Ντάνερ επισημαίνει τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος των φαρμακευτικών εταιρειών στην κατασκευή διαγνωστικών συσκευών και την παραγωγή εμβολίων, καθώς επίσης και στην αύξηση της μακροχρόνιας χρήσης συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τους ασθενείς, στην παροχή ιατρικών υπηρεσιών, καθώς και στην παροχή ευρύτερων προγραμμάτων καλύτερης διαβίωσης. Σύμφωνα με την έρευνα της Roland Berger, χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της τάσης αποτελεί η αμερικανική φαρμακευτική Fresenius Medical Care, η οποία επεκτάθηκε πέρα από την παραγωγή φαρμάκων και συσκευών αιμοκάθαρσης και στο χώρο των υπηρεσιών νοσοκομειακής φροντίδας. Στην ίδια κατηγορία συμπεριλαμβάνονται η ελβετική Roche και η αμερικανική Pfizer, οι οποίες έχουν επεκταθεί και στο χώρο ειδικών θεραπευτικών και προληπτικών αγωγών. Όπως υποστηρίζουν στελέχη του κλάδου που συμμετείχαν στην έρευνα, οι μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης προέρχονται από «καινοτόμα εμπορικά μοντέλα», επέκταση στις αναδυόμενες αγορές και από δραστηριότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών. |
|