Μια οικογένεια, σχεδόν ένας αιώνας ιστορίας και μια εταιρεία που συνεχίζει διαχρονικά να έχει δυναμική παρουσία στην ελληνική αγορά, αυτή είναι η ταυτότητα της Adelco. Την εταιρεία Adelco, θα μπορούσε να πει κανείς με βεβαιότητα, ότι τη γνωρίζουν οι περισσότεροι ενήλικες στην Ελλάδα. Ποιος δεν έχει λούσει τα μαλλιά του με το σαμπουάν ΟΜ-ΟR ή ποιος μπορεί να ξεχάσει την πρώτη φθοριούχα οδοντόκρεμα Adelco, που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα;
Τα ίχνη της γέννησης της εταιρείας εντοπίζονται μέσα στην καρδιά της ιστορίας. Όλα ξεκίνησαν με την καταστροφή της Σμύρνης που ξερίζωσε την οικογένεια Κολοκοτρώνη, αλλάζοντας τη ζωή τους. Η ήρεμη και γεμάτη ευημερία ζωή των Ελλήνων που ζούσαν στη Μ. Ασία ανατράπηκε για πάντα. Μαζί με τους υπόλοιπους Έλληνες, που εγκατέλειψαν τη Σμύρνη, βρέθηκε και η οικογένεια Κολοκοτρώνη. Όλα πάλι έπρεπε να δημιουργηθούν από την αρχή, νέα προσαρμογή, νέες συνθήκες και αγώνας για την επιβίωση. Η Μεγάλη Πυρκαγιά της Σμύρνης γέννησε μια φλόγα στην καρδιά τους και εκείνη τη στιγμή γεννήθηκε ένα όραμα. Το 1934 οι αδερφοί Όμηρος και Ορέστης Κολοκοτρώνης ίδρυσαν στο Μοσχάτο τη Χρωματουργεία Αθηνών-Αφοι Ε. Κολοκοτρώνη Α.Ε., που επρόκειτο να παίξει σημαντικό ρόλο στη βιομηχανική ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Τα τελευταία 84 χρόνια η φαρμακευτική εταιρεία Adelco καταγράφει μια ιδιαίτερα δυναμική παρουσία στην Ελλάδα. Διαθέτοντας στη φαρέτρα της περισσότερα από 60 φαρμακευτικά προϊόντα και πλήθος μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων και καταναλωτικών προϊόντων, κατόρθωσε να επιβιώσει χάρη στο πείσμα των ιδιοκτητών της, οι οποίοι σε κρίσιμες στιγμές, όπως ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, η 1η πετρελαϊκή κρίση το 1973, η μεγάλη υποτίμηση της δραχμής το 1983, και πόσο μάλλον η σημερινή οικονομική κατάσταση, κατάφεραν να δουν τις ευκαιρίες πίσω από τις δυσκολίες. Σήμερα, «ψυχή» της εταιρείας είναι ο Ευάγγελος Κολοκοτρώνης ως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος. Μαζί με αυτόν και οι δεκάδες εργαζόμενοι στην εταιρεία του που έχουν ως κοινό όραμα την αξιοπιστία, την ποιότητα και την αφοσίωση να διευρύνουν συνεχώς τις δραστηριότητές τους με στόχο την προτίμηση και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε στο «Φαρμακευτικό Κόσμο» ο Ευάγγελος Κολοκοτρώνης.
Η εταιρεία Adelco, στα 84 χρόνια λειτουργίας της, έχει συνδεθεί με την αστικο-βιομηχανική ανάπτυξη της σύγχρονης Ελλάδας. Η περιοχή του Μοσχάτου οικοδομήθηκε για τη διαμονή των εργαζομένων στην εταιρεία, ενώ κανείς δεν ξεχνά ότι το σαμπουάν OM OR αντικατέστησε το πράσινο σαπούνι. Ποιες στιγμές θεωρείτε ορόσημο στην εξέλιξη της εταιρείας σας όλα αυτά τα χρόνια;
Δεν υπάρχει
αμφιβολία ότι αυτά τα πρώτα χρόνια από την ίδρυση της εταιρείας το 1934 και
μετά ήταν καθοριστικά για την ανάπτυξη και την εξέλιξη της Adelco για τα
επόμενα χρόνια μέχρι
και σήμερα. Αν εξαιρέσει κανείς την περίοδο του 2ου Παγκόσμιου Πολέμου, ποιες
χρονικές στιγμές θεωρείτε τις πιο δύσκολες από επιχειρηματικής άποψης; Η
δεύτερη δύσκολη εποχή μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν το 1973, με την 1η πετρελαϊκή
κρίση και την αποδυνάμωση των οικονομικών και της ρευστότητας στις
επιχειρήσεις. Κατόπιν ήταν το 1983, όταν
αυξήθηκαν οι μισθοί γύρω στο 45%, ενώ πάγωσαν οι τιμές των προϊόντων. Ειδικά
για τα φάρμακα, θεσμοθετήθηκε η ενίσχυση του ταμείου του ΕΟΦ, του ΤΣΑΥ και του ΕΑΥΦΕ
σε ποσοστό περίπου 27%, με παρακράτηση επί της χονδρικής τιμής των φαρμάκων, χωρίς
αντίστοιχα να δίδεται κάποια αύξηση στις χονδρικές τιμές.
