TOP PHARMA LAUNCHES 2022

Και τώρα τι θα γενούµε χωρίς Βαρβάρους; Το 2022 έφυγε αφήνοντας ένα ξεκάθαρα θετικό αποτύπωμα στις πωλήσεις των φαρμακείων, όχι στο φάρμακο αλλά σε όλα τα υπόλοιπα προϊόντα τους. Δυστυχώς αυτό δεν εδραζόταν σε κάποια οργανική ανάπτυξη της αγοράς, ούτε φυσικά σε κάποια αύξηση της αγοραστικής δύναμης των καταναλω- τών. Ήταν η πανδημία και τα προϊόντα Covid-19 που έφεραν πωλήσεις - ήταν η υπηρεσία τέλεσης των διαγνωστικών ελέγχων που έφερε αυξημένη κερδοφορία. Με λίγα λόγια ήταν μια συγκυριακή αύξηση και όχι κάτι διατη- ρήσιμο σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Το 2023 είναι προφανές ότι οι πωλήσεις αυτών των προϊόντων και υπη- ρεσιών θα είναι σημαντικά πεσμένες σε σχέση με την περασμένη χρονιά, καθώς ήδη το πρώτο δίμηνο καταγράφεται μια πτώση της τάξης του 75% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Παράλληλα, οι καταναλωτές υποφέρουν από την εκτόξευση του κόστους ζωής στα ύψη, με συνέπεια την περικοπή όλων των μη αναγκαίων δαπανών τους. Η περικοπή αυτή προφα- νώς θα αγγίξει μεγάλες κατηγορίες προϊόντων φαρμακείου, όπως αντηλι- ακά, καλλυντικά ή και συμπληρώματα διατροφής, κυρίως τα προϊόντα που αφορούν το γενικό πληθυσμό και λιγότερο τα πιο εξειδικευμένα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση, το 2023 δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο για το μέσο ελληνικό φαρμακείο, καθώς σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προ- στεθεί και η δεδομένη εκλογική αβεβαιότητα των επόμενων μηνών. Γεννά- ται λοιπόν το ερώτημα τι πρέπει να κάνουν οι φαρμακοποιοί για να διατηρή- σουν τις πωλήσεις τους. Κατά τη γνώμη μου, αν κάτι πρέπει να κρατηθεί πάση δυνάμει από τη λαί- λαπα της πανδημίας είναι αφενός η κουλτούρα της αυτοδιάγνωσης (self- testing) και αφετέρου η ενσυνείδητη μετάλλαξη του φαρμακείου από ένα χώρο απλής πώλησης προϊόντων για την υγεία σε ένα χώρο παροχής υπηρε- σιών (με οικονομικό αντάλλαγμα) και συμβούλων υγείας. Ο κλάδος πρέπει συνολικά να στραφεί προς αυτήν την κατεύθυνση και να κατοχυρώσει, όχι μόνο θεσμικά, αλλά πρωτίστως στη συνείδηση του κόσμου το φαρμακείο ως χώρο παροχής πρωτοβάθμιων υπηρεσιών υγείας. Δεν θεωρώ ότι είναι τυχαίο πως όλες οι μεγάλες εταιρείες ρίχνουν στην αγορά συνεχώς νέα προϊόντα στον τομέα της αυτοδιάγνωσης, ούτε πι- στεύω ότι τα συστήματα υγείας προηγμένων χωρών (όπως το Ηνωμένο Βασίλειο) θεσπίζουν κονδύλια για τα φαρμακεία που τους παρέχουν π.χ. επιδημιολογικά δεδομένα (κι αυτό άλλωστε μια υπηρεσία είναι). Είναι ίσως μια χρυσή ευκαιρία; Είναι άραγε μια συγκυρία που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του επιστημονικού κύρους του φαρμακευτικού επαγγέλμα- τος; Τα επόμενα χρόνια θα δείξουν. Το σίγουρο είναι το εξής: αν το ελληνικό φαρμακείο δεν «καβαλήσει το κύμα», τότε σε λίγα χρόνια σύσσωμος ο κλά- δος θα περιμένει… τους βαρβάρους του Καβάφη (μια νέα πανδημία, ίσως;) κι όσο αυτοί δεν θα εμφανίζονται τόσο θα αυξάνει η απογοήτευση. Θεόδωρος Σκυλακάκης Πρόεδρος Πανελλήνιου Συλλόγου Φαρµακαποθηκαρίων TOP PHARMA LAUNCHES ‘22 66 Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΤΟ 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=