Μάχη με το χρόνο δίνουν ολοένα και περισσότεροι Έλληνες, οι οποίοι προσπαθούν να διατηρήσουν για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα μια υγιή και νεανική εικόνα. Η τάση, που σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τον σύγχρονο τρόπο ζωής αλλά και με τη μακροβιότητα, ευνοεί την αγορά σχετικών φαρμάκων και ειδικών σκευασμάτων, τα λεγόμενα lifestyle.
Πρόκειται για σκευάσματα τα οποία προορίζονται για την καταπολέμηση προβλημάτων υγείας σε συνδυασμό με τη διατήρηση μιας καλής «εικόνας», όπως είναι η παχυσαρκία, η στυτική δυσλειτουργία, οι ρυτίδες, η φαλάκρα, οι κιρσοί.
Αν και σε ορισμένες κατηγορίες οι πωλήσεις εμφανίζουν κάμψη, ειδικοί θεωρούν ότι τα φάρμακα lifestyle αποτελούν μια πολλά υποσχόμενη αγορά για τις φαρμακευτικές εταιρείες, ελληνικές και πολυεθνικές, καθώς ολοένα και περισσότεροι πενηντάρηδες και εξηντάρηδες θα επιδιώκουν να αισθάνονται -και να φαίνονται- σαραντάρηδες. Σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω διεύρυνση της αγοράς αυτής παίζουν τόσο ο επιβαρυμένος τρόπος ζωής του σύγχρονου ανθρώπου όσο και οι προβλέψεις για τη γήρανση του πληθυσμού.
Πρόκειται για μια αγορά που αγγίζει σε τζίρο τα 90 εκατ. ευρώ ετησίως. Αν, μάλιστα, συμπεριλάβουμε τα συμπληρώματα διατροφής και τα προϊόντα αντιγήρανσης, που πωλούνται στα φαρμακεία, τα οποία κατατάσσονται υπό την ευρεία έννοια στα σκευάσματα lifestyle, το ετήσιο μέγεθος της αγοράς φτάνει τα 210 εκατ. ευρώ, παρά την πτώση που καταγράφεται σε ορισμένες κατηγορίες, η οποία οφείλεται, σύμφωνα με ειδικούς, σε μεγάλο βαθμό και στο γεγονός ότι τα συγκεκριμένα φάρμακα δεν καλύπτονται από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, παρά μόνο σε περίπτωση που συνδέονται με χρόνια νόσο. Πρόκειται για πρακτική η οποία θα εξακολουθήσει να ισχύει, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, τα εν λόγω φάρμακα δεν θα περιλαμβάνονται στη λίστα που βρίσκεται υπό διαμόρφωση από το υπουργείο Υγείας.
Οι εξελίξεις στην ελληνική αγορά συνδέονται άμεσα με την τάση που επικρατεί παγκοσμίως και θέλει τους μεγαλύτερους σε ηλικία, άνδρες και γυναίκες, να αισθάνονται και να δείχνουν νεώτεροι. Ορισμένες, μάλιστα, κατηγορίες, όπως τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε θεραπείες μπότοξ, αγγίζουν εντυπωσιακούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων. Είναι ενδεικτικό ότι οι Ελληνίδες αλλά και οι Έλληνες, όπως παρατηρούν οι ειδικοί, ξόδεψαν πέρυσι γύρω στα 20-25 εκατ. ευρώ για να εξαφανίσουν τις ρυτίδες τους με τη χρήση σκευασμάτων για θεραπείες μπότοξ, οδηγώντας τις πωλήσεις τους σε αύξηση 30%-40% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
Η άνοδος που καταγράφεται στις πωλήσεις τέτοιων σκευασμάτων αναμένεται να συνεχιστεί, όπως λένε παράγοντες της αγοράς. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν, τα συγκεκριμένα προϊόντα ακολουθούν ανοδική πορεία σε πωλήσεις, οι οποίες αυξάνονται γύρω στο 40% τα τελευταία οκτώ χρόνια. Μάλιστα, το 2009 σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων των παρασκευασμάτων αυτών, όπως επισημαίνει ο κ. Δημήτρης Δαλιάνης της εταιρείας Νexus Μedicals, που είναι ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος στην Ελλάδα της φαρμακοβιομηχανίας Αllergan που σκευάζει το botox.
«Η άνοδος των πωλήσεων τέτοιων προϊόντων θεωρείται δεδομένη», εκτιμά ο κ. Δαλιάνης, ο οποίος τονίζει ότι στις ΗΠΑ οι θεραπείες κατά των ρυτίδων με botox και υαλουρανικό οξύ έχουν αυξηθεί κατά 700% τα τελευταία 10 χρόνια. Θεωρεί, μάλιστα, ότι οι θεραπείες αυτές, τις οποίες ονομάζουν στις ΗΠΑ lunch time treatments, αναμένεται να συνεχίσουν να καταγράφουν εντυπωσιακή άνοδο τα επόμενα χρόνια. «Όταν έχεις μια ομάδα που κερδίζει, δεν την αλλάζεις», παρατηρεί χαρακτηριστικά αναφερόμενος εμμέσως στη δυναμική που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στις φαρμακοβιομηχανίες. Οι έρευνες προς την κατεύθυνση αυτή κλιμακώνονται συνεχώς, παράλληλα με την αλλαγή του τρόπου ζωής των μεσήλικων.
