Εντοπίστηκε το «μητρικό» κύτταρο που οδηγεί σε καρκίνο του προστάτη

3/8/2010
Ριζοσπαστική επιστημονική ανακάλυψη η οποία, αν επιβεβαιωθεί και κλινικά, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε...

Ένα είδος «μητρικού» κυττάρου που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις οδηγεί στη δημιουργία καρκίνου του προστάτη δηλώνουν ότι εντόπισαν για πρώτοι φορά Αμερικανοί επιστήμονες.
Πρόκειται για μια ριζοσπαστική επιστημονική ανακάλυψη η οποία, αν επιβεβαιωθεί και κλινικά, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε καλύτερες μεθόδους διάγνωσης της νόσου, αλλά και στην ανάπτυξη νέων και περισσότερο αποτελεσματικών θεραπειών.

Όπως ανακοίνωσαν οι ερευνητές του Κέντρου Καρκίνου του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας (UCLA) σε εργασία που δημοσίευσαν στο περιοδικό «Science», με πειράματα που διεξήγαγαν σε ποντίκια με κατεσταλμένα ανοσοποιητικά συστήματα, απέδειξαν ότι τα βασικά κύτταρα που υπάρχουν στον προστατικό ιστό, μπορούν να εξελιχτούν σε καρκίνο, αν και μέχρι τώρα οι επιστήμονες πίστευαν ότι επρόκειτο για ένα άλλο είδος κυττάρων που ευθύνονταν για την έναρξη αυτού του είδους καρκίνου.

Μετά από αυτή την ανακάλυψη, οι επιστήμονες ελπίζουν ότι θα κατανοήσουν καλύτερα τη γενετική αλληλουχία που δημιουργεί τον καρκίνο του προστάτη, κάτι που αναμένεται ότι θα θέσει νέους στόχους στις προσπάθειες για τη θεραπεία της νόσου.
Πάντως οι ίδιοι επιστήμονες δηλώνουν ότι μέχρι τώρα δεν έχουν επαρκείς γνώσεις για το πώς αναπτύσσεται ο καρκίνος του προστάτη, με αποτέλεσμα οι τρέχουσες θεραπείες να μην είναι πάντα αποτελεσματικές. Συνήθως οι ερευνητές εργάζονται με κύτταρα που είναι ήδη καρκινικά και δε μπορούν να γνωρίζουν με ποια διαδικασία έφτασαν σε αυτό το σημείο. Η νέα έρευνα ωστόσο αφήνει περισσότερες ελπίδες για πλήρη κατανόηση αυτής της διαδικασίας, καθώς ξεκινά με τη μελέτη υγιών βασικών κυττάρων τα οποία στη συνέχεια μετατρέπονται σε καρκινικά, γεγονός που τους επιτρέπει να μελετήσουν λεπτομερώς όλα τα στάδια εμφάνισης και εξέλιξης του καρκίνου του προστάτη.
Σύμφωνα με τους ίδιους επιστήμονες, ο γνωστός πλέον αιματολογικός δείκτης PSA δείχνει καρκίνο του προστάτη σε εξέλιξη όταν αυξάνεται, ωστόσο τώρα που οι επιστήμονες γνωρίζουν πως τα βασικά κύτταρα αποτελούν μια πιθανή πηγή προέλευσης του καρκίνου, μπορούν να εξετάζουν τα προ-καρκινικά βασικά κύτταρα σε ένα πρώιμο στάδιο, ελέγχοντας το κατά πόσο αυτά έχουν αρχίσει να εκδηλώνουν αλλαγές σε σχέση με τα απολύτως φυσιολογικά βασικά κύτταρα του προστατικού ιστού. Αυτό εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου διαγνωστικού δείκτη, ο οποίος και θα καθιστά δυνατή την έγκαιρη διάγνωση της πάθησης από τα πρώτα κιόλας στάδια, πριν αυτή γίνει επικίνδυνη.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