Βρέθηκε το κλειδί για τη θεραπεία του Πάρκινσον;

3/2/2017 10:10:19 πμ
Ένα νέο θεραπευτικό στόχο ανακάλυψε επιστημονική ομάδα με επικεφαλής Έλληνα νευρολόγο

Ένα νέο θεραπευτικό στόχο για τη νόσο του Πάρκινσον προτείνει επιστημονική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Μπέργκεν και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Χάουκελαντ της Νορβηγίας, με επικεφαλής τον ελληνικής καταγωγής νευρολόγο δρα Χαράλαμπο Τζούλη.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η θεραπεία της νόσου κρύβεται στα μιτοχόνδρια, το μέρος των κυττάρων όπου παράγεται η ντοπαμίνη στον εγκέφαλο.

Στους παρκινσονικούς ασθενείς καταστρέφονται σταδιακά τα εγκεφαλικά κύτταρα (νευρώνες) που παράγουν ντοπαμίνη, με συνέπεια να μην μπορεί πλέον ο εγκέφαλος να ελέγξει και να συντονίσει σωστά τις κινήσεις του σώματος.

Οι ερευνητές, που συνέκριναν εγκεφαλικά κύτταρα ασθενών και υγιών ατόμων, ανακάλυψαν ότι στους υγιείς ανθρώπους που γερνούν, τα εγκεφαλικά κύτταρά τους είναι σε θέση να αναπληρώσουν τις ζημιές τους λόγω της γήρανσης, παράγοντας περισσότερο DNA μέσα στα μιτοχόνδριά τους (τα μιτοχόνδρια περιέχουν το δικό τους DNA, πέρα από αυτό του πυρήνα του κυττάρου).

Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο στους ασθενείς με Πάρκινσον, στους οποίους τα μιτοχόνδρια των κυττάρων που παράγουν ντοπαμίνη, αδυνατούν να παράγουν πρόσθετο υγιές DNA, με συνέπεια σταδιακά η ντοπαμίνη τους να μειώνεται.

Ο δρ Τζούλης δηλώνει: «Πιστεύω ότι ανακαλύψαμε ένα σημαντικό βιολογικό μηχανισμό, που φυσιολογικά διατηρεί και προστατεύει τον εγκέφαλο από τις βλάβες της γήρανσης. Αυτός όμως ο μηχανισμός φαίνεται να καταρρέει στους ανθρώπους με Πάρκινσον, καθιστώντας έτσι τον εγκέφαλό τους πιο ευάλωτο στις επιπτώσεις της γήρανσης. Τα ευρήματά μας μπορεί να αποτελέσουν το κλειδί για μια μελλοντική θεραπεία. Γενικά υπάρχουν πολύ λίγες γνώσεις για τους μηχανισμούς που προκαλούν τη νόσο Πάρκινσον. Τώρα όμως, κάναμε ένα βήμα πιο κοντά στην κατανόηση αυτών των μηχανισμών και έτσι μπορεί να έχουμε πλέον βρει ένα νέο στόχο για θεραπεία».

Η σχετική δημοσίευση έγινε στο περιοδικό «Nature Communications».