Αλλά και η δαπάνη των ανδρών για τα σκευάσματα που βοηθούν στην αποκατάσταση της σεξουαλικής λειτουργίας αυξάνει συνεχώς. Οι Έλληνες, ως φαίνεται, δίνουν ιδιαίτερη σημασία στη σεξουαλική τους υγεία. Έτσι, τα γνωστά σε όλους viagra, αλλά και τα cialis και τα levitra, αν και κατέχουν ένα πολύ μικρό ποσοστό της συνολικής φαρμακευτικής αγοράς, απορρόφησαν πέρυσι γύρω στα 32 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας ΙΜS Ηealth Ηellas. Πρόκειται για μια αγορά που έχει δεκαπλασιαστεί από το 2000, παρότι πέρυσι παρέμεινε στα επίπεδα του 2008, εξέλιξη που δείχνει, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, ότι η μη ασφαλιστική κάλυψη των συγκεκριμένων παρασκευασμάτων δεν έχει επηρεάσει την κατανάλωσή τους.
Μάλιστα, όπως υποστηρίζει ο κ. Χρήστος Μαρτάκος της εταιρείας Φαρμασέρβ- ΛΙΛΛΥ, που αποτελεί κοινοπραξία της ελληνικής Φαρμασέρβ και της αμερικανικής φαρμακευτικής εταιρείας Εli Lilly, παρασκευάστριας του Cialis, «λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής του Έλληνα, αλλά και της αύξησης του προσδόκιμου ζωής, η τάση για τα φάρμακα αυτά είναι ανοδική. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να διπλασιάσουν το μερίδιό τους τα επόμενα χρόνια».
Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι το 2015 προβλέπεται πως η αγορά των προϊόντων κατά της γήρανσης θα φτάσει παγκοσμίως γύρω στα 300 δισ. δολάρια, ενώ το 2050 εκτιμάται ότι ο αριθμός των ηλικιωμένων θα τριπλασιαστεί φτάνοντας το 1,5 δισ., με τα άτομα άνω των 85 ετών να πενταπλασιάζονται, ενώ 3,5 εκατομμύρια άνθρωποι αναμένεται ότι θα αγγίξουν ή θα ξεπεράσουν την ηλικία των 100 ετών.
Σημαντικό μερίδιο στην αγορά των lifestyle σκευασμάτων κατέχουν και τα συμπληρώματα διατροφής, με τζίρο που αγγίζει τα 76 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ οι πωλήσεις των προϊόντων αντιγήρανσης που πωλούνται στα φαρμακεία αγγίζουν τα 40,6 εκατ. ευρώ.
Σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης παρουσιάζει και η αγορά των σκευασμάτων κατά του καπνίσματος, η οποία πάντως φαίνεται να σταθεροποιήθηκε το 2009, οπότε πουλήθηκαν 376.000 τεμάχια φαρμάκων, όσα και το 2008, με την αξία τους να διαμορφώνεται γύρω στα 4,6 εκατ. ευρώ. Πάντως, κατά τον κ. Αντώνη Φουστέρη, της φαρμακοβιομηχανίας Ρfizer που παρασκευάζει το champix, «οι πωλήσεις των σκευασμάτων αυτών ενδέχεται να αυξηθούν σημαντικά σε περίπτωση εφαρμογής του νόμου που περιορίζει ακόμη περισσότερο το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους ή σε περίπτωση γενικής απαγόρευσής του».
Άλλωστε, οι επισκέψεις καπνιστών σε ιατρεία με στόχο το κόψιμο του καπνίσματος αυξήθηκαν πάνω από 80% μετά την 1η Ιουλίου του 2009, οπότε τέθηκε σε εφαρμογή ο σχετικός νόμος.
Και τα σκευάσματα κατά της παχυσαρκίας αναμένεται ότι θα δουν περαιτέρω άνοδο στις πωλήσεις τους τα επόμενα χρόνια. Η παχυσαρκία αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα δημόσιας υγείας στην Ευρώπη, με εξάπλωση που τα τελευταία χρόνια έχει σχεδόν τριπλασιαστεί. Περισσότεροι από τους μισούς ενήλικες στην Ευρώπη είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι (400 εκατ. υπέρβαροι και 130 εκατ. παχύσαρκοι) οδηγώντας τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας στην απόφαση να χαρακτηρίσει την παχυσαρκία νόσο και σύγχρονο πρόβλημα με διαστάσεις πανδημίας.
Οι εξελίξεις αποτελούν πρόκληση για τις φαρμακοβιομηχανίες, οι οποίες ερευνούν συνεχώς για παρασκευή νέων φαρμάκων. Πρόσφατα, μάλιστα, η GlaxoSmithΚline λανσάρισε και στην ελληνική αγορά το προϊόν alli για την απώλεια βάρους (χορηγείται χωρίς συνταγή γιατρού).
Η καταπολέμηση της παχυσαρκίας αναμένεται ότι θα ενισχυθεί μελλοντικά, καθώς αυξάνει και τα ποσοστά των νοσημάτων που αποδίδονται σε αυτήν (61% για τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, 34% για τον καρκίνο του ενδομητρίου και 30% για τη χολολιθίαση). Παγκοσμίως, περίπου το 2%-8% των δαπανών υγείας αφορούν την παχυσαρκία και τις επιπλοκές της.
Στην Ελλάδα, πάντως, η συγκεκριμένη αγορά βλέπει σημαντική συρρίκνωση τα τελευταία χρόνια, οπότε η αξία της διαμορφώνεται πλέον στα 16 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Η πτώση που εμφανίζει, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, όπως παρατηρούν άνθρωποι της αγοράς, στη μη ασφαλιστική κάλυψη των συγκεκριμένων σκευασμάτων.
Πηγή: Τα Νέα (27/03/2010)