Σήμερα, όλες οι μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες διαμαρτύρονται για την υψηλή άμεση και έμμεση φορολόγηση (clawback, rebate), τονίζοντας ότι οι ίδιες έχουν τελικά αναλάβει τον κοινωνικό ρόλο που θα έπρεπε να έχει το κράτος. Ενστερνίζεστε αυτές τις απόψεις; Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει στο επιχειρηματικό τοπίο;
Το clawback
και το rebate είναι άδικοι φόροι που βαίνουν αυξανόμενοι, ενώ συγχρόνως
μειώνονται οι τιμές των φαρμάκων. Συνεπώς, πρόκειται για μια διπλή αιμορραγία για τις
φαρμακευτικές εταιρείες που κατορθώνουν να επιβιώνουν όλα αυτά τα χρόνια,
κάνοντας εξαγωγές, και να ξεπερνούν την οικονομική κρίση. Πόσο μάλλον όταν οι
φαρμακευτικές εταιρείες έχουν κρατήσει το προσωπικό τους ακέραιο και
συμψηφίζουν τις ζημιές
με αύξηση των εξαγωγών και αύξηση των πωλήσεων, διατηρώντας παράλληλα τα
προϊόντα τους σε άριστη ποιότητα.
Αξίζει σήμερα να είναι κανείς επιχειρηματίας στην Ελλάδα;
Στις δύσκολες στιγμές που περνάει ο κλάδος, το να μπορείς να αναπτύσσεσαι, να επενδύεις και να προσφέρεις είναι η μεγαλύτερη ικανοποίηση, προσβλέποντας ότι κάποια στιγμή στο μέλλον θα καλυτερέψουν οι συνθήκες. Από αυτήν την άποψη, ναι, αξίζει να είσαι επιχειρηματίας στην Ελλάδα.
Πώς καταφέρατε να ξεπεράσετε την οικονομική κρίση των τελευταίων 8 ετών;
Καταφέραμε να ξεπεράσουμε την οικονομική κρίση των τελευταίων 8 ετών με ενδυνάμωση των εξαγωγών και επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό για περαιτέρω αυτοματοποίηση, αύξηση της παραγωγής και μείωση του κόστους.
Η εταιρεία Adelco εξάγει ήδη σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της 'Aπω Ανατολής. Υπάρχουν σκέψεις για περαιτέρω διεύρυνση των συνεργασιών σας;
Η εταιρεία εξάγει τα προϊόντα σε 20 χώρες και έχουμε δημιουργήσει δύο υποκαταστήματα στην Αυστραλία και στην Ιορδανία για περαιτέρω ενδυνάμωση των εξαγωγών στις χώρες της Μέσης Ανατολής, στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
Είναι στις σκέψεις σας να επεκταθείτε και σε άλλους κλάδους προϊόντων;
Πάντα υπάρχει η σκέψη να επεκταθούμε σε παρεμφερείς κλάδους προϊόντων, εάν δοθεί η ευκαιρία και εάν το επιτρέψουν οι συγκυρίες.Να σημειώσουμε ότι η Adelco, εκτός από τα φάρμακα, παράγει και καλλυντικά προϊόντα: τα Adelco Kids, Adelco Intense SPA, OM-OR Naturals, Adelco Velvet hand & body, και Adelco Mens Concept. Επίσης διανέμει τα συμπληρώματα διατροφής και ιατροτεχνολογικά προϊόντα της Pharmaline, καθώς και επιτραπέζια γλυκαντικά σε διάφορες μορφές.
Διαβάστε τη συνέχεια στο τεύχος #169 του περιοδικού ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