Οι ειδικοί συνιστούν τα παιδιά να εξετάζονται οφθαλμολογικά πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, που είναι στις 11 Σεπτεμβρίου, ώστε να αντιμετωπιστούν εγκαίρως τα όποια τυχόν προβλήματα. Αυτό γιατί εκτός του ότι η έγκαιρη διάγνωση συνεπάγεται και τη βέβαιη θεραπεία/αντιμετώπιση στις περισσότερες περιπτώσεις, εξασφαλίζει επιπλέον και την ευημερία του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δρ. Αναστάσιος Κανελλόπουλος, χειρουργός-οφθαλμίατρος και καθηγητής Οφθαλμολογίας στο Πανεπιστήμιο Νέας Υόρκης, «όταν το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες στο σχολείο, από το να μη βλέπει καλά ό,τι γράφει ο δάσκαλος στον πίνακα έως το να μην μπορεί να διαβάσει σωστά, όχι μόνο παρεμποδίζεται η μάθηση, αλλά του προκαλείται σύγχυση, αισθάνεται άσχημα για τον εαυτό του και μπορεί τελικά να επηρεαστεί αρνητικά η στάση του απέναντι στη μάθηση καθαυτή».
Συμπληρώνει δε ότι «δεδομένου ότι τουλάχιστον 25% των παιδιών σχολικής ηλικίας έχουν οφθαλμολογικές παθήσεις, είναι πολύ σημαντικό να γίνεται προληπτικός έλεγχος της όρασης κάθε χρόνο πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ώστε να αντιμετωπιστεί εγκαίρως οποιοδήποτε δυνητικό εμπόδιο στην επιτυχία και την ευεξία του παιδιού στο σχολείο».
Η σύσταση αυτή επιβεβαιώνεται και από ανακοινώσεις του Αμερικανικού Εθνικού Κέντρου Όρασης των Παιδιών & Οφθαλμολογικής Υγείας, σύμφωνα με τις οποίες το 80% περίπου όσων μαθαίνει το παιδί στο σχολείο παρουσιάζονται με οπτικό τρόπο, επομένως οποιαδήποτε διαταραχή της όρασης μπορεί να αποδειχθεί επιζήμια.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι τέτοιου είδους διαταραχές δεν είναι ασυνήθιστες, καθώς περισσότερα από 1 στα 4 παιδιά σχολικής ηλικίας και 5-10% των παιδιών προσχολικής ηλικίας πάσχουν από οφθαλμολογικά προβλήματα, ενώ περισσότερα από 1 στα 5 έχουν αδιάγνωστα προβλήματα στα μάτια, επειδή δεν έχουν ελεγχθεί ποτέ από οφθαλμίατρο.
Τα ύποπτα συμπτώματα
Οι γονείς πρέπει να επισπεύσουν τον έλεγχο από ειδικό, αν τα παιδιά τους εμφανίζουν κάποιο από τα παρακάτω συμπτώματα:
- Όταν κάνουν παράπονα για πονοκέφαλο ή κούραση των ματιών, για θολή ή διπλή όραση.
- Όταν αλληθωρίζουν ή τα μάτια τους κινούνται ανεξάρτητα το ένα από το άλλο.
- Όταν βλεφαρίζουν υπερβολικά ή τρίβουν συχνά τα μάτια τους.
- Όταν σκύβουν πολύ χαμηλά στο τραπέζι, όταν διαβάζουν ή γράφουν ή φέρνουν το βιβλίο πολύ κοντά.
- Όταν κοιτάζουν από το πλάι ή κλείνουν το ένα μάτι, όταν θέλουν να δουν κάτι (χρησιμοποιούν δηλαδή μόνο το ένα μάτι!)
- Όταν δυσκολεύονται στο διάβασμα, π.χ. μπερδεύουν παρόμοιες λέξεις, χάνουν λέξεις ή και προτάσεις, χρειάζονται το δάχτυλο για να μείνουν στην ίδια γραμμή, διαβάζουν αργά ή δεν
- καταλαβαίνουν τι διαβάζουν, επαναλαμβάνουν λέξεις)
- Όταν επιμένουν να αντιστρέφουν γράμματα ή λέξεις (μετά τη Β' Δημοτικού).
- Όταν εμφανίζουν φτωχό συντονισμό ματιών και χεριών.
- Όταν έχουν δυσκολίες να αναγνωρίσουν, να αναπαράγουν ή να θυμηθούν σχήματα.
ΑΠΕ-ΜΠΕ